Mitä me opimme asiakaskyselyistä ja miten hyödynnämme niistä saatua tietoa? Kysyimme asiakkailtamme mitä mieltä he ovat Mainostauko podcasteista. 

Asiakaskokemuksen kannalta on tärkeää, että asiakkaat tietävät, että heidän palautteensa on kuultu ja käsitelty. On hyvä kertoa, mikäli palautteen pohjalta on ryhdytty toimenpiteisiin tai jos ei olla, niin miksi ei. Tästä syystä lupasimme, että kun palautetta saadaan, kerromme siitä myös asiakkaillemme. Joten ota hyvä asento ja jatketaan asiakaskyselyn tuloksiin.

Nauhoitimme kevään ja kesän aikana Roudalla Mainostauko podcast sarjan. Sarjan aiheet käsittelivät kutkuttavimpia kysymyksiä mainontaan liittyen helpoiksi palasiksi pureskeltuina. Podcasteja ilmestyy Suomessa jo satoja, erilaisilla sisällöillä. Miksi podcast?

”Podcastit ovat todellakin löytäneet paikkansa Suomen mediakentässä. Suplan sovellus on ladattu jo lähes 600 000 kertaa, ja kuukausittain palvelua sovelluksilla ja verkkosivulla käyttää yli 550 000 eri kuulijaa” - kertoo Suplasta vastaava sisältöjohtaja Johannes Saukko Nelonen Mediasta.

Mainostauko podcastit jaeltiin sähköpostitse kerran viikossa Ajassa uutiskirjettä tilaavien asiakkaidemme kuultaviksi.

Kysyimme asiakkailtamme

Toteutimme asiakaskyselyn podcasteihimme liittyen marraskuussa. Saate oli otsikoitu: Anna palautetta Mainostauko-podcastista! Halusimme tietää missä formaatissa sisältöjämme halutaan kuluttaa ja minkälaisesta sisällöstä ollaan kiinnostuneita. Kysely lähti noin 6 000 asiakkaallemme. Kyselymme avasi 23 henkilöä ja 8 vastasi siihen. Muutama oli jättänyt myös avoimen palautteen mikä on erittäin opettavaista meille. Sisällöllisesti podcastien aiheet olivat kiinnostavia ja ne koettiin hyödyllisiksi. Podcasteja kuunnellessa äänenlaatu on erityisen tärkeää ja tässä meillä jäi selkeästi parannettavaa.

Mitä tästä kaikesta opimme?

Kuten edellä mainituista tuloksista pystymme päättelemään, on meillä myös itse asiakaskyselyjen toteuttamisen suhteen vielä oppimista. Palauteprosentti jäi hyvin pieneksi, joten emme voi vetää suuria johtopäätöksiä kyselyn perusteella itse aiheesta, eli podcasteista.

Opimme kuitenkin paljon asiakaskyselyistä ja pohdimme niiden huomioarvoa. Saamme sekä työ- että yksityiselämän puolesta runsaasti erilaisia palautekyselyjä. Oletko saanut vastauksen, kun olet käyttänyt aikaasi palautteen antamiseen? Mielestämme on tärkeää, että käymme läpi vastaukset ja niistä saadut opit avoimesti. Millä tavoin voisimme kerätä kokemuksia ja mielipiteitä aktiivisemmin?

Haluamme kehittää tekemistämme. Vastaukset ovat tärkeitä, jotta pystymme parantamaan sisältöjämme.  Jäämme vielä pohtimaan podcastien tulevaisuutta. Kenties toteutamme seuraavaksi uuden oppaan tai e-kirjan, jota asiakkaamme oli meiltä toivonut. Kiitos vinkistä!

Arvostamme suuresti kaikkia vastauksia, palautteita ja kommentteja. Kiitos!