Miksi mainonnan ROI kannattaa laskea auki ja miten se tehdään oikeaoppisesti?

Kaikkia yrityksiä pitäisi kiinnostaa se, paljonko euroja sijoitetut summat tuovat kassaan. Siksi Tomi Jäppinen ja Paul Westerlund käyvät Mainostauko-podcastin kolmannessa jaksossa läpi mainonnan ROI:n laskukaavan ja sen, mitä kaikkea tuottoa laskiessa kannattaa huomioida.

ROI on muutakin kuin laskukaava

ROI:n yhteydessä ei aina riitä käytetyn rahan ja saadun tuoton summaaminen. 

Asiantuntijamme vinkkaavat, että ROI:n hahmottamisessa auttaa ajatusleikki. Kuvittele, että olet maksanut 12 euroa tennisvuorosta. Jos haastat työkaverisi pelaamaan ja kärsit rökäletappion, saatat ajatella että sijoittamasi summa katosi kankkulan kaivoon. Helposti kuitenkin unohtuu, kuinka paljon taitosi ja kuntosi kehittyivät taidokkaampaa pelaajaa vastaan pallotellessa.

Joskus siis sijoittaminen kannattaa, vaikka siitä ei ropisisi selkeitä euroja yrityksen tilille. Tällöin suoraviivaisen ROI:n laskeminen on huomattavasti haastavampaa. 

Kuuntele alta asiantuntijoidemme mietteet siitä miten ROI:ta kannattaa lähestyä ja nappaa talteen kaava mainonnan euromääräisen tuoton laskemiseen!

Jaksossa vastataan näihin kysymyksiin ROI:sta

  • Mitä ROI tarkoittaa ja mikä on sen merkitys yrityksen arjessa? [01:36]
  • Miksi ROI kannattaa laskea auki? [02:48]
  • Kannattaako tuottoa ja kuluja laskiessa huomioida muutakin kuin kulutetut ja tienatut eurot? [03:09]
  • Millainen on mainonnan ROI:n laskukaava? [05:49]
  • Mitä voimme oppia ruotsalaisilta mainostajilta? [06:44]
  • Case Artenio & Tampereen Teatteri: Kuinka tarkasti mainonnan ROI voidaan laskea? [08:20]

Kuuntele podcast

 

Kuuntele palvelussa:  Spotify  SoundCloud