Asiaa markkinoinnista Yrittäjän päivän kunniaksi

Markkinoinnin Viikko järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa 4.-5.9. Monella asiakkaallamme ei ole aikaa vierailla tapahtumissa, kun aika tarvitaan siihen mitä varten yritys on olemassa. Tässä muutama Roudan nosto pienille ja keskisuurillekin mainostajille tärkeistä teemoista tämän vuoden tapahtumasta:

Meillä kaikilla on opittavaa

Jo tapahtuman avajaispuheessa paljastettiin, että tämä oli nykymuodossaan viimeinen Markkinoinnin viikko

Myös markkinoinnin alan tapahtumat kaipaavat päivitystä ja uusia tapoja tavoittaa yleisönsä. Ettei synny väärä käsitys, kyllä Messukeskuksessakin tungosta oli. Tämä kuitenkin toi väistämättä mieleen esimerkiksi MarkkinointiKollektiivin kaltaiset uudet yhteisöt, joissa me kaikki voimme oppia toisiltamme helposti ja vaikka omalla ajalla. Näissä uusissa tavoissa ja alustoissa on se hyvä puoli, että ne eivät ole jonkin järjestön edunvalvontaa vaan kaikille avoimia, jopa pienyrittäjille. 

Markkinoinnista tehdään liian vaikeaa

Tunnustan itsekin olevani markkinointi-ihminen. Siitä huolimatta tunnistin tapahtumassa markkinoinnin sisäpiirin hiukan ahdistavan piirteen. Puhutaan kieltä, jota ei moni muu ymmärrä. Käytetään termejä, jotka on helppo ymmärtää väärin. Viime kädessähän juuri markkinoinnin tehtävänä on kiteyttää, yksinkertaistaa asioita ja puhutella asiakasta. Esimerkiksi yrittäjän tai keskisuuren yrityksen johdon ei ole millään tavalla tärkeä ymmärtää kaikkea tätä jargonia, mutta markkinointia heidän on ymmärrettävä jos haluavat menestyä.

Tekoäly mainittu

Ei varmasti ole tapahtumaa, jossa ei näinä päivinä puhuta tekoälystä ja koneoppimisesta. Kuten Googlekin puheenvuorossaan rohkaisi, kaikkien markkinoinnista tai liiketoiminnan kehityksestä kiinnostuneiden tulisi nähdä se vaiva, että opiskelisi perusteet mistä on kysymys ja mihin näistä voi olla apua. Se on edelläkävijöiden etuoikeus. 

Suurimmalle osalle varsinkin pienistä ja keskisuurista yrityksistä riittää kuitenkin kun muistaa valita kumppaneikseen markkinointitoimistoja, mediota ja teknologioita jotka tuovat nämä hyödyt mukanaan.

Kumppania vaihdetaan neljän vuoden välein

Nyt jo vuosittain myös Suomessa järjestettävä Vuoden Toimisto -tutkimus kertoi mielenkiintoisia seikkoja suomalaisten markkinoijien asenteista. Keskimääräinen asiakkaan ja markkinointitoimiston suhde kestää neljä vuotta.

Se on pitkä aika. Tämä kertonee siitä, että markkinointi on yrityksille tärkeää. Kun yhteistyö on saatu sujumaan, ei kannata heti vaihtaa vaikkapa hinnan perässä ja nähdä sitä aikaa ja vaivaa, että aloitetaan kaikki suunnittelu alusta.

Toisaalta tutkimustulos kertoo myös, että kumppaneita kyllä vaihdetaan. Ennemmin tai myöhemmin. Suurin syy mainostajien mukaan on yhteistyövaikeudet nykyisen kumppanin kanssa ja tärkein seikka uutta kumppania valittaessa on henkilökemiat. Näin teknologian aikakaudella tämä kertoo omaa kieltään siitä, kuinka tärkeää kuitenkin on asiakkaan palvelu, ei vain vaikkapa teknologia ja mediat, joita käytetään.

Olit sitten mainostaja tai vaikkapa mainostoimistosta ja arvostat palvelua, me voisimme olla sinulle hyvä kumppani

Routa antaa aikaa