Jos olisi valittava vain yksi media, jolla muistutat asiakkaita yrityksen olemassaolosta, tuotteista tai palveluista silloin, kun he ovat todennäköisesti suunnittelemassa tulevaa päiväänsä tai matkalla ostoksille, minkä valitsisit? 

Radiomainonnan hyödyt ovat kertakaikkisen kiistattomat. Radio on mukana suomalaisten arjessa joka päivä, aamusta iltaan. Radiomainonnan hinta ei ole tähtitieteellinen: radiomainonnan tuotanto on hyvin kustannustehokasta sen huomioarvoon ja muistettavuuteen nähden ja sen vaatimat mediainvestoinnitkin ovat varsin kohtuullisia. 

Radiomainonnan opas auttaa ottamaan viisi askelta onnistuneeseen radiomainontaan. Tässä muutamia maistiaisia kokonaisuudesta!

Tavoite, kohderyhmä, viesti ja sisältö – ainekset toimivaan radiokampanjaan

Radiomainonnan tavoitteiden määrittely ponnistaa suoraan liiketoiminnan tarpeista. Oletko lanseeraamassa uutta yritystä tai tuotetta kaikille suomalaisille vai tarjoamassa etua kampanjamaisesti tietyllä alueella? 

“Kun mietitään omaa radiokampanjaa, nousee esiin kysymys: missä asiakkaani ovat? Onko toimintamme alueellista vai valtakunnallista? Valtakunnallisesti toimivat radiokanavat mahdollistavat viestin välittämisen koko Suomessa. Alueelliset radiokanavat vievät mainosviestin tehokkaasti oman alueen kuluttajille”, kuvaa Roudan Head of Radio Jarmo Multanen radiokampanjan suunnittelun perusteita. 

Oppaassa Jarmo kertoo tarkemmin, 

  • miten tavoitteita asetetaan 
  • miten oikeat radiokanavat valitaan
  • miten toisto ja tavoittavuus vaikuttavat kampanjan onnistumiseen

Hyvä radiomainos jättää tilaa kuulijan mielikuvitukselle

Luova toteutus, eli hyvä mainos tai mainossarja, on radiomainonnan onnistumisen tae. Toimiva radiomainos on helposti ymmärrettävä, mieleenjäävä ja se jättää tilaa kuulijan oivallukselle. 

Radiomainonnan opas kertoo askel askeleelta, mitä radiomainoksen suunnittelussa täytyy huomioida.

Viisi askelta toimivaan radiokampanjaan: tutustu Radiomainonnan oppaaseen!

Radiomainonnan suunnittelussa ja tuotannossa kannattaa käyttää ammattilaisten apua. Silti jokaisen mainostajan on hyvä tuntea suunnittelun ja tuotannon työvaiheet ja se, mistä toimivat mainokset ja kampanjat koostuvat. 

Radiomainonnan oppaasta nappaat mm. 

  • tuoreet tiedot radion kuuntelusta Suomessa 
  • ohjeet onnistuneen kampanjan suunnitteluun: tavoitteet, kanavavalinnat, kampanjan aikataulu ja budjetti
  • tietoa radiomainonnan tuotannosta: miten käsikirjoitus suunnitellaan, mitä spiikkerin valinnassa kannattaa huomioida ja millainen on radiomainonnan tuotantoaikataulu

lataa opas