Myyntipuheen merkitys on kasvanut etenkin teknologia- ja startup-yritysten keskuudessa: monessa alan tapahtumassa käydään jopa pitchaus- eli myyntipuhekilpailuja, joissa kiinnostavin, usein noin minuutin mittainen presentaatio voittaa rahapalkinnon tai sijoituksen. 

Näillä viidellä vinkillä yrityksesi tekee vaikutuksen ja jää taatusti kuulijoiden mieleen, oli kyse sitten pitchaamisesta tai vaikkapa myynti- tai verkostoitumistapaamisesta. 

Hyvä hissipuhe myy sekä osaamisesi että persoonasi

Hissipuhetta voi käyttää niin yrityksen kuin oman osaamisenkin myymiseen. Siksi yksi sen tärkeimmistä elementeistä onkin se, kuinka ammattitaito ja innostus tulevat siitä läpi. Ole siis rohkeasti oma itsesi ja anna persoonasi näkyä ja kuulua.

Käytä voimakkaita sanoja ja ilmaisuja, jos ne ovat osa viestintääsi myös arjessa. Jos esiintymistapasi on yleensä hyvin rauhallinen, pidä sama vire myös puheessasi. Kuulijasi haluavat kuulla osaamisestasi omin sanoin ja omalla tyylilläsi!

Persoonallisessa puheessa saavat näkyä ja kuulua myös haasteet. Matkan varrella vastaan tulleet esteet ovat tehneet sekä yrittäjästä että yrityksestä sen, mitä se nykypäivänä on. Jos yrityksen polulla on ollut erityisiä käännekohtia, jotka ovat merkityksellisiä myös asiakkaille tai yhteistyökumppaneille, kannattaa ne ottaa mukaan pitchiin.

Hissipuheen rakenne: kerro yrityksesi tarina tehokkaasti

Puhe perustuu yrityksesi tarinaan, tarkemmin sanottuna yrityksesi missioon ja tehtävään maailmassa. Yrityksen tarina ei siis suinkaan tarkoita aikajanalle aseteltua kertomusta siitä, miten yritys tosiasiallisesti perustettiin, vaan kuvausta sen merkityksestä.

Hyvä rakenne on käydä läpi, miksi yritys perustettiin, kenelle sen palvelut on tarkoitettu, ja miten sen osaaminen ja palvelut auttavat asiakkaita. Keskity kuulijan kannalta olennaiseen, ja kerro mieluummin asiakkaan ongelman ratkaisemisesta kuin yrityksestäsi. 

Muista kuitenkin yksi perussääntö: se, mikä kiinnostaa sinua, ei välttämättä aina kiinnosta kuulijoitasi. Mieti kokonaisuutta aina kuulijan kannalta ja karsi surutta pois kaikki, mikä olisi omasta mielestäsi kiinostavaa, mutta ei välttämättä merkityksellistä puheesi kuulijalle.

Hissipuheen kesto ja pituus: tiivistäminen vaatii taitoa

Hissipuheen optimaalinen kesto on yksinkertaisesti (ja nimensä mukaisesti) hissimatkan pituus. Nykyään puheen tyypillisenä kestona pidetään noin yhtä minuuttia, mikä on myös useimpien pitchauskilpailujen aikaraja.

Jos kyse ei ole kilpailusta tai muusta säännöillä raamitetusta tilanteesta, ei minuuttiin (tai muuhunkaan aikarajaan) tarvitse suhtautua sekunnintarkkana sääntönä. Onnistunut puhe pitää kuulijan otteessaan ja kertoo olennaisen, oli sen mitta sitten 45 tai vaikkapa 90 sekuntia. 

Paras tapa löytää oikea hissipuheen pituus onkin kirjoittaa olennaiset asiat ylös mahdollisimman mielenkiintoisella ja selkeällä tavalla, ja lukea teksti sen jälkeen ääneen. Lukemisen jälkeen voit tiivistää tarinaa kierros kerrallaan, lukemalla sen uudelleen ja uudelleen. Kun olet mielestäsi valmis, lue teksti vielä kerran jollekin toiselle, jotta saat palautetta. 

Muista myös, että puhetta kannattaa muokata myös myöhemmin. Mitä enemmän käytät puhettasi erilaisissa tilanteissa, sitä paremmin tiedät, mikä siinä toimii ja mikä ei.

Hissipuheen lopetus: jätä kuulija kiinnostuneeksi

Miten puhe sitten tulisi lopettaa? Siihen on yksinkertainen vastaus: lopetus kannattaa suunnitella ja valita aina kuulijan tai yleisön mukaan. Puheen päätöksen tulisi nimittäin antaa kuulijalle selkeä kimmoke toimintaan; esimerkiksi siihen, mitä kautta palveluitasi voi ostaa, tai siihen, millaista yhteistyötä haluaisit kuulijoiden kanssa tehdä. 

Hyvä lopetus liittyy myös puheen selkeyteen ja kestoon: parhaimmillaan se kertoo olennaisen, mutta jättää samalla kuulijan kiinnostuneeksi kuulemaan lisää. Myyntipuheen tai pitchauksen onkin tarkoitus toimia keskustelunavauksena potentiaaliselle asiakkaalle, yhteistyökumppanille tai rahoittajalle. 

Hissipuhe-esimerkkejä: Suomen Yrittäjien ja Sanoman Hyvä hissipuhe -kilpailun voittajat

Löytyisikö jostain hissipuheen malli, tai esimerkkejä parhaiten myyvistä puheista? Todellakin! 

Sanoman ja Suomen Yrittäjien Myyntipuhe -kilpailun voittajien hissipuheet ovat varsinaisia malliesimerkkejä tiiviistä, tarinallisista ja kiinnostavista pitcheista. Löydät molemmat voittajapuheet sekä voittajayritysten haastattelut täältä. 

Nappaa tästä konkreettisia ohjeita ja esimerkkejä eri alojen hissipuheista!

Lataa maksuton Hissipuhe -opas