Ikä, sukupuoli, lokaatio ja kiinnostuksen kohteet. Näistä neljästä elementistä on muodostunut mainonnan Graalin malja: lähde, jonka antimia ammennetaan, kun kohderyhmä halutaan tavoittaa takuuvarmasti.

Markkinoinnissa ja mainonnassa tuttu ja turvallinen ei kuitenkaan ole läheskään aina se paras vaihtoehto, ja vain testaaminen kertoo, millainen lähestymistapa iskee potentiaalisiin asiakkaisiin parhaiten. Siksi haluamme esitellä peruskeinojen rinnalle neljä hieman toisenlaista tapaa kohdentaa.

Huom! Mielikuvituksellisinkaan kohdentaminen ei pelasta, jos viesti ei istu asianyhteyteen luonnollisesti. Siksi lisäsimme jokaisen kohdennuskeinon yhteyteen myös vinkin terävän viestikärjen löytämiseen.

1. Mainontaa säällä kuin säällä

Sään perusteella kohdentaminen onnistuu kätevästi sekä somen puolella että perinteisessä bannerimainonnassa. Käytettävä alusta tunnistaa millainen sää vallitsee mainoksen esityskohteessa ja samalla valikoi säätilaan sopivan viestin. Mainosta näytetään siis vain silloin, kun ilmakehän olosuhteet ovat viestille otolliset. 

Jos tavoitteena on vaikkapa myydä lumikolia, voi mainostaja päättää, että mainosta näytetään ainoastaan lumisateen aikana – tai vaihtoehtoisesti kokeilla villiä korttia ja luoda jokaiselle säätilalle omanlaisensa viestin. Lumikolan myyminen aurinkoisellakin säällä onnistuu, jos viestin kärki on muotoiltu oikein.

“Hyvät lumikolat halvalla.”​​​​​​
“Ja taas tupruttaa. Joko lumikolasi vetelee viimeisiään?”

2. Sijainnilla on merkitystä

Lokaation perusteella kohdentaminen on suurimmalle osalle jo tuttua kauraa, mutta siinäkään ei kannata jumittua totuttuihin rajauksiin. Kun peruspentti kohdentaa mainoksensa maan tai tietyn kaupungin rajojen sisälle, uskaliaampi yrittäjä kokeilee hyperkohdennusta: rajausta tarkan alueen sisälle.

Tämä kikkakolmonen on hyödyllinen esimerkiksi lähikorttelin ravintolaa pyörittävälle yrittäjälle, joka haluaa houkutella lisää lounastajia. Tällöin mainoksia ei ole mitään järkeä esitellä koko Uusimaalle, vaan saatavilla olevat pennoset kannattaa käyttää lähikorttelin säteellä.

“Lounas joka arkipäivä klo 11-14”
”Älä talsi turhaan pidemmälle: lounas löytyy 200m päästä.”

3. Täsmäiskuja datalla

Osaavan mainostajan käsissä myös kiinnostuksen kohteet taipuvat monenlaiseen käyttöön.

Evästeitä hyödyntämällä voidaan seurata hyvinkin tarkasti, millaisista asioista yksittäinen käyttäjä on kiinnostunut. Tämä on siis suoranainen kultakaivos tuotteitaan tai palveluitaan mainostavalle yrittäjälle. 

Mikä olisikaan parempi tapa tavoittaa hot dog -sämpylöiden ostajat kuin näyttää mainoksia äskettäin hodarireseptejä selanneille herkkusuille. Tarkan mainostajan on myös mahdollista määrittää, kuinka monta hodareihin liittyvää sisältöä käyttäjän tulee selata läpi ennen kuin mainos pamahtaa näkyville.

“Herkkuhodarit saatavilla joka kaupassa!”
”Muistitko lisätä sämpylät ostoslistalle?”

4. Mainostaja mukana elämän tärkeimmissä hetkissä

Moni alusta tuo mainostajan ja kohderyhmän yhteen entistä tiiviimmin: mainoksien kohdentaminen on mahdollista nyt myös elämäntapahtumien perusteella. Tietyt tapahtumat kertovat mainostajalle rutkasti siitä, millaiset tuotteet ja palvelut käyttäjää sillä hetkellä saattaisi kiinnostaa. 

Juuri kihlauksensa sosiaalisessa mediassa julkistaneet morsiamet ovat otollista kohderyhmää esimerkiksi juhlatilojen vuokraajille ja hääpukuliikkeille.

“Kauniit hääpaikat hyvillä sijainneilla.”
”Parhaat hääpaikat buukataan jo pari vuotta etukäteen. Varaa unelmiesi tila ajoissa!”

Tarvitsetko apua oikean kohderyhmän tavoittamiseen? Lue lisää kohdennetun mainonnan palveluistamme.

Kohdennettu mainonta