Mikä ja mitä on Google Shopping -mainonta ja miten se eroaa muista mainostyypeistä? Tätä Yhdysvalloissa vuonna 2012 käyttöönotettua mainosmuotoa saatiin odottaa Suomessa kesään 2019 asti. Koostin tähän artikkeliin Google Shopping -mainonnan toimintaperiaatteet ja sen parhaat ominaisuudet sekä käyttötarkoitukset.

Maailmanlaajuisesti jopa yli 70% Google Adsin kävijäliikenteestä ansaitaan Google Shopping -mainoksista. Klikkihintaan perustuvan Google Shopping -mainoksen etu on siinä, että asiakas näkee heti tuotekuvan ja tuotteen hinnan – siis ilman, että hänen tarvitsee klikata mainosta ja käydä katsomassa tuotetiedot verkkokaupasta. 
 
Tämä ominaisuus karsii omalta osaltaan turhia sivustokäyntejä (jotka maksavat sinulle), jos tuote ei ollutkaan sellainen, mitä asiakas etsi. Google Shopping -mainos käyttää markkinointibudjetin tehokkaasti, kun hintatiedot sisältävää kuvallista mainosta klikkaavat tuotteesta tosissaan kiinnostuneet asiakkaat.
 
Toisaalta voi myös olla niin, että vaikka asiakas ei etsinyt juuri sinun tuotettasi, hän saattaakin kiinnostua siitä nähtyään tuotekuvan ja hyvän hinnan!
 
Google Shopping -mainosten klikkihinnat ovat myös keskimäärin edullisempia kuin Google-haussa esiintyvien tekstimainosten hinnat, koska hakupuolella on tarjolla vain neljä mainospaikkaa, kun taas Google Shopping -karuselliin mahtuu kymmenittäin tuotteita.

Miten Google Shopping -mainokset toimivat? 

Google Shopping on huutokauppapohjainen klikkihintainen kampanjamuoto, jossa hakutermiä vastaavia kuvamainoksia esitetään hakutulosten kärjessä karusellimaisena tuotelistauksena. 
 
Kyseiset mainokset näkyvät heti ensimmäisenä, eli ne näkyvät ennen tekstimuotoisia SEM-mainoksia ja luonnollisia eli orgaanisia hakutuloksia. Googlen hakutulossivun lisäksi Shopping-mainokset voivat näkyä kuvahaussa sekä Googlen omassa hintavertailussa ostokset-välilehdellä.

Kun kuluttaja klikkaa kyseistä mainosta, hän pääsee suoraan kyseiselle tuotesivulle mainostajan verkkokaupassa. 
 
Vinkki: Pidä huoli, että tiedot tuotteen kaikista eri variaatioista (kuten väri, malli, koko, yms.) löytyvät jokaiselta tuotesivulta, jotta et menetä tuotteesta mahdollisesti kiinnostunutta ostajaa sen vuoksi, ettei hän löytänyt helposti etsimäänsä vaihtoehtoa.
 
Yksi Google Shoppingin eduista on myös siinä, että kyseinen mainosmuoto toimii erinomaisesti kiinnostuksen herättäjänä nimenomaan tuotekuvan ja hinnan ansiosta. Mainostyyppi onkin parhaimmillaan niin myyntipolun alkupäässä kuin viimeisen klikin konversionakin.

Vinkki: Tarkista vielä kertaalleen verkkokauppasi asiakaskokemus. Lue lisää aloittavan verkkokaupan markkinoinnista >>

Kenelle mainonta sopii? 

Google Shopping -mainoksia voidaan käyttää ainoastaan tuotteiden mainostamiseen. Palvelut, kuten vaikka hierontapalvelut tai kasvohoidot, eivät siis nouse Google Shopping -tuloksiin. Muutoin Google Shopping -mainokset sopivat kaikille verkkokaupoille, jotka haluavat mainostaa fyysisiä tuotteita.  Googlen kieltämää sisältöä ovat: lipunmyynti, ajoneuvot, rahoituspalvelut, valuutta, avoimet lahjakortit, toistuva laskutus, vuokratuotteet, palvelut ja kiinteä omaisuus.
 
Shopping-mainokset eroavat perinteisestä hakusanamainonnasta siten, että mainostaja ei tee itse mainoksia tai mainostekstejä eikä aseta avainsanoja, vaan tiedot haetaan suoraan tuotesyötteestä.

Vinkki:  Huolehdi, että tuotteen nimi, kuvaus ja tuoteryhmä sisältävät tarpeeksi kuvaavaa tekstiä, jotta ne tulevat näkyviin oikeiden hakujen yhteydessä.

Google Shopping mainostaminen - miten lähteä alkuun?

Google Shopping -mainosten käyttöönottoa varten tarvitaan tilit Google Ads -palveluun ja Kauppiaskeskukseen. Kauppiaskeskuksen kautta ylläpidetään verkkokaupasta tuotuja tuotteiden tietoja (= tuotesyöte).
 googleshopping_toiminta.JPG
Tuotesyöte voidaan tehdä joko käsin tuote kerrallaan, tai jos myytäviä tuotteita on paljon, voidaan hyödyntää automaattisia tuotesyötteitä, jotka voidaan myös ajastaa päivittymään tietyllä aikavälillä. Tähän on saatavilla maksullisia ja maksuttomia lisäosia verkkokaupan alustasta riippuen. Lisää ohjeita Shopping kampanjan luomisesta löytyy Googlen ohjekeskuksesta.


Uuden oppiminen vie kuitenkin aikaa, mikäli haluat hyödyntää tätä mainosmuotoa aikailematta autamme mielellämme. Suunnittelemme ja toteutamme tehokkaan Google Shopping -kampanjan avaimet käteen -periaatteella. Ja mikäli verkkokaupastasi vielä puuttuu mainonnan mahdollistava konversioseuranta, laitetaan sekin kerralla kuntoon.

Ota yhteyttä