Miten tavoittaa teiden ritarit? Näin Raskone onnistui radiokampanjassa

Ohjelmayhteistyöllä tavoitettiin juuri oikeat kuulijat - kampanjan aikana teiden sankarit pääsivät ääneen eli soittamaan lähetykseen ja kertomaan omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan.

#

Haaste: Raskoneen brändimielikuvan vahvistaminen ja tunnettuuden kasvattaminen Suomen laajimmin palvelevana korjaamoverkostona.

Ratkaisu: valtakunnallinen, juuri oikeiden kuulijoiden korviin juuri oikeaan aikaan osuva radiokampanja Radio Rockin perjantai-illassa yhdessä Jussi69:n kanssa.

Raskone on ympäri Suomen toimiva 18 korjaamon verkosto, joka huoltaa ja korjaa niin kuorma-, henkilö-, paketti- ja linja-autot kuin trailerit ja työkoneet merkistä ja iästä riippumatta.

Raskoneen markkinoinnista vastaava Tuomas Lager halusi toteuttaa normaalista poikkeavan kampanjan maltillisella budjetilla. Kohderyhmäksi valittiin raskaan kaluston kuljettajat, jotka tavoitettiin parhaiten valtakunnallisella radiokampanjalla.

- Autoalalla julkaistaan paljon perinteistä mainontaa esimerkiksi lehdissä. Kun hommat tehdään luovasti ja uusia tapoja kokeillen, se tietenkin näkyy ihan eri tavalla, Tuomas avaa keskustelun.

Radio Rockin ja Raskoneen promospotti

Ohjelmayhteistyötunniste - kun kaksi raskaan kaluston nimeä yhdistää voimansa

Kampanjan tavoitteena tunnettuuden kasvu ja oman henkilöstön huomioiminen

Äkkiseltään voisi kuvitella, ettei tehokkaan radiomainoksen tyypillinen ajankohta välttämättä osu perjantai-iltaan klo 19.00-21.00 välille. Asiakkaansa ja oman henkilöstön hyvin tunteva Raskone oli kuitenkin varma valinnastaan: juuri tähän kellonaikaan teiden väsymättömät ritarit kiitävät asfaltilla kohti sovittua kohdetta. Mutta miksi juuri rekkakuskit haluttiin tavoittaa?

- Vaikka Raskoneen pääkohderyhmää ovat raskaankaluston kuljetusliikkeet, joukkoon mahtuu myös paljon pienyrittäjiä, joilla on ajossa 1-2 rekkaa. Myös työsuhteessa olevilla kuljettajilla voi olla esittää toiveita siitä, missä kalusto halutaan huoltaa, Tuomas selventää.

- Lisäksi haluamme, että työntekijämme voivat olla ylpeitä työpaikastaan. Ja jos oma henkilöstö on niin kiinnostunut kampanjasta, että korjaamoilla laitetaan lähetys pyörimään työnteon taustalle, siitä täytyy olla todella tyytyväinen. Sehän on selvä onnistumisen merkki.

Entä miksi Radio Rock ja Jussi69? Jussi69.png

- Radio Rock on asennetta, samoin Raskonesta ja meidän korjaamoista välittyy asenne ja ammattimaisuus. Lisäksi Jussi69 nimenomaan halusi lähteä mukaan suunnittelemaan yhdessä Sanoma Markkinointi Roudan ja meidän kanssamme tätä kampanjaa, Tuomas vastaa tyytyväisenä.

Osallistava radiokampanja oli menestys

Radiokampanjan aikana teiden sankarit pääsivät ääneen eli soittamaan lähetykseen ja kertomaan omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan.

Kuten koko kampanja, myös arvontojen palkinnot suunniteltiin tarkasti, eivätkä ne olleet perinteisestä päästä: soittajien kesken arvottiin aurauskulmien säätöä, öljynvaihtoa ja akun vaihtoa eli sellaisia Raskoneen tarjoamia palveluja, jotka oikeasti sopivat kohderyhmälle. Pääpalkinnon voittaja nappasi itselleen huoltosopimuksen ensimmäisen vuoden veloituksetta. Positiivista palautetta annettiin paljon niin asiakkaiden kuin oman henkilöstön puolesta.

”Ette usko, miten paljon lämmittää mieltä, kun kuulee Radio Rockilla pyörivän Raskoneen mainoksen. Ja kun vielä kilpailuihin osallistuneet soittajat ja voittajat, jotka ovat jo asiakkaitamme, kehuvat meitä vuolaasti valtakunnallisessa radiossa! Lisää näitä! Mahtavaa, keep on rocking!”

- Erityistä tässä palautteessa oli se, että kyseinen henkilö lähetti sen suoraan minulle ja toimitusjohtajalle, Tuomas kertoo iloisesti.

- Liikuttavaa oli myös se, kun ohjelmaan soitti nuori tulevaisuuden lupaus, iältään ehkä kymmenvuotias juniori!

Radio Rock on air - kuuntele otteet lähetyksistä

Luovempi B2B-kampanja, joka ei maksanut maltaita

Yksi onnistuneen kampanjan tärkeimmistä kulmakivistä on tuntea mainonnassa käytettävä kohderyhmä ja tietää, mistä heidät tavoittaa.

- Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Kampanjaa veivattiin paljon, ei kuitenkaan negatiivisessa mielessä vaan siten, että huomioimme varmasti kaikki kulmat. Mitä, kenelle ja miksi ovat paljon isompia kysymyksiä kuin miltä ne äkkiseltään tuntuvat. Ja kun niihin pystyy vastaamaan 100%, voi myös olla varma kampanjan sisällön laadusta.

Vuorovaikutteinen radiokampanja ja promo-spotit saatiin suunniteltua ja vietyä maaliin varsin kohtuulliseen hintaan. Radio Rockin juontaja Jussi69 nosti Raskonetta esiin juonnoissa, minkä lisäksi kuuntelijat pääsivät osallistumaan lähetykseen joko soittamalla studioon tai lähettämällä biisitoiveen Radio Rockin WhatsAppissa.

- Vaikka radio on aina liveä, ensimmäistä lähetystä ei tarvinnut jännittää. Ja vaikka ohjelmaa ei oltu käsikirjoitettu, raamit oltiin mietitty loppuun asti, joten tiesimme, että hommaan voi luottaa.

Tuomas antaa kiitosta koko tiimille, joka toimi hienosti yhteen henkeen ja oli valmis miettimään kaiken niin perinpohjaisesti kuin mahdollista.

Myös pääviestit suunniteltiin huolellisesti

Toisin kuin monilla kilpailijoilla, joilla kaluston korjaus on usein merkkisidonnaista ja enemmän kontrolloitua päämiehen puolelta, Raskone pystyy auttamaan kaikkien ajoneuvomerkkien edustajia. Tämä oli kampanjan viestikärki numero yksi.

Raskonella on myös tarjota Suomen laajin korjaamoverkosto, jonka pohjoisin korjaamo löytyy Oulusta ja eteläisin Vantaalta. Tämä oli kampanjan viestikärki numero kaksi.

Lisäksi nostettiin Yölinja-palvelua, jossa kuljettajat voivat viedä kaluston huollettavaksi yön ajaksi muutamalla eri paikkakunnalla Suomessa. Tämä oli kampanjan viestikärki numero kolme.

Kaikkien viestikärkien tavoitteena oli tuoda Raskoneen brändi esiin freesillä tavalla valtakunnallista radiota hyödyntäen sekä ajan hengessä mukana olevana korjaamoketjuna, joka toimii valtakunnallisesti kaikille asiakkailleen.

Nilkka ojossa kohti entistä tehokkaampia muistijälkiä synnyttäviä markkinointikampanjoita

Yhteistyötä Sanoma Markkinointi Roudan kanssa halutaan jatkaa, mikä jo itsessään kertoo kampanjan onnistumisesta. Hyvät tulokset kuitenkin haastavat suunnittelemaan entistä parempia kokonaisuuksia. 

- Tällaiset kampanjat onnistuvat vain, jos organisaatiolla ja firmalla on halua, kykyä ja uskallusta kokeilla jotain uutta. Luovuus ruokkii koko tiimiä, ja kun ilmapiiri on inspiroiva ja vastaanottavainen, ideoita syntyy ihan uudella tavalla, Tuomas kiittelee Raskoneen henkeä.

Lisäksi Tuomas heittää ilmoille täkyn, jonka pitäisi kolahtaa myös muissa alan kilpailijoissa - jos kesän 2022 kampanjasuunnitelma menee läpi, niin siinä vasta onkin kertomista! 

Markkinointi uudelle tasolle - käy katsomassa miten!

Jaa tämä sivu

Piditkö lukemastasi?