“Olipas #@%& kampanja; ei se tuonut yhtään kauppaa.”

Kuulostaako tutulta?

Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

Yllättävän usein onnistumisessa on kuitenkin kyse ihan perusasioista. Siitä, että taustatyö on tehty hyvin ja asiakkaan polku mainoksen näkemisestä ostamiseen on siloiteltu mahdollisimman sujuvaksi.

Näin kumppanin näkökulmasta tällaiset epäonnistumiset ovat aina kurjia. Vaikka kokeilisimme tuhottomasti eri kanavia ja kohdennuksia, ja hinkkaisimme kampanjaviestit roudanlujiksi, ei se aina riitä. Pettymys on tällöin karvas myös meidän puolellamme pöytää.

Siksi kasasin listan asioista, jotka olisi hyvä pistää kuntoon ennen mainonnan starttaamista. Näin varmistat, että saat kampanjasta täyden hyödyn irti (ja voit huoletta osoittaa syyttävän sormen meihin, jos jokin menee pieleen).

1. Pistä kotisivusi kuntoon

Tiesitkö, että verkkosivuillasi on vain 15 sekuntia aikaa vangita kävijän huomio. Chartbeatin mukaan jopa 55 % kävijöistä nimittäin poistuu sivuilta ennen kuin minuutista on kulunut edes neljäsosaa. 

Tämä on mainostajalle harvinaisen herättävä fakta. Jos kotisivut eivät herätä luottamusta sekunneissa, tyssää osto erittäin todennäköisesti siihen, toimivasta mainoksesta huolimatta. 

Varmista siis ennen kampanjan aloittamista, että yrityksesi kotisivujen sisältö on myös asiakkaan näkökulmasta toimiva ja niiden viesti on yhtenäinen mainonnan viestien kanssa.

Muista myös, että mainos ei aina konvertoi heti. Potentiaalinen asiakkaasi saattaa nähdä mainoksen, jättää asian hautumaan ja palata asiaan vasta viikkojen tai kuukausien päästä. Tällöin hän todennäköisesti lähtee etsimään yritystäsi tai kiinnostavaa tuotetta tai palvelua hakukoneen kautta.

Siksi suosittelen varmistamaan, että yrityksesi ja sen tuotteet ja palvelut löytyvät Googlesta sekä kampanjan aikana että sen jälkeen oikeilla hakusanoilla. Jos näistä sanoista käydään jo tiukkaa kilpailua (eli monet kilpailijasi löytyvät jo niillä), kannattaa paikka listan yläpäästä taata kustannustehokkaalla hakusanamainonnalla.

Jos jäit pohtimaan ovatko kotisivusi toimivat, voit tarkistaa asian nopeasti kotisivujen kuntotestin avulla.

2. Vastaa tarjoukseen välittömästi

Kiirettä pitää nykypäivänä itse kullakin ja sen myötä olen törmännyt harvinaisen turhauttavaan trendiin – nimittäin tuskastuttavan hitaisiin vastauksiin yritysten toimesta.

Tämän trendin yleisyyttä voi testata pyytämällä tarjouspyynnön vaikkapa viideltä eri yritykseltä: kokemuksieni mukaan muutama näistä ei vastaa ollenkaan ja yksi palaa asiaan ehkä viikon päästä.

Asiakkaana voin kertoa, että hidas reagointi ei johda ostoon. Nykyään asiakkaalla on varaa valita, ja viikossa ehtii löytää jo monta vaihtoehtoista ratkaisua nopeammilla vasteajoilla.

Varmista siis että sinulla on toimiva prosessi saapuvien viestien käsittelyyn etkä laita potentiaalisia  asiakkaitasi odottamaan.

3. Myy asiantuntemuksesi

Jos käy niin harvinaisesti että saan tarjouksen useammalta yritykseltä, seuraava ratkaiseva tekijä on vastauksen laatu. Asiakkaana minua kiinnostaa se, kuinka ammattimaisesti ja huolellisesti vastaus on muotoiltu, ja miten hyvin se on yksilöity tarpeisiini. Fakta on että se kuka myy palvelujaan parhaiten tekee useimmiten kaupat.

Siksi suosittelen kaikkia yrityksiä panostamaan myyntiprosessin sujuvuuteen ja asiakaspalvelun laatuun ja nopeuteen. Paraskaan mainos kun ei korvaa epäonnistunutta asiakaskokemusta.

4. Tarkkaile oikeita mittareita

Mainonnassa yksi kiinnostavimmista vaiheista on sen selvittäminen, kuinka hyvin kampanja toimi ja mitä hyötyä siitä oli.

Tässä piilee kuitenkin haaste. Kumppanina me voimme tarjota mainonnan toimivuudesta runsaasti suuntaa antavia mittareita, esimerkiksi mainoksen klikkien ja näyttöjen määrä. Ne eivät kuitenkaan kerro sitä, paljonko mainonta toi euroja yrityksellesi. Tämä tieto kun löytyy ainoastaan yrityksesi kassasta tai CRM-järjestelmästä.

Jos siis haluat selvittää markkinointisi ROI:n, suosittelen että seuraat aktiivisesti mihin suuntaan myyntisi kehittyy. Lisäksi kannattaa seurata verkkosivustosi orgaanisen ja suoran liikenteen kehitystä. Näin tiedät kuinka tunnettu brändisi on ja kuinka moni asiakkaista löytää yrityksesi suoraan.

Mainonnan toimenpiteiden vaikutukset yrityksen brändissä näkyvät vasta pitkällä tähtäimellä ja siksi myös verkkosivuliikenteen ja myynnin kehitystä kannattaa seurata pitkäjänteisesti, ei vain yksittäisen kampanjan aikana ja heti sen jälkeen.

Tiedätkö jo paljonko tämän hetkiset markkinointitoimenpiteet tuottavat yrityksellesi? Ota tästä ROI-laskuri avuksi tuoton laskentaan.

4. Opi ymmärtämään asiakastasi 

Sanoman tytäryhtiönä voimme hyvällä omallatunnolla sanoa, että meiltä löytyy runsaasti dataa suomalaisten mediakäytöstä ja tätä myötä myös erilaisista kohderyhmistä.

Jos siis haluat tietää mistä kohderyhmäsi tavoittaa ja miten heille kannattaa viestiä, voit huoletta potkaista pallon meidän nurkkaamme.
Mutta jotta osaamme valita oikean kohderyhmän, täytyy meidän tietää keitä yrityksesi toivoo saavansa asiakkaikseen. Ja tästä paras ymmärrys löytyy teiltä itseltänne.

Pohdi siis etukäteen millaisia nykyasiakkaasi ovat, keille yrityksesi tuotteet ja palvelut sopivat ja millaisia asiakkaita haluatte tulevaisuudessa. Näin voimme yhdessä määrittää keitä mainonnalla kannattaa lähteä tavoittelemaan.

Jos et tiedä mistä kannattaa lähteä liikkeelle, tule juttelemaan aiheesta chatin puolelle, vastaamme nopeasti – asiakaspalvelijoidemme lisäksi meillä päivystää Roubotti 24/7.

OTA YHTEYTTÄ