Lähes kaikki markkinoinnin kehitystä seuraavat tietävät, että analytiikan työkalut, kuten Google Analytics, tarjoavat varsin kattavat työkalut verkkosivuston kävijöiden ja liikenteen seurantaan.

Mutta tiesitkö, että muutaman maksuttoman, vähemmän käytetyn ominaisuuden avulla pystyt näkemään tarkemmin, ketkä sivuston kävijöistä ovat bisneksellesi arvokkaimpia?

Uusi työkalu kaikenkokoisten yritysten analytiikan tehostamiseen – miksi ihmeessä?

Alkuvuodesta 2021 järjestetyssä Sanoma data challenge -hackathonissa haastoimme kumppanimme pohtimaan uusia tapoja siihen, miten suomalaiset yritykset voisivat hyötyä Sanoman valtavasta datamäärästä entistä enemmän. 
Kilpailun voittajatyössä yhdistettiin Google Analyticsista saatava sivustodata Sanoman kiinnostus- ja kohderyhmädataan niin, että markkinoija näkee mahdollisimman helposti:

  1. Millaiset asiakkaat tekevät sivustolla sitä mitä pitääkin (eli konvertoituvat esim. ostamaan tai lähettämään yhteydenoton)
  2. Millaisella kampanjalla näitä parhaimpia asiakkaita saadaan todennäköisimmin sivustolle enemmän.

Tutkittuamme suomalaisten yritysten kotisivuanalytiikkaa hieman tarkemmin, huomasimme kuitenkin matkassa yhden mutkan: monen yrityksen analytiikassa on jätetty ne viimeiset, tärkeät askeleet ottamatta.

Nyt julkaistu työkalu auttaakin ensin selvittämään analytiikan tilanteen ja laittamaan sen kuntoon, jotta voit myöhemmin, tietojen kertyessä aloittaa datan avulla ohjatun mainonnan.

Analytiikkatesteri auttaa ottamaan analytiikasta täyden hyödyn irti

Uusi Analytiikkatesteri on työkalu, johon markkinoija voi yhdistää sivustonsa ja Google Analytics -tilinsä. Tilin yhdistämisen jälkeen testeri kertoo, millä tasolla sivuston analytiikkavalmius on ja neuvoo, miten seuraavalle tasolle pääsee.

Selvitä, millä tasolla sivustosi analytiikka on 

Analytiikkatesterin ensimmäinen taso kertoo, että GA kerää sivuston kävijädataa: sivusto on siis yhdistetty analytiikkaan ja data kertyy oikein. Analytiikan avulla voi seurata kävijämääriä ja sivuston käyttöä. Tällä tasolla työkalu antaa ohjeet tasojen 2 ja 3 saavuttamiseen, eli konversioiden mittaamiseen ja kohderyhmä- ja aihepiiriraporttien käyttöönottoon. 

Kakkostasolla testeri kertoo, että sivuston konversioita mitataan. Se ei kuitenkaan vielä osaa kertoa niistä mitään sen enempää, koska kohderyhmiä ei ole määritetty.

Kolmostasolla Google Analyticsis kerää talteen sivuston kävijöiden kohderyhmätiedot ja aihepiiriraportit, mutta konversiotavoitteita ei vielä ole joko asetettu, tai ne eivät kerää tarpeeksi konversioita.

Analytiikkatesterin neljännellä tasolla sivustolta kerätään sekä kohderyhmätieto- ja aihepiiriraportit että myös konversiodata, ja yhdistetään se Sanoman kohderyhmädataan. Tällä tasolla siis näet, millaiset käyttäjäryhmät tuovat sivustollesi eniten konversioita, ja saat myös ehdotuksia siitä, millaisilla kampanjoilla toisit juuri näitä kävijöitä sivustollesi enemmän.

Tavoitteena parantaa datan hyödyntämistä kaikenkokoisissa yrityksissä

Datan hyödyistä markkinoijille on puhuttu jo, no, vuosikausia. Yhtä pitkään on kuitenkin näyttänyt myös siltä, että monelle yritykselle datan käytön aloittaminen on ollut vaikeaa.

Kannattaa muistaa, että kaikenlaiset ja -kokoiset yritykset hyötyvät datan avulla syntyvästä asiakasymmärryksestä ja käyttäytimistiedosta ja siksi analytiikkaa kannattaakin käyttää mahdollisimman laajasti. Alkuun pääsee ottamalla maksuttoman Google Analyticsin käyttöön, jos sitä ei ole vielä tehnyt.

Analytiikkatesteri tekee datasta ymmärrettävämpää

Analytiikkatesteri on siis työkalu, joka toivottavasti auttaa markkinoijia ensin kerryttämään dataa, ja neljännellä tasolla myös hyödyntämään sitä suhteellisen helposti ja kustannustehokkaasti. Haluamme siis tarjota ahaa-elämyksen siitä, keitä sivustollasi käy ja ketkä heistä konvertoituvat helpoiten.

Kävijöitä ja konversioita koskevat tiedot saa kyllä kaivettua Analyticsistakin, mutta Analytiikkatesteri tekee toivon mukaan kohderyhmätiedoistakin ymmärrettävämpiä: Analytics kertoo tiedot ja numerot, Analytiikkatesteri sanallistaa tietoa ja rikastaa sitä Sanoman datan avulla.

Toivomme, että voit viedä tiedot myös käyttöön – siksi neljäs taso tarjoaa myös  konkreettisia ehdotuksia datan avulla kohdennetun mainonnan kampanjoihin. Esimerkkikampanjat sisältävät myös arvion siitä, paljonko klikkejä ja konversioita ne voisivat sivustollasi tuottaa. Samalla näet suuntaa-antavan arvion yhden konversion hinnasta.

Kuulostaako kiintoisalta? Klikkaa tästä Analytiikkatesteriin ja yhdistämään sivustosi ja tilisi tiedot työkaluun. Saat tiedot sivuston analytiikan tilanteesta ja ohjeet seuraaviin askeliin saman tien!

Kokeile Analytiikkatesteriä
 

Muutama muistutus Analytiikkatesterin käyttäjälle

Toistaiseksi testeri toimii vain Googlen Universal Analytics -seurannan kanssa. Sitä ei siis voi käyttää esim. uudella GA4 -seurannalla.

Konversiopisteiden määrittäminen ja maalien asettaminen saattaa vaatia apua sivustokumppanilta – tärkein vaihe on miettiä pisteet, jotka ovat yrityksen liiketoiminnan kannalta oikeasti merkittäviä ja lähellä itse kaupan syntymistä. 

Data kertoo vain siitä, mitä on tapahtunut. Jos analytiikka on kytketty oikein, mutta kävijät eivät esimerkiksi lähetä yhteydenottolomakkeita tai tee ostoksia, ei konversiotietoja pääse kertymään. Tällöin testeri ei myöskään voi näyttää parhaiten konvertoituvia käyttäjäryhmiä. 

Mitä pienemmät kantaluvut, sitä suurempia ovat heilahtelut ja virhemarginaalit. Jos konversioita syntyy esimerkiksi vain muutamia kuussa, kannattaa ehdotuksia tutkia myös absoluuttisten numeroiden, ei ainoastaan prosenttien, valossa.