Suomalaisten mediakulutus muuttuu ja pirstaloituu jatkuvasti. Päivän mittaan vietetään aikaa niin digin, printin kuin audionkin parissa. Tämä aiheuttaa markkinoijalle haasteen: mihin mediaan mainonnassa kannattaa panostaa?

Siksi tähän artikkeliin olemme kasanneet neljä mielenkiintoista mediatrendiä, jotka kertovat mistä kanavista tavoitat asiakkaasi ensi vuonna. Trendit on poimittu kokoamastamme Mediatrendit 2020 -raportista.

Nojaa siis taaksepäin ja tutustu kohderyhmääsi paremmin.

Trendi 1: TV on lähellä suomalaisten sydäntä

Yksittäisistä mediakanavista televisio korjaa suurimman potin. Suomalaisen mediapäivä kestää keskimäärin kahdeksan tuntia ja tästä jopa 30 prosenttia kulutetaan television parissa.

Vaikka lineaarisen eli arkikielessä ihan tavallisen television katselu painottuukin vahvasti yli 45-vuotiaisiin, myös nuoremmat ikäryhmät edustavat TV:n saralla. Mitä nuoremmista puhutaan, sitä vahvemmin he ovat siirtyneet online-palveluiden pariin.

Vinkki mainostajalle ► Televisio on massamedia ja sitä kautta tavoittaa runsaasti silmäpareja kerralla. Siksi televisiomainontaa kannattaa hyödyntää erityisesti lanseerauskampanjoihin sekä brändin rakentamiseen.

Trendi 2: Printtiin luotetaan kuin kallioon

Jopa 90 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että uutis- ja ajankohtaismedian tärkein ominaisuus on sen luotettavuus. Luotettavuus kipuaa jatkuvasti tärkeämpään asemaan ja sen merkitys onkin kasvanut edellisestä vuodesta jopa seitsemän prosenttiyksikköä. Muita kasvavia tunnustekijöitä printille ovat asiantuntevuus, riippumattomuus ja laadukkuus.

Markkinoijan kannalta tämä on arvokas tieto, sillä median luoma halo-efektin ansiosta myös mainostaja koetaan printissä herkemmin luotettavaksi. 

Vinkki mainostajalle ► Myös printtimainonnan parista löytyy runsaasti kohdennusmahdollisuuksia. Esimerkiksi mikäpä olisikaan parempi tapa tavoittaa käsityöihmiset kuin heille suunnattu lehti? Tai vastaavasti paikallisjulkaisut ovat oiva tapa tavoittaa kivijalkaliikkeen lähistöllä sijaitsevat asiakkaat.

Trendi 3: Älykäs digimainonta antaa kyytiä keskeytyksille

Digitaalisen mainonnan markkina kasvaa Suomessa joka vuosi, joten kasvua on odotettavissa myös ensi vuoden aikana. Siispä nykypäivän mainostajan täytyy kohdata kuluttajat digitaalisessa ympäristössä mikäli hän haluaa tavoittaa heidät.

Sen sijaan häiritsevä tai keskeyttävä mainonta on painunut aivan pahnan pohjimmaiseksi suosiosssa. Esimerkiksi pop-up -mainokset koetaan nykyään asiakaskokemusta huonontavana ja kuluttajat eivät halua että mainokset keskeyttävät heidän mediahetkiään. Sen sijaan he kaipaavat mainonnalta merkityksellisyyttä.

Tulevina vuosina myös personoinnin vaikutuksen nähdään kasvavan: esimerkiksi vuonna 2018 Helsingin Sanomien verkkovierailut saatiin 20 prosentin nousuun personoinnin avulla.

Vinkki mainostajalle ► Suunnittele mainoksesi viestit kohderyhmän tarpeita pohtien: Mikä herättää heissä tunteita? Miten tuotteesi tai palvelusi voisi ratkaista heidän arjen haasteitaan? Ymmärtämällä kohderyhmääsi voit luoda henkilökohtaisemmalta tuntuvaa mainontaa.

Trendi 4: Hidas media tasapainottaa kiireistä arkea

Fast media eli nopeasti kulutettavat sisällöt ovat viime vuosina olleet erityisesti nuorempien ikäryhmien juttu. Sosiaalisen median nousu sekä erilaiset suoratoistopalvelut ovat varmasti osittain vaikuttaneet asiaan.

Nyt kuitenkin on nähtävissä kyllästymistä pikamedioihin ja kiinnostus “hidasta mediaa” kohtaan on hiljalleen kasvamassa. Usein puhutaankin häiriöttömistä kokemuksista sekä digipaastoista, joita moni kokeilee vastapainoksi digitaalisten kanavien kasvaneelle kulutukselle.

Kiinnostus hitaaseen mediaan ilmenee jo tasaisesti kaikissa ikäryhmissä. Tosin ainakin toistaiseksi on nähtävissä että erityisesi vanhempi väestö nauttii tämänkaltaisen median kulutuksesta.

Vinkki mainostajalle ► Natiiviartikkelit ovat tapa hyödyntää hitaan median parhaita puolia mainonnassa: tällöin mainos julkaistaan artikkelimuodossa esimerkiksi printtimediassa tai lehden online-versiossa.

Katso loputkin trendit kattavasta raportistamme!

Lataa Mediatrendit 2020 -raportti