Digitaalinen mainonta on pitkään ollut mainonnan päätrendi, mutta viime aikoina etenkin suuret toimijat ovat palauttaneet printin mukaan keinovalikoimaansa. Sitkeistä huhuista huolimatta printtimainonta ei siis ole kuollut, vaan muuttanut muotoaan.

Printtimainonnan kasvua on edesauttanut digimainonnan hajautuminen. Digitaalisen ympäristön sisältö ja lukijat ovat niin pirstaloituneet, ettei yksi kanava riitä laajan kohderyhmä tavoittamiseen. Sen rinnalle tarvitaan muita mainonnan keinoja.

Pienemmällä budjetilla paras mainonnan yhdistelmä onkin usein sosiaalisen median, Googlen, printin ja verkkomainonnan sekoitus. Radion ja TV:n yhdistäminen kokonaisuuteen vaatii usein budjetin kasvattamisen, mutta on yhdistelmänä tehokkain.

Kiinnostus printtiin kasvamassa

Printti menestyy etenkin Suomessa, jossa luetaan eniten painettuja sanomalehtiä kaikista Pohjoismaista. IROResearch Oy:n lokakuussa tekemän Tuhat suomalaista -tutkimuksen mukaan kaikkien suomalaisten osalta ylivoimaisesti mieluisin mainonnan kanava ovat edelleen painetut sanomalehdet

Esimerkiksi Helsingin Sanomien tilauksissa on ollut kasvua nuorten (alle 30-vuotiaiden) lukijoiden keskuudessa, ja moni lukija haluaakin tilata itselleen viikonlopuksi Helsingin Sanomien paperiversion, vaikka kuluttaa viikolla digiversiota. Onkin nähty, että kuluttajat lukevat mielellään sekä printtiä että digiä.

Myös kaupunkilehtiä luetaan ahkerasti. Paikalliset asiat kiinnostavat, mutta tiedon luotettavuus riippuu siitä, missä ympäristössä lehti jaetaan: onko se tilatun median välissä vai toimitetaanko se suorajakeluna kotiin. Tilatun median välissä toimitettu lehti luetaan todennäköisemmin kuin suorajakeluna kotiin jaeltu, jolloin myös mainokset saavat enemmän huomiota.

Tiedä tavoitteesi ja suunnittele mainonta sen pohjalta

Siinä missä sosiaalinen media ja verkkomainonta peittoavat printin kohdentamisessa, printin etuna on nopeasti saatavissa oleva iso kontaktipinta, huomioarvo sekä pitkä muistijälki. Sanomalehtien sisällyttäminen mediavalikoimaan saattaa parhaimmillaan parantaa koko kampanjan tehokkuutta jopa 4,5 -kertaiseksi. 

Toisin sanoen printti toimii – kunhan tavoite, kohderyhmä ja viestikärki on suunniteltu huolella. Näiden pohjalta on helpompi miettiä, mitä kaikkia kanavia mainontaa tarvitaan toivotun lopputuloksen saavuttamiseksi.

  • Tavoite: Mikä on kampanjan tavoite, ja mitä sillä halutaan saavuttaa? Jos tavoitteena on esimerkiksi kasvattaa brändin tunnettuutta, se vaatii mainonnalta toistoa ja vaikuttavuutta, jolloin isot pinnat toimivat yleensä paremmin. Jos taas halutaan saada nopeasti suuren kohderyhmän huomio, Helsingin Sanomien monikanavainen etusivu on hyvä vaihtoehto.
  • Segmentointi: Varsinainen segmentointi ja kohdennus kannattaa tehdä printtiä tukevassa digissä. Printtiäkin voi kohdentaa alueittain tai kaupungeittain, mutta ei yhtä tarkasti kuin esimerkiksi Facebook-mainontaa. Kärjistäen: printillä herätetään huomiota, digillä napataan oikea kohderyhmä kiinni.
  • Viestikärki: Viestikärjen on oltava selkeä ja tavoitteen mukainen, jotta se jää mieleen ja muodostaa toivotun vaikutuksen. Muista, että jokaisen yrityksen lähtökohdat ovat erilaiset, joten kilpailijan mainos ei välttämättä ole se, mitä kannattaa tavoitella. 

Printti toimii pienelläkin budjetilla

Valtakunnallisen printtimainonnan kokonaiskustannus saattaa aluksi hirvittää, mutta kun laskee auki kontaktihinnan voi huomata, ettei se olekaan kovin kallis. Jos investointi jännittää, kannattaa miettiä paikallislehdissä mainostamista. Näissä kontaktihinta on usein edullinen ja mainoksen pystyy kohdentamaan tarkemmin, vaikkapa kaupungin mukaan. 

Printtimainontaan ei siis tarvita miljoonaluokan budjettia, kunhan suunnitelma on tehty hyvin. Yhdistämällä sosiaalisen median, Google- ja display-mainonnan printtikampanjaan, tulokset voivat olla kohtuullisella panostuksella huomattavat.

Jokaiseen budjettiin löytyy kyllä ratkaisu, eikä iso budjetti ole aina oikotie onneen – muista siis aina kysyä mainonnan kumppaniltasi, miten saisit fiksusti eniten vastinetta rahoillesi!

Tarvitsetko apua mainonnassa?

LUE LISÄÄ KUMPPANUUSMALLISTAMME!