Markkinointipäällikön tai -suunnittelijan tontti käy vuosi vuodelta monipuolisemmaksi – ja monimutkaisemmaksi. Omaa osaamista pitäisi kehittää työn ohella koko ajan, sen lisäksi, että uusista työkaluista ja etenkin digi- ja somemarkkinoinnin kanavista olisi syytä pysyä perillä. 

Ei siis ihme, että markkinoinnin ja markkinointiviestinnän ammattilaiset odottavat erityisesti markkinoinnin kumppaneilta apua oman osaamisen kehittämiseen. Yhteisten projektien äärellä oppiminen käykin luontevasti, ja pitkäjänteisessä yhteistyössä molemmat osapuolet todennäköisesti oppivat toisiltaan.

Markkinoinnin opiskelu työn ohessa – millainen lisäkoulutus on markkinoinnin ammattilaiselle hyödyllinen?

Markkinoinnin keinot ovat harpanneet eteenpäin eniten nimenomaan digimarkkinoinnin myötä. Digitaalinen markkinointi on mitattavaa ja kustannustehokasta – JOS tietää, mitä tekee, miten markkinoinnilla vaikutetaan liiketoiminnan tuloksiin ja miten valitaan tavoitteisiin nähden oikeat työkalut. Ei ole ihme, että useimmat markkinoinnin koulutuksia ja koulutusohjelmia kaipailevat markkinoinnin ammattilaiset kysyvätkin juuri digitaalisen markkinoinnin koulutusten perään. 

Erilaisia koulutuksia on tarjolla vaikka millä mitalla – löydät yhden listauksen tämän jutun lopusta – mutta joskus itseopiskelu on kaikkein tehokkainta ajankäyttöä. Opiskeltuja asioita kannattaa myös viedä käytäntöön ja nostaa keskusteluun sekä kollegoiden että kumppaneiden kanssa; silloin pääset varmimmin kokeilemaan ja kerryttämään oppeja myös käytännössä. 

Kehitä markkinointiosaamistasi – viisi vinkkiä

Listan käsikirjat, webinaarit ja artikkelit ovat lähtöisin asiantuntijoidemme ammattitaidosta ja arjesta: ihmisiltä, jotka työskentelevät päivittäin näiden aihepiirien parissa ratkaisten erilaisten yritysten markkinoinnin ja mainonnan haasteita. 

1. Tuloksellisen markkinoinnin käsikirjan avulla saat kokonaiskuvan tämän päivän markkinoinnista

Jos haluat ottaa haltuusi nykyaikaisen markkinoinnin kokonaiskuvan, aina markkinoinnin tavoitteiden määrittelystä kohderyhmävalintoihin ja kampanjoiden aikatauluttamiseen sekä mittaamiseen, lataa ja lue Tuloksellisen markkinoinnin käsikirja. Se on tuhti paketti, joka tarjoaa hyvän perusrungon tavoitteellisen markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen, ja myös inspiroivia case-esimerkkejä suoraan elävästä elämästä. 

2. Varmista, että käytät oikeita mainonnan keinoja asiakkaasi ostopolun eri vaiheissa

Ostopolku on yksinkertainen tapa mallintaa asiakkaan matkaa täydestä tietämättömyydestä kohti ostamista ja asiakkuutta. Tässä jutussa käymme läpi sen, miten ja millaista mainontaa kannattaa hyödyntää asiakaspolun eri vaiheissa; tunnettuuden rakentamisesta suositteluun. Saat jutusta myös konkreettisia vinkkejä mainosmuotojen valintaan ja viestikärkien muodostamiseen!

3. Ota mainonnan mittaaminen ja analytiikka haltuun

Etenkin digitaalisen markkinoinnin hyvänä puolena on sen mitattavuus. Mittaaminen on kuitenkin monisyinen asia, jossa tarvitaan jonkin verran työkaluja ja taitoa kokonaisuuksien ja syy-seuraussuhteiden hahmottamiseen. Tomi Jäppisen perinpohjainen artikkeli markkinoinnin ja mainonnan mittaamisesta ja analytiikasta auttaa ottamaan perusasiat haltuun.

4. Lataa pakkiisi työkalut markkinoinnin suunnitteluun ja seurantaan

Markkinoinnin työkalupakki on nimensä mukaisesti kokonaisuus, jonka avulla sekä teet markkinointisuunnitelman että seuraat tavoitteiden toteutumista ja eri kampanjoiden suorituskykyä. Saat siis työkalut numeeristen tavoitteiden asettamiseen, markkinointisuunnitelman tekemiseen ja tulosten seurantaan.

  • Markkinointisuunnitelman pohja sisältää mm. muokattavan kampanjakalenterin ja sen mukaan päivittyvät budjettiallokaatiot
  • Digimainonnan tavoitelaskurin avulla voit arvioida, paljonko eri mediabudjeteilla on mahdollista saada mainosnäyttöjä, tavoittavuutta, verkkosivuliikennettä ja konversioita
  • Tulos- ja seurantalaskurilla vedät kampanjoiden tulokset yhteen ja pysyt jyvällä mainontasi kokonaiskuvasta

5. Laita markkinoinnin analytiikka tikkiin

Jos haluat varmistaa, kerääkö sivustosi analytiikka riittävästi tietoa esimerkiksi dataohjautuvaa mainontaa varten, voit yhdistää Analytics-tilisi Analytiikkatesteriin. Analytiikkatesteri on työkalu, joka kertoo, millä tolalla sivustosi seuranta teknisesti on, ja miten saat kaikki Analyticsin ominaisuudet käyttöösi.

+1 : sukella digimarkkinoinnin syvään päätyyn asiantuntijoiden opastamana

Sujuuko taktinen markkinointi? Entä osaatko hyödyntää omaa dataa tehokkaasti digissä? Vaikka uisit digimainonnassa jo  kuin kala vedessä, hyppy syvään päähän avaa usein uusia näkökulmia. Kolmen jakson webinaarisarja auttaa syventymään digimarkkinoinnin rooleihin ja tekniikoihin, brändimarkkinoinnin ja taktisen markkinoinnin väliseen suhteeseen sekä datan hyödyntämiseen. Sarja on maksuton – tutustu jaksoihin ja klikkaa seuraamaan tästä!

Markkinoinnin koulutusohjelmia ja koulutuksia – löydä omasi

Markkinoinnin ammatillista koulutusta tarjoavat mm. ammattikorkeakoulut ja esimerkiksi Rastor-instituutti (aiemmin myös Markkinointi-instituuttina tunnettu). Koulutusten muoto ja kesto vaihtelevat, mutta tutkintoon johtavaan koulutukseen kannattaa varata työn ohessa aikaa reilummin. 

Lyhytkestoisempia kursseja ja koulutuskokonaisuuksia löydät esimerkiksi markkinoinnin kattojärjestö Marketing Finlandin kautta.

Maksuton Digimarkkinoinnin tekniikat - Sukellus syvään päähän -webinaarisarja tarjoaa työkaluja ja ideoita myös digitaalisen markkinoinnin konkareille.

Klikkaa tästä jaksoihin!