Ajankohdalla on merkitystä.  Varmistat, että olet asiakkaidesi mielessä oikeaan aikaan. Suunnittele kausimainonta huolellisesti ja ole valmiina aloittamaan kampanjointi hyvissä ajoin ennen sesonkia. Näin pystyt hyödyntämään ajankohdan tehokkaasti ja olet asiakkaiden mielessä otollisella hetkellä.

Kun mainontaa seurataan ja mitataan systemaattisesti, voidaan sen onnistumiseen vaikuttaa monin eri tavoin.  Kun mainonnan viestit puhuttelevat tavoiteltua kohderyhmää oikeassa paikassa oikeaan aikaan, on markkinoinnin strategiassa onnistuttu. Yksi tärkeimmistä asioista on sen oikea ajoitus. 

Markkinoinnin vuosikelloa suunniteltaessa on hyvä pohtia mainonnan toimenpiteiden oikea-aikaisuutta. Myyntihistorian ja aikaisempien kampanjatulosten perusteella tiedät, miten tuotteet tai palvelut myyvät tiettyinä vuodenaikoina ja sesonkeina ja milloin kysyntä kasvaa.


>> Lue lisää mitä markkinoinnin suunnitelmallisuus todella tarkoittaa.  Katso kokonaisuutta ja pilko osiin. Suunnitelma on toivottujen tavoitteiden, tarpeiden ja halujen pohjalta määriteltyä tapaa aloittaa ja tehdä mainontaa.


>> Lataa myös hyödylliset työkalut markkinoinnin suunnittelun tueksi! Markkinoinnin työkalupakista löydät vuosisuunnitelmapohjan, mainonnan tavoitelaskurin, sekä kampanjoiden seurantalaskurin.


Tutkittua tietoa asiakkaistasi on saatavilla. Esimerkiksi kuluttajakäyttäytymistä on tutkittu paljon. Ei ole sattumaa, että lentoyhtiöiden uutiskirjeet putkahtavat sähköpostiisi usein juuri keskiviikkoisin. On tutkittu, että keskellä työviikkoa ihmisen työteho herpaantuu ja ajatukset ajautuvat helposti nojatuolimatkoille ja lomasuunnitelmiin. Eli mikäpä sen parempi ajankohta saada kuluttajien huomio matkailutuotteille.

Samaan tietoon perustuen postilaatikkoomme putoaa nippu päivittäiskaupan tarjouslehtiä keskiviikkoisin ja markettien printti-ilmoitukset ovat torstain paikallislehdessä. On aika suunnitella tulevan viikonlopun ateriat.

Joten hyödynnä tutkittua tietoa, niin ymmärrät asiakkaitasi taas hieman paremmin. Mitä paremmin tunnet asiakkaasi sitä parempaa palvelua ja mainontaa voit heille tarjota. 
>> Lue lisää Miten tutkimustietoa hyödynnetään markkinoinnissa? 

Ole hereillä ja mainosta oikeaan aikaan

Suomi voitti MM kultaa jääkiekossa ja kultajuhlissa myytiin Mörkölakua. Mörkö tuotteista tuli hittejä yhdessä yössä. Suosittu televisio-ohjelma voi olla ilmiö itsessään ja lonkeronharmaasää on jo käsite. Mieti mitä yhteyksiä yrityksesi tuotteilla tai palveluilla voisi olla tuoreimpiin keskustelun aiheisiin, tapahtumiin ja uutisiin.

Ensilumen tullessa rengasliikkeen palveluilla on kysyntää. Sateisella säällä kumisaappaat ja sateenvarjot on syytä siirtää myymälässä näkyville paikoille. Pizzaperjantaisin kannattaa houkutella asiakkaita ravintolaan vaikkapa tarjouksen voimin. Pohdi millaiset hetket ja ajankohdat ovat merkityksellisiä yrityksesi tuotteille ja palveluille. Mieti valmiiksi keinoja, joilla voit vastata nopeasti erilaisiin tilanteisiin.

Sesongit, vuodenajat ja juhlapyhät

Sesonkien tunnistaminen on tärkeä osa kuluttajaymmärrystä ja oma markkinointi kannattaa ajoittaa medioihin silloin kun tuotteiden kysyntä alkaa kasvaa. Muista siis suunnitella kampanjasi hyvissä ajoin.

>> Kurkkaa tärpit kolmivaiheiseen somemainontaan ja aloita toimenpiteet muutamaa kuukautta ennen sensongin alkua. 

Helmikuussa muistetaan ystäviä ja vietetään hiihtolomaa. Flunssakausi on päällä ja vuodenvaihteessa aloitettua uutta harrastusta on jo ehditty kokeilla. Alkuvuosi on kuntoilu-, matkailu- ja ravintolaliiketoiminnan, kukkakauppojen sekä apteekkien myynnin kulta-aikaa. 

Kun räystäät alkavat tippua, kevätkunnostukset, talo- ja piharemontit, muoti ja pääsiäisen suunnitelmat ovat puheenaiheita. Oletko ikkunanpesua tarjoava yrittäjä? Kevät on sinun ajankohtasi markkinoinnille. 

Lomamökkien vuokrausta ja muita majoitus- ja ravintolapalveluita tarjoavien yrittäjien on syytä terästäytyä mainonnallaan kevään aikana.  Kesälomia aletaan jo suunnitella. Ihmiset siirtyvät pihoille ja luontoon. Piha- ja puutarhakalusteiden sekä telttailu- ja ulkoiluvarusteiden kysyntä kasvaa. Veneily- ja moottoripyöräkausi lähestyy.

Kesä on juhlien ja tapahtumien aikaa, on aika tutkia juhlapaikkoja ja catering-palveluja. Kotileipurit etsivät reseptejä, kondiittoreilla ja leipomoilla on kysyntää. Kesällä korostuu ulkona syöminen, yhdessäolo ja lomapuuhat.

Syksyn tullen lomalta paluu, arki ja koulujen alku puhuttavat. Loppuvuoden pimenevät illat, talvilomat, pikkujoulut ja pitkät pyhät joululahjoineen luovat oivallisia hetkiä olla asiakkaan mielessä.

Kun mainostajana huomioit asiakkaan sesonkikohtaisen ostokäyttäytymisen vuosisuunnitelmassasi, olet aina askeleen edellä ja markkinointisi koetaan palveluna.

Black Friday & Cyber Monday

Kaupallisia sesonkeja ovat juhlapyhien lisäksi myös kaupan alan omat tempaukset kuten Suomeenkin vakiintuneet Black Friday ja Cyber Monday, joista erityisesti viihde-elektroniikan, muodin ja kodin sisustamisen alan yritykset, ovat saavuttaneet hyviä myynnillisiä tuloksia. Nämä sesongit markkinoinnissaan hyödyntävät mainostajat varmistavat mediatilansa kyseisiin ajankohtiin hyvissä ajoin etukäteen.

Jos mietit mistä lähteä liikeelle, tule juttusille chattiimme tai ota yhteyttä lomakkeella. Meiltä saat apua markkinointisi suunnitteluun! 

OTA YHTEYTTÄ