Tiedätkö kumpi on tehokkaampaa mainonnassa: lyhyet täsmäkampanjat vai pitkäkestoinen näkyvyys? Kumpaan näistä panostaisit ennemmin?

Tähän kysymykseen paneutuvat Mainostauko-podcastin edellisestä jaksosta tutut Tomi Jäppinen ja Tanja Kaikkonen. Yhdessä he vertailevat näiden kahden eroja ja pohtivat, millaisissa tapauksissa eri vaihtoehtoja kannattaa hyödyntää.

Onko tavoitteenasi pysyä asiakkaan top of mindissa vai myydä varastot tyhjäksi?

Mainonta voidaan jakaa simppelisti kahteen kategoriaan: pitkäkestoiseen, eli jatkuvaan mainontaan, sekä lyhyempiin täsmäkampanjoihin.

Pitkäkestoinen mainonta on jatkuvaa panostusta, jolla haetaan hidasta kasvua. Sen avulla pyritään luomaan mielikuvaa yrityksestä tai sen tuotteista ja palveluista siten, että se on asiakkaan top of mindissa silloin kun ostamisesta tulee ajankohtaista. Usein tällä pyritään rakentamaan yrityksen brändiä tai muistuttamaan sen olemassaolosta esimerkiksi remarketingin tai hakukonemainonnan avulla.

Täsmäkampanjat puolestaan tähtäävät yleensä ostopolun loppuvaiheeseen, eli siihen hetkeen kun asiakas osaa jo pitää silmät auki sopivien vaihtoehtojen varalta. Kampanjoiden tavoitteena on usein ohjata asiakasta kohti konversiota, eli esimerkiksi ostoon tai tarjouspyyntöön. Täsmäkampanjat toimivat hyvin tapahtumien, tarjousten tai sesonkien yhteydessä.

Mistä sitten tiedät kumpi näistä on yrityksellesi parempi ratkaisu, vai onko järkevää panostaa suosiolla molempiin? Kuuntele tästä Tomin ja Tanjan näkemykset! 

Jakson sisältö:

  • Case Routa: Miten teemme omaa mainontaamme? [01:22]
  • Miten jatkuva mainonta ja täsmäkampanjat eroavat toisistaan? [01:56]
  • Takaako pitkäkestoinen näkyvyys aina paremmat tulokset? [03:50]
  • Missä tilanteessa yrityksen kannattaa tehdä täsmäkampanjaisku? [05:10]
  • Miksi kohderyhmätutkimukseen kannattaa panostaa? [07:32]
  • Kumpi on varmempi valinta: lyhyt- vai pitkäkestoinen mainonta? [09:06]
     

Kuuntele podcast

Kuuntele palvelussa:  Spotify  SoundCloud