Markkinointibudjetteja on erilaisia: osa yrityksistä käyttää markkinointiin ja mainontaan rahaa ainoastaan silloin, kun on pakko tehdä jotain, kasvuhakuisilla yrityksillä taas on joka kuukaudelle allokoitu sunnitelmallinen budjetti, jossa on tilaa kampanjoille ja yllätyksillekin. 

Mitä sitten tulisi ottaa huomioon, kun suunnittelee markkinointia erilaisille budjeteille? Tässä ajatuksia kahden erilaisen “budjettiääripään” mainonnan suunnitteluun. 

Kun budjettia on “mahdollisimman vähän”

Jos liiketoiminta vetää eikä yrittäjällä ole erityistä kiinnostusta kasvattaa yritystä, voi hyvin vähäinenkin markkinointi riittää normaalioloissa mainiosti. 

Tilanne kuitenkin muuttuu, jos kilpailukentällä tai asiakkaiden arjessa tapahtuu jotain, mikä laittaa suunnitelmat uusiksi. 

Esimerkiksi koronaviruksen aiheuttama kriisi on tilanne, jonka aikana markkinointia tarvitaan. Tämän päivän ja huomisen liiketoiminta täytyy turvata – markkinointi auttaa myös pysymään asiakkaiden mielissä sitten, kun paluu normaaliin arkeen on ajankohtaista. 

1. Budjetti kohderyhmän mukaan

Niin kuin normaalissakin budjetoinnissa, täytyy ihan ensimmäisenä laskea, minkä kokoinen kohderyhmä on ja paljonko heille myyminen voi parhaimmillaan tuottaa. Mikä on maksimimäärä ihmisiä, jotka viesti tavoittaa? Millä alueella kannattaa markkinoida, onko käytössä some-yleisö tai rekisteri, joka jo tuntee yrityksen ja sen palvelut?

Sen jälkeen lasketaan budjetti, paljonko mainontaan ylipäänsä on fiksua nyt laittaa ja määritellään, miten sen käytetään. Napakalle, rajatulle kohderyhmälle voi tehdä alueellista digimainontaa jo joillain sadoilla euroilla. Mitä isommaksi kohdennusalue kasvaa tai mitä isompi massa ihmisiä täytyy tavoittaa, sitä enemmän rahaakin tarvitaan.

2. Media yleisön mukaan

Mainonnan kanavien valinnan kannalta ratkaiseva kysymys on, missä medioissa oma kohderyhmä alueellisesti pyörii. 

Printti on lisännyt suosiotaan etenkin viime viikkojen aikana, kun ihmiset ovat kotona. Aikakauslehdet kestävät aikaa, niitä selaillaan useaan otteeseen. Sanomalehden rooli uutisten välittäjänä on edelleen tärkeä, etenkin iäkkäämmille ikäluokille. Printtimainontaa voi myös tehdä hyvin tehokkaalla budjetilla: esimerkiksi Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla ilmestyviin HS paikallislehtiin saa nyt kustannustehokkaan neljän ilmoituksen sarjan

Uusia somekanavia ei välttämättä kannata lähteä ottamaan haltuun, vaan panostaa niihin, joissa yritys on jo läsnä ja seuraajakuntaa olemassa.

Lisäksi tärkeä huomio: some-mainonnan budjettien ja kampanjoiden kulutuksen kanssa kannattaa olla tarkkana. Yleiset, laajalle kohdennetut mainokset voivat olla tällä haavaa yllättävän kalliita. Toisaalta, jos isot saman alan toimijat ovat ajaneet kampanjoitaan alas kriisin takia, voi pieni yritys päästä esiin hyvinkin tehokkaalla budjetilla. Kohdennuksiin ja mainosbudjetin kulutukseen kannattaa siis kiinnittää huomiota – kuten tietysti aina. 

3. Ota remarketing mukaan, se toimii ja on kustannustehokasta

Uudelleenmarkkinointia kannattaa tehdä kanavariippumattomasti, jos vain suinkin mahdollista. Remarketing- eli uudelleenmarkkinointikohdennusta voi tehdä mm. Sanoman medioissa, Facebookissa ja Googlessa. Jokainen näistä edellyttää omaa seurantapikseliään verkkosivuille, mikä täytyy ottaa huomioon ennen kampanjan buukkaamista. 

Remarketing-mainontaa näytetään ainoastaan sivustolla käyneille, eli lähtökohtaisesti asiakkaat ovat jo tuttuja mainostavan yrityksen ja sen tuotteiden kanssa. 

4. Jokakertainen muistutus: verkkosivusto kuntoon ennen mainonnan aloittamista

Kun mainonnalla ohjataan liikennettä sivustolle, täytyy verkkosivuston olla viesteiltään kunnossa ja pikseleiden paikoillaan, jotta sivustolla käyneistä ihmisistä voidaan muodostaa kohderyhmiä esimerkiksi uudelleenmarkkinointia varten. Tämä voi olla tuntua hankalalta, mutta Googlen palveluista löytyy kuitenkin suhteellisen selkeät ohjeet ja ammattiapua voi pyytää sekä digimainonnan ammattilaisilta että verkkosivujen toteuttajalta tai ylläpitäjältä. 

Verkkosivuston lisäksi Googlen MyBusiness -palvelu kannattaa ottaa haltuun. Laita kuntoon ainakin karttapalvelut, noutopisteet aukioloaikoinaan ja kuvat. Palvelu on aika pitkälle maksuton ja mainonnalliset laajennukset on helppo ottaa tarvittaessa käyttöön.

Suunnitelmallinen markkinointibudjetti auttaa kriisitilanteessakin

Jatkuvan markkinoinnin investointeja ei poikkeustilanteen takia kannata ajaa alas, ei oikeastaan edes pienentää. Olennaista on kohdentaa käytössä oleva budjetti paremmin ja olla entistä tarkempi siinä, mitkä kanavat tuovat tulosta ja mistä tavoitat asiakkaat, jotka ovat kaikkein kiinnostuneimpia ja aidosti tarvitsevat palveluitasi. 

1. Tunnista asiakkaat, jotka ovat lähimpänä ostamista

Tutki siis tavat, joilla voit tunnistaa, että vastaanottaja on osoittanut jo jotain kiinnostusta toimialaan, sen palveluihin tai yritykseesi. Jos olemassa on tavalla tai toisella tunnistautuneita asiakkaita, kannattaa heille tarjota myös sisältöä, jonka avulla voit tunnistaa asiakkaan kiinnostuksen asteen. Asiakastarinat, hinnastot ja mahdollisuus pyytää tarjousta tai etäpalaveria myyjän kanssa ovat hyviä keinoja – etenkin, jos kyseessä on yhtään monimutkaisempi tuote tai asiantuntijapalvelu.

2. Uudelleenmarkkinoi – myit sitten kuluttajille tai yrityksille.

Budjetissa kannattaa varatua myös remarketingiin eli uudelleenmarkkinointiin. Omia viestejä ja mainosversioita voi näyttää esimerkiksi asiakkaille, jotka ovat käyneet tutkimassa hinnastosivuja. Remarketing-pikseleistä mainitsinkin jo edellä. Kannattaa huolehtia, että mukana ovat kaikki ne mediat, joissa uudelleenmarkkinointia halutaan tehdä. 

3. Erottuva mainonta puhuttelee myös erikoisina aikoina

Etenkin nyt, kun ihmisten ruutuaika kaiken kaikkiaan kasvaa, kannattaa mainosmuotoihin panostaa mahdollisuuksien mukaan. Valtaosa markkinoi verkossa bannereilla. Jos budjetti mahdollistaa, niin itse panostaisin nyt todella erottuvaan sisältöön: videoihin, animaatioihin, radioon, ja ääneen. Toki kohderyhmän mieltymykset pitää suunnittelussakin ottaa huomioon.

Jos kassa sallii, on yrityksellä nyt mahdollisuus käyttää aikaa sisällöntuotantoon, tai briiffata ja ostaa ammattitaitoa yrityksen ulkopuolelta. Jos on tehnyt mainontaa ja markkinointia aina samalla tavalla, niin nyt ei ehkä kannata jatkaa sitä, vaan olla rohkea ja hakea uutta näkemystä markkinointiin.

4. Anna analytiikan auttaa päätöksenteossa

Vaikka tekisit valtakunnallista bisnestä, niin aina kannattaa miettiä ja arvioida oikeita fokusalueita suhteessa panostuksiin. 

Onko olemassa maantieteellisiä alueita, joilla pystyt tekemään nopeampaa kauppaa helpommin ja tehokkaammin? Ovatko joistain medioista saapuvat asiakkaat valmiimpia ostamaan tai onko heidän keskiostoksensa tai asiakasuskollisuutensa parempi? Näitä asioita voi tutkia vertaamalla verkkosivuanalytiikkaa CRM- tai muuhun asiakasdataan. Aina, kun muutoksia tehdään, täytyy niitä seurata.

Kaipaatko lisää näkökulmia markkinoinnin ja mainonnan budjetointiin? Markkinoinnin ROI-laskuri auttaa hahmottelemaan, miten erityyppiset markkinointi-investoinnit palautuvat kauppana. 

Kokeile Roi-laskuria