Ostaminen on siirtynyt monilla toimialoilla pitkälti verkkoon. Yhä useammin ainakin osa ostoprosessista, kuten tuotteiden ja palveluiden vertailu, tapahtuu netin välityksellä.

Verkkosivut ovatkin usein asiakkaan ensimmäinen kosketuspiste yritykseen. Asiakas etsii yrityksen sivuilta muun muassa ratkaisua arjen ongelmiinsa, lisätietoa kiinnostavista aiheista tai vertailee saatavilla olevia vaihtoehtoja keskenään.

Siksi kotisivuja suunnitellessa kannattaa olla tarkkana. Jos siis haluat tietää, millaisiin asioihin verkkosivuja suunniteltaessa kannattaa kiinnittää huomiota, rullaa sivulla alaspäin.

Fakta 1: Hakukonelöydettävyys on välttämättömyys

Päivässä tehdään 5.6 miljardia Google-hakua.

Mitä teet, kun sinulla on ongelma johon et tiedä vastausta? Suurin osa meistä turvautuu Googleen, josta vastaus löytyy parilla klikkauksella. Päivittäin tehdäänkin hurjat 5.6 miljardia Google-hakua, ja luku kasvaa jatkuvasti.

Ylimmäksi hakutuloksissa nousevat ne sivut, jotka hakukonejätti arvioi kaikista oleellisimmaksi aiheen kannalta. Siksi yritykset, jotka onnistuvat parhaiten noudattamaan Googlen kriteereitä saavat eniten vierailijoita ja potentiaalisia asiakkaita sivuilleen.

Tiedätkö jo, miten hakukoneystävälliset sivusi ovat? Näillä stepeillä varmistat, miten sivusi pärjäävät:

▶️Siirry selaimessasi incognito-tilaan, jotta aiemmat sivuvierailusi eivät vaikuta lopputulokseen. 🕵️‍♂️
▶️Googleta ne avainsanat, joilla yrityksesi ja sivusi tulisi löytyä. Esimerkiksi Helsingissä toimiva kukkakauppias voisi etsiä “kukkakauppa Helsinki” ja “kukkakimppu Helsinki”.
▶️Katso kuinka ylös hakutuloksissa sivusi pääsevät. Nousevatko ne kärkeen vai vajoavatko ne hakijan ulottumattomiin?

Sijoituksesi on hyvä, mikäli pääset viiden parhaan joukkoon. Jos taas yrityksesi ei päädy ensimmäiselle hakusivulle, voi olla ettei kovinkaan moni potentiaalinen asiakas löydä sivujesi pariin. Hakukonenäkyvyyteen kannattaa siis panostaa.

Jos toimit kovin kilpaillulla alalla, on ensimmäisten hakutulosten joukkoon pääseminen haastavaa. Silloin kannattaa kokeilla hakusanamainontaa, jonka avulla yrityksesi sivut näkyvät jo ennen ensimmäisiä hakutuloksia. Muista kuitenkin, että hakukonemainonta toimii vain jos kävijä löytää sivuilta etsimänsä, eli sivujen sisältöön kannattaa joka tapauksessa kiinnittää huomiota.

Fakta 2: Ei kellään ole aikaa tällaiseen

Jopa 40 % vierailijoista poistuu sivuilta mikäli niiden lataus kestää yli 5 sekuntia.

Tiedätkö sen tunteen, kun klikkaat verkkosivuille, mutta sivuston lataaminen vain kestää, kestää ja kestää? Tietokone raksuttaa epätoivoisesti ja nettiä on täydet palkit, mutta jostain syystä sivu ei vain aukene.

Kuinka nopeasti turhaudut ja klikkaat itsesi muualle?

Harva jaksaa enää nykypäivänä odotella. Yli viiden sekunnin latausaika karkottaa jo 40 % sivuvierailijoista nopeammin latautuvien sivujen pariin.

Siksi on hyvä muistaa, että verkkosivut ovat osa yrityksen asiakaspalvelua siinä missä muutkin kanavat. Pitkät latausajat jättävät pahan maun suuhun ja ajavat kävijät kilpailijoiden sivuille.

Siksi sivuja suunnitellessa kannattaa varmistaa ettei sinne päädy liian raskaita elementtejä jotka hidastavat latausaikaa.

Fakta 3: Google jyrää

Jopa 54 % netin selaajista käyttää Google Chromea.

Kotisivujen ylläpitäjälle tämä on tärkeä tieto, sillä Chrome kertoo kävijälle mikäli sivustolta puuttuu SSL-salaus. SSL-salauksella varmistetaan, että sivun tietosuojaus on kunnossa ja esimerkiksi yhteystietojen jättäminen on turvallista.

Mikäli sivustolta ei löydy SSL-salausta, notifioi Chrome tästä kävijää ilmoittamalla että sivusto ei ole turvallinen.

Moni kävijä säikähtää viestiä, ja kääntyy kannoillaan sen nähdessään. Jos SSL-salaus ei ole tuttu juttu tai se on päässyt kiireessä unohtumaan, saattaa yritys menettää potentiaalisia asiakkaita täysin huomaamatta.

Tarkista siis, että sivusi osoitekentän vierestä löytyy lukon kuva ja https-alku. Näin tiedät että SSL-salaus on kunnossa ja kävijät uskaltavat surffailla sivuillasi pidempäänkin.

Routa_ssl.PNG
SSL-salaus Roudan sivuilla.

Fakta 4: Tuotesivuilla on väliä 

Jopa 90 % yrityksen sivuilla vierailevista pitää tärkeänä tai erittäin tärkeänä sitä, että tuotteet ja palvelut ovat selkeästi esillä.

Luku on korkea, mutta selittyy sillä että tuotteiden ja palveluiden vertailu tehdään yhä useammin netissä. Päätös rahan käytöstä halutaan tehdä valistuneesti, kaikkien faktojen kera.

Hyvät tuotesivut auttavat kävijää vertailussa ja ohjaavat häntä ostopolulla eteenpäin. Kiinnostavilla ja selkeillä tuotesivuilla voi olla isokin rooli ostopäätöksen muodostumisessa.

Ovatko yrityksesi kotisivut kunnossa? Hyödynnä maksuton checklist ja tarkista löytyykö sivuiltasi kaikki tarvittava!

Hyödynnä checklist