Koronapandemia iski talouteen voimalla ja vauhdilla, jota harva osasi ennustaa. Moni yritys joutui olosuhteiden pakosta muuttamaan liiketoimintaansa radikaalisti lyhyessä ajassa, eikä kenelläkään ole kristallipalloa, joka näyttäisi, milloin poikkeustila normalisoituu. 

Kriisi kuitenkin päättyy, ennemmin tai myöhemmin. Mainonta ja markkinointi koronakriisin aikana auttavat jatkamaan liiketoimintaa tilanteen ollessa päällä. Asiakkaiden mielessä pysyminen mahdollistaa myös nopeamman toipumisen sitten, kun normaaliarki palaa. 

Kokosimme tähän artikkeliin seitsemän markkinointiin ja mainontaan liittyvää suositusta, ideaa ja keinoa, joita asiakkaamme ovat viime viikkojen aikana käyttäneet turvatakseen oman toimintansa jatkuvuuden nyt – ja myös kriisin jälkeen.

1. Turvaa liiketoiminta, tarjoa mahdollisuuksien mukaan joustoa

Kun kotoa liikkumista on vähennetty minimiin, on etenkin palvelualalla hankalaa. Lahjakortti- ja ennakkovarausmyynti on helpottanut mm. kauneus-, kampaamo- ja ravintola-alojen yrittäjiä paitsi saamaan aikaan nopeaa kassavirtaa, myös ennustamaan kriisin jälkeisiä aikoja. 

Jos yrityksen kassa kestää, kannattaa ehdottomasti varmistaa maksuvaihtoehtojen ja toimitustapojen joustavuus asiakkaalle. Etenkin kuluttaja-asiakkaat ovat valmiita tekemään tarpeellisia hankintoja, joita syystä tai toisesta on lykätty, jos vain sopimusmalli on taloudellisesti epävarmaan tilanteeseen sopiva. Erityisesti kotiin, kotikuntoiluun, pihaan ja tee-se-itse -remontointiin liittyvät tuotteet ja palvelut kuuluvat tähän kategoriaan. 

2. Tuotteista uudelleen – ja mainosta

Vaikka olosuhteet ovat muuttuneet, on tarve yrityksen tuotteille, osaamiselle ja ammattitaidolle edelleen olemassa. Monessa tapauksessa osaaminen, palvelut tai tuotteet täytyy kuitenkin sovittaa uuteen tilanteeseen: tuotteistaa uudelleen olosuhteisiin sopiviksi. 

Uusista tuotteista ja palveluista muodostuu kassavirtaa vasta, kun asiakkaat tietävät niistä ja saapuvat ostoksille. Uudelleentuoteistuksetkin vaativat siis markkinointia ja mainontaa, joka kannattaa kohdentaa tarkasti, kaikkein potentiaalisimmille asiakkaille. 

Tässä muutamia esimerkkejä onnistuneista, uusista tuotteista tai uusiin kohderyhmiin siirtymisistä: 

Asiantuntijapalvelut puolestaan siirtyivät verkkoon erittäin nopeasti. Kotisivujen ja erilaisten maksuttomien tai edullisien verkkoneuvottelupalveluiden kautta tehdään monenlaista kohtaamistoimintaa, aina valmennuksista tai jopa terapiasta konsultointiin. 

Jos aika antaa myöten, kannattaa myös käyttää hetki aivan uudenlaisten, digitaalisten palvelumallien miettimiseen. Voisiko esimerkiksi pyöränkorjausta tai muita yksinkertaisia kodin fiksauspalveluita neuvoa etänä videopuhelun välityksellä? Tai voitko tarjota viihdettä suoraan kotisohvalle, vaikka esityksiä tai keikkoja? Tällaisten ideoiden toteutukseen voi hakea myös Business Finlandin häiriötilanteen tukea.

3. Tavoita otollisimmat, eli tutut asiakkaat

Nyt kannattaa markkinoida nimenomaan asiakkaille, jotka ovat jo tuttuja yrityksen kanssa. Oma FB-seuraajakunta, markkinointiluvallinen asiakasrekisteri ja sen perusteella muodostetut lookalike-yleisöt oikealla alueella ovat yleisöjä, joille voi viestiä varsin pienin kustannuksin. Nämä asiakkaat tietävät yrityksesi ja jos kokemus on ollut hyvä, ovat usein valmiimpia ostamaan tai jopa tukemaan yritystä läpi vaikeiden aikojen. 

Sanoisimmekin, että juuri nyt ei kannata ampua isolla tykillä tuntemattomaan ja tavoitella laajaa tunnettuutta vieraassa maaperässä, vaan nimenomaan käynnistää keskusteluja niiden asiakkaiden kanssa, jotka ovat yrityksen kanssa jo tuttuja. Tämä käy usein myös alueellisesti ja pienemmällä budjetilla.

4. Varmista verkkolöydettävyys

Ihmiset ovat nyt kotona ja viettävät aikaa älylaitteiden ääressä. Erityisesti helposti kotiin saatavia tuotteita ja palveluita, ideoita ajankuluun ja etätyön mahdollistamiseen etsitään verkosta. 

Siksi on äärimmäisen tärkeää huolehtia näistä:

  • Yrityksen verkkosivujen viestit ovat ajan tasalla ja tähän poikkeustila-aikaan sopivia
  • Kotisivut löytyvät orgaanisesti Googlesta oikeilla hakusanoilla
  • Alueellinen hakusanamainonta kannattaa ottaa viimeistään nyt käyttöön – avainsanatutkimus auttaa pitämään budjetin kurissa
  • Google My Business- tili kannattaa aktivoida ja laittaa kuntoon etenkin kuvien, noutopisteiden ja yhteydenottotapojen osalta

Hakukonelöydettävyyden varmistaminen on tärkeää etenkin silloin, jos yrityksen toiminnassa tai palveluissa on tehty nopeita muutoksia. 

Esimerkiksi sanaa “kotiinkuljetus” on googlattu koronan aikana enemmän kuin aiemmin – tämä ei varmasti yllätä ketään. Liiketoiminnan kannalta on kuitenkin äärettömän tärkeää, että esimerkiksi ravintola, joka ei ole aiemmin myynyt ruokaa ulos, löytyy tällä hakutermillä, jos kotiinkuljetus tai noutomahdollisuus on avattu kriisin myötä.

Artikkelien ja blogien ylläpitäminen ja ylipäätänsä ajankohtainen tieto on oiva tapa saada sivustolle liikennettä ja aiheesta kiinnostuneita kävijöitä. Verkosta löytyy hyviä kirjoitusvinkkejä ja -ohjeita käyttäjiä ja hakukoneita palvelevaan sisältöön – tämä on myös investointi tulevaisuuteen, sillä arvokas, fiksu sisältö tuo liikennettä pitkässäkin juoksussa.

5. Verkkomyynti: aloita kevyesti, kehitä jatkuvasti

Täysipainoisen, monipuolisen verkkokaupan pystyyn polkaisu ns. nollista ei välttämättä ole nopea rasti tai tarkoituksenmukaista juuri nyt. Kannattaa kuitenkin kokeilla muutamien jo ennestään hyvin myyneiden tuotteiden tai palveluiden myymistä verkossa. 

Kevyitä ja helppokäyttöisiä verkkomyyntialustoja ovat mm. Shopify tai kotimainen Holvi. Mycashflow-verkkokaupparatkaisu tarjoaa 6 kk maksuttoman startin uusille kaupoille. 

Verkossa myytävien tuotteiden tai palveluiden markkinointi kannattaa kohdistaa – jälleen – tutuille asiakkaille, FB-seuraajille ja markkinointiluvallisille uutiskirjetilaajille, näin tarvittava budjetti pysyy kurissa. Verkkokaupan toimitusvaihtoehtojen kanssa voi myös ryhtyä luovaksi: hyvä esimerkki on vaikkapa tämä turkulainen lifestyle-liike, joka toimittaa lähialueen tilaukset veloituksetta itse, ilman välikäsiä, myymälän lähialueelle. 

Myös keskisuurilla yrityksillä on nyt tuhannen taalan paikka miettiä verkkomyynnin roolia bisnekselleen. Tässä mielessä kriisi on myös mahdollisuus: onnistuneet verkkokauppakokeilut auttavat rakentamaan digitaalista liiketoimintaa myös tulevaisuudessa.

6. Ole avoin yhteistyölle

Etenkin B2B-kaupassa poikkeusaika on synnyttänyt yllättävääkin yhteistyötä. Yritykset jälleenmyyvät toistensa palveluita ja uusia, luontevia alihankintaketjuja syntyy. Olemme huomanneet, että yrittäjillä on oikeasti halu auttaa, paitsi asiakkaita, myös toisiaan. Ilmassa on ihan uudenlaista yhteishenkeä. 

Myös kuluttajapalveluiden puolella yhdistelmäliiketoiminta näyttää toimivan. Yksi esimerkki tästä on palvelu, jossa asiakkaan kotona tehdyn renkaanvaihdon yhteydessä kotiin tuodaan myös ruokatilaus. Toinen, mediaankin noussut menestystarina on ravintoloiden ja ruokakaupan yhteistyö

Kannattaa siis miettiä mahdollisimman avoimesti, millaisten toimijoiden kanssa olisi kiinnostavaa yhdistää voimia niin, että molemmat osapuolet ja asiakas hyötyvät yhteistyöstä.

7. Asetu markkinoinnissa myös asiakkaan asemaan

Nyt päällä oleva poikkeustila on siinä mielessä erilainen kuin aiemmat talouskriisit, että monella saattaa olla huolta myös omasta ja läheisten terveydestä. Synkistelemään ei markkinoinnissa kannata alkaa, mutta asiakkaiden tunteista kannattaa olla tietoinen. Esimerkiksi vitsailu tai viranomaisohjeiden vähättely ovat markkinointiviestien ehdottomalla kieltolistalla.

Toivoisimmekin mainostajien viesteiltä nyt kekseliäisyyttä ja erottumista, oman yleisön reipasta puhuttelua. Bulkkiviestit tai yleiset ostokehotukset eivät toimi lähellekään niin tehokkaasti kuin viesti, joka tunnistaa vastaanottajan tilanteen ja tarpeen ja tarjoaa apua tai ideoita. 

Ajat ovat juuri nyt kummalliset ja haastavat. Kuten jo alussa totesimme, on tärkeintä muistaa, että poikkeustila ei kestä loputtomiin. 

Yritykset, jotka nyt pystyvät rakentamaan kysyntää myös kriisin jälkeiselle ajalle, saavat todennäköisimmin päänsä pinnalle ensimmäisenä. Aina, kun talous ja suhdanteet ovat syystä tai toisesta kyykänneet, ovat esillä pysyneet yritykset voittaneet itselleen markkinoita ja ovat vahvoilla taas, kun markkinat alkavat nousta.

Apua ja neuvoja yrityksille löydät lisää
Sanoman kokoamasta tuhdista tietopaketista
Suomen Yrittäjien Kaikki koronasta -sivustosta

Myös Roudan asiantuntijat ovat käytettävissäsi – saat meihin yhteyden helpoimmin lomakkeella tai chatissa. Kerro lisätietoja-kentässä, millaista apua ensisijaisesti kaipaat ja ollaan pian yhteyksissä!

OTA YHTEYTTÄ