Myyntipuheet purkkiin arjen keskellä

Mirka kertoo, että piti myyntipuhekisaa erinomaisena ideana, mutta ei innostunut osallistumisesta aivan heti.

"Olin nähnyt mainoksen kisasta ja ajattelin, että hieno juttu, että tällaiseen kannustetaan. En kuitenkaan ajatellut osallistua kisaan. Myöhemmin ystäväni Fanni laittoi kisasta viestiä ja sanoi, että:"jos sinä et ilmoita Seuranaa mukaan, niin minä teen sen”, Mirka nauraa.

"Sitten eräänä päivänä sattui työpäivän lomaan luppohetki, ja kahvikupin äärellä päätin, että kun olen tämän tarinan suoraan sydämestäni niin monta kertaa saanut kertoa, niin teen sen nyt tätäkin varten. Puhe meni ensimmäisellä otolla minuuttissa maaliin, ja lähetin sen kilpailuun mukaan".

ChocoSomnian kisailmoittautuminen vaati muutaman oton ja järjestelyä. Mainos houkutteli osallistumaan, mutta matkassa oli yksi mutta: aikataulu.

Finalistien julistamisen ja Sanomatalon finaalikuvausten välillä oli vain muutama päivä aikaa, eikä matkustaminen juuri syyssesongin keskellä olisi yrittäjille välttämättä se helpoin rasti.

"Tehtiin sitten niin, että kuvattiin se video, ja ostettiin lentoliput joka tapauksessa heti ja toivoimme pääsevämme finaaliin", Riikka paljastaa.

"Video tehtiin tehtaan yläkerrassa. Meillä oli todella hauskaa pilalle menneiden ottojen kanssa. Tässäkin pakko oli paras muusa: meillä  oli alkamassa yritysryhmän työpaja, joten viimeinen versio oli pakko saada puristettua minuutin mittaan. Siinä aitous ainakin välittyi"!

Finaalikuvauksissa jännitti hissimatkan kesto

Kilpailun finaalivideot kuvattiin Sanomatalon hississä. Jännitettävää piisasi, sillä esimerkiksi hissimatkan kesto ei ollut finalisteilla ennalta tiedossa.

"Hissipuhe edellytti improvisointia, koska en esimerkiksi tiennyt, kuinka pitkään puhetta kuvattiin", Mirka kertoo.

"Me taas menimme hyvissä ajoin ennen kuvausten alkua Sanomatalolle katsomaan hissien kulkua ja arvioimaan matkan pituutta", Jenna nauraa.

Hissi oli myös täynnä tuomareita, tuotantoväkeä ja kuvauskalustoa, eli kyseessä ei ollut se kaikkein tavallisin hissimatka. Erikoisessa tilanteessa apua toi oman yritystarinan tuttuus ja se, että sen oli saanut kertoa vuosien varrella jo lukuisia kertoja.

"Itselleni paras korkean paikan myyntipuhe-leiri oli kesän 2022 Suomi Areena, jossa olimme Seuranan kanssa mukana. Meillä oli ständi Porin keskustassa läpi viikon, sekä emännöimme paneelikeskustelua eläkeläisten työllistymisestä", Mirka kertoo.

Kokemus oli palkitseva –  monin eri tavoin

Finalistiyrittäjät tapasivat palkintojenjaon yhteydessä Tampereen Yrittäjäpäivillä, ja heillä synkkasi heti.

"Jo finaalikuvauksissa kuuntelin, että onpa hyvä ajatus ja yritysidea tämä Seuranan juttu", Riikka kertoo.

"Ja sitten kun tapahtuman kulisseissa Tampereella törmättiin, niin oli kiva todeta että molemmat pärjättiin. Kukkapuskien kanssa oli ihana kulkea, kun onnitteluja sateli"!

Yritykset saivat myös rahanarvoiset palkinnot digimarkkinointiin Sanoman kanavissa: Seurana 5000 euron arvosta ja ChocoSomnia 1000 euron kokonaisuuden.

Mirka kertoo, että Seurana aikoo panostaa erityisesti yrityksen tunnettuuden kehittämiseen. 

"Seuranalle tyypillisin haaste on se, että lähes kaikki ikäihmisten omaiset olisivat toivoneet kuulleensa meistä jo aiemmin. Meitä pidetään usein myös helsinkiläisenä palveluna, vaikka piirissämme on jo yli 120 suomalaista kuntaa. Näitä asioita lähdemme nyt viestimään", hän kuvaa. 

ChocoSomnia taas kampanjoi käsillä olevan joulusesongin merkeissä. 

"Teemme kaksi digikampanjaa: Uudellamaalla nostamme verkkokauppaamme joulupöytä-teemalla, ja täällä Pohjois-Suomessa kehotamme astumaan sisään suklaaelämyksiin liikkeessämme". 

Kilpailusta oli hyötyä myös oman yrityksen tarinan ja idean tiivistämiseen. 

"Kannustamme kaikkia yrittäjiä miettimään hyvän hissipuheen, koska se pakottaa tiivistämään. Hissipuheen tekeminen tarjoaa myös haastetta: kokeilepa saada koko yritysideasi muotoiltua yhteen minuuttiin"!

Joko omalla yritykselläsi on puhutteleva hissipuhe? Kaipaatko inspiraatiota myyntipuheen kirjoittamiseen?

Lataa maksuton Hissipuhe-opas tästä!