Valmistaudu vuoden kovimpaan ostorynnistykseen

Suomeenkin rantautunut amerikkalainen ostospäivä Black Friday saa kuluttajat jonottamaan aamutuimaan myymälöihin ja verkkokauppoihin. 

Postnord teetti viime vuonna 2017 pohjoismaisen kuluttajatutkimuksen, jonka mukaan ostoksia kaikissa maissa tehtiin yhteensä 1.3 miljardilla eurolla (elintarvikkeet poisluettuna). Suomalaisista kuluttajista 28 % käytti hyväkseen kyseisen päivän tarjouksia. Aiempina vuosina ostoksia tekivät pääosin nuoret verkkokaupan asiakkaat, mutta 2017 kampanjat kiinnostivat aiempaa enemmän myös vanhempia 35+ suomalaisia ja kuluttajat suorastaan ryntäsivät ostoksille. Kivijalkamyymälöissäkin kassajonot pitenivät huomattavasti aikaisempiin vuosiin verrattuna.


Suomessa ja Ruotsissa kuluttajat ostivat enimmäkseen itselleen, kun taas Tanskassa ja Norjassa Black Fridayn tarjouksia hyödynnettiin suuremmassa määrin joululahjojen ostamiseen. Kuluttajat ostivat kaikissa maissa eniten muotia ja viihde-elektroniikkaa. Suomalaiset ostivat myös matkoja, kirjoja ja leluja.


Kaupan liiton Kantar TNS:llä teettämän kuluttajakyselyn perusteella kampanjapäivien myynti on ollut kasvussa viime vuosina myös Suomessa. ”Nuoret opiskelijat ja lapsiperheet ovat ostaneet innokkaimmin kampanjatuotteita. Viime vuonna Black Friday -hankintoja tehtiin erityisesti kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.


Kurjenoja nostaa esille myös mielenkiintoisen havainnon marraskuun merkityksestä joulukaupalle. ”Marraskuu on ollut perinteisesti keskimääräistä huonompi myyntikuukausi, mutta parina viime vuonna marraskuun liikevaihdossa on tapahtunut hienoista kohenemista vuosikeskiarvoon verrattuna. Tämä voi olla viite siitä, että muun muassa Black Friday on osaltaan siirtämässä joulukauppaa marraskuulle”, Kurjenoja pohtii.


Katso, kuinka Sanoman mediat tavoittavat erilaisia kulutustuotteita ostamaan kiinnostuneita Black Friday -kuluttajia 
•    Sanoman verkkomediat tavoittavat 76% niistä, jotka nauttivat kaikenlaisesta shoppailusta 
•    Sanoman mediat tavoittavat 95% niistä, jotka nauttivat kaikenlaisesta shoppailusta 

•    Sanoman verkkomediat tavoittavat 77% niistä, jotka yrittävät aina löytää tuotteita tarjoushinnalla
•    Sanoman mediat tavoittavat 95% niistä, jotka yrittävät aina löytää tuotteita tarjoushinnalla

•    Sanoman verkkomediat tavoittavat 77% päivittäisostospäättäjistä 
•    Sanoman mediat tavoittavat 95% päivittäisostospäättäjistä 

•    Sanoman verkkomediat tavoittavat 79% niistä, jotka harrastavat shoppailua 
•    Sanoman mediat tavoittavat 95% niistä, jotka harrastavat shoppailua 

•    Sanoman verkkomediat tavoittavat 81% niistä, jotka säästävät tai käyttävät ylimääräisen rahan lomamatkaa varten. 
•    Sanoman mediat tavoittavat 97% niistä, jotka säästävät tai käyttävät ylimääräisen rahan lomamatkaa varten. 

•    Sanoman verkkomediat tavoittavat 81% niistä, jotka säästävät tai käyttävät ylimääräisen rahan autoa tai venettä varten. 
•    Sanoman mediat tavoittavat 96% niistä, jotka säästävät tai käyttävät ylimääräisen rahan autoa tai venettä varten. 

•    Sanoman verkkomediat tavoittavat 83% niistä, jotka säästävät kodin remontointia tai sisustamista varten. 
•    Sanoman mediat tavoittavat 98% niistä, jotka säästävät kodin remontointia tai sisustamista varten. 

•    Sanoman verkkomediat tavoittavat 86% niistä, jotka säästävät tai käyttävät ylimääräisen rahan kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa varten.  
•    Sanoman mediat tavoittavat 98% niistä, jotka säästävät tai käyttävät ylimääräisen rahan kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa varten.  

•    Sanoman verkkomediat tavoittavat 85% niistä, jotka säästävät tai käyttävät ylimääräisen rahan vaatteiden ostamiseen.    
•    Sanoman mediat tavoittavat 97% niistä, jotka säästävät tai käyttävät ylimääräisen rahan vaatteiden ostamiseen.   

Lähteet:
Kaupan liitto, Postnord, TNS Atlas
 

Vielä ehdit varata mainospaikkasi joulusesonkia varten! 

Toimi heti ja pyydä tarjous