Moni suomalainen yrittäjä on henkeen ja vereen tee-se-itse -ihminen. Varsinkin yksinyrittäjät hoitavat mahdollisimman paljon asioita itse, aina kuulakärkikynien hankinnasta alv-ilmoituksiin asti. Yrittäjän arjen to-do-listalla pyörii usein myös mainostekstien kynäily, jonka äärellä moni potee voimattomuutta ja pakkopullafiilistä.

Yrittäjä saattaa päätyä miettimään, tulisiko mainoksessa ilmoittaa, että seuraa meitä Facebookissa, vai olettavatko asiakkaat, että Facebookissa ollaan joka tapauksessa? Onko printtimainoksessa jokin merkkimäärä? Pitääkö mainoksessa käyttää välimerkkejä vai ei? Mikä on hyvän mainoscopyn salaisuus?

Tässä artikkelissa annan vinkkejä siihen, miten laatia napakoita ja toimivia mainostekstejä. Toimivia tekstejä tarvitaan etenkin verkko- ja printtimainonnassa, mutta myös yrityksen verkkosivuilla huomion herättäjinä. Artikkelin keskiössä ovat lyhyet mainostekstit, joiden tavoitteena on usein saada aikaan liikettä ja toimintaa lukijassa. Ne ovat juuri niitä tekstejä, joiden parissa tee-se-itse yrittäjät painivat. Lista toimii hyvänä muistutuksena myös muille tekstien parissa työskenteleville.

Palanen yrityskuvaa

Miksi tekstit sitten ovat niin tärkeitä? Jos asiansa saa ymmärretysti viestittyä aikakautena, jolloin vaikkapa puhekielisyys on melkeinpä "uusi normaali", onko kieliopilla niin väliä? 

Teksti on paljon muutakin kuin kielioppi tai merkkimäärä mainokselle varatussa tilassa. Se on palanen yrityskuvaa. Voisin väittää, että se on yhtä tärkeä asia kuin vaikkapa se, millaista asiakaspalvelua saamme eri kohtaamispisteissä yrityksen kanssa. Lisäksi sosiaalisen median aikakaudella ontuva ilmaisu voi johtaa yllättäviin seurauksiin: kukapa haluaisi mainoksistaan jaettavan kuvakaappauksia somen huumoriryhmiin?

Mainostekstien hiomisen muistilista

Mainostekstien tulisi olla linjassa yrityksen muun viestinnän kanssa: olla tunnistettavaa, mutta muuta viestintää vielä hiotumpaa. Mainosbudjetista- ja tuotteesta riippuen mainos voi nimittäin tulla nähdyksi miljoonia kertoja – ja vähäisemmilläkin määrillä on tärkeää tehdä lukijaan vaikutus.

Tarkista ainakin nämä:

  • Onko mainos sekä kieliopiltaan että asiasisällöltään virheetön?
    ► Lue mainos ajatuksella läpi!
  • Millainen mainoksen julkaisuympäristö on (printti, digi?), millaiselle lukijakunnalle puhutaan ja keitä erityisesti halutaan puhutella?
    ► Mieti kohdeyleisöäsi!
  • Onko mainoksessa elementtejä, jotka saavat aikaan haluttua vaikutusta?
    ► Mieti mainoksesi tavoitetta!

Mainostekstejä käsittelevässä kirjallisuudessa puhutaan usein AIDAsta, joka tulee sanoista:

  • Attention = huomion herättäminen (esim. otsikoinnissa)
  • Interest = mielenkiinto. Mainoksen sisältö, joka saa lukijan kiinnostumaan.
  • Desire = haluaminen, tahtominen.  Asia, jolla lukija saadaan tahtomaan tuote – tämä tulisi tulla mainoksessa esille.
  • Action = toiminta. Millä tavoin ohjataan lukijan toimintaa haluttuun suuntaan, esimerkiksi mainosbannerissa on käytössä toimintakehote (CTA, Call to Action).

Pidä AIDAsta aina huolta. Kun nämä osaset on huomioitu, on mainoskynäilyssä otettu jo tärkeä askel kohti onnistumista.

Lue lisää verkkomainonnassa käytettävien bannereiden erityispiirteistä: 

Näyttävä banneri tuottaa klikkejä   

Printtimainoksen prinsiipit

Printtimainonta on 2020-luvulla edelleen hyvin yleinen mainostusmuoto, vaikka suuntaus digitaaliseen mainostamiseen on ollut vallalla jo pitkään. Printtimainontaa ovat esim. aikakaus- ja sanomalehtien ja mainokset. Printti-ilmoituksen tekstejä suunnittelevalle huojentava tieto voi olla se, että lehtimainos on usein armollisempi mainospaikka tekstin määrän suhteen kuin verkon bannerimainonta – lehtimainokseen syvennytään eri tavalla kuin verkossa olevaan mainokseen.

Lehtimainosta miettiessä kiinnitä huomiota ainakin näihin:

  • Osasto lehdessä – millaisessa ympäristössä mainos julkaistaan? Jos mainos on toimituksellisen sisällön yhteydessä, on sen helpompi erottua. Jos mainos on luokiteltujen mainosten ryhmässä, eli sen ympärillä on paljon muita mainoksia, tarvitaan enemmän tehokeinoja mainontaan.
  • Mainoksen kohderyhmä – millaisia ihmisiä erityisesti halutaan asiakkaaksi? Jos kohderyhmä on hyvinkin selkeä, viestissä kannattaa näitä ihmisiä pyrkiä puhuttelemaan, esim. ”Opiskelija! Meiltä käytetyt läppärit -50%.”
  • Tekstin määrä. Eri medioilla voi olla erilaisia käytäntöjä tässä, mutta mainoksen koko eli käytössä olevat palstamillimetrit rajaavat eniten mahdollisuuksia. Käyntikorttikokoiseen mainokseen saa usein kuitenkin kuvan ja esim. tarjouksen sekä yhteystiedot. 
  • Sisältö. Aukioloaikojen laittaminen mainokseen ei ole järkevää, jos samat tiedot on helposti löydettävissä kotisivuilta (jos ei, niin kotisivutkin kannattaa laittaa kuntoon). Tietysti kohderyhmän kannalta pelisilmän käyttäminen on suotavaa: esimerkiksi apuvälineitä tarjoava yritys voi haluta puhutella varttuneempaa väkeä, jolloin voi olla ihan hyvä laittaa myymälän aukioloajat mainokseen

Kolme pientä sanaa

Sekä bannerimainonnassa että printtimainonnassa otsikointi on huomion herättämisen a ja o. Pidä otsikko maksimissaan kolmen sanan mittaisena
Jos mahdollista, leikittele alkusoinnuilla – eli käytä samalla kirjaimella alkavia sanoja. Tämä toimii hyvänä tehokeinoja, ja mainoksesi jää paremmin lukijan mieleen. Monet yritysten sloganitkin sisältävät alkusointuja. Alkusointuja sisältäviä otsikoita ovat esimerkiksi ”Maalämpöpumput Mikolta Mäntsälästä” tai ” Savusaunat Suomen suveen”

Vältä kliseisiä ilmaisuja, kuten ”laadulla ja ammattitaidolla”. Jos yrityksellä ei slogania ole, ja kyseessä on yleistäkin yleisempi yleismainos niin ”laadulla ja ammattitaidolla” voi kuitenkin olla ihan ok.

Jos sanoilla ja fraaseilla leikittely on sinulle suurta huvia (niin kuin minulle), niin anna palaa ja näkyä  sen mainonnassa. Ole rohkea!

Tiesithän, että Roudalta saat apua mainonnan jokaiseen vaiheeseen, myös sisällöntuotantoon ja mainosaineistojen tekemiseen! 

katso video