Kaikki Roudan palvelut käytössä vuoden ajan

Markkinointitoimiston oman markkinoinnin kokemuksia mainonnasta 

Viime kesänä tarjoomamme laajeni valtavasti. Päätimme aloittaa aiempaa rohkeamman ja suunnitelmallisen panostuksen myös omaan markkinointiimme. Tavoittelemme kaiken kokoisten yritysten sekä mainostavien organisaatioiden päättäjiä. Olemme siis puhtaasti B2B-markkinoija. Meillä on kuitenkin myös kuluttajamarkkinoinnin kaltaisia haasteita. Kohderyhmäämme kuuluu jopa puoli miljoonaa markkinoinnista kiinnostunutta ja haluamme tavoittaa teidät myös kiireisen työajan ulkopuolella. 

Olemme vuoden aikana mainostaneet verkossa, radiossa, lehdissä ja televisiossa. Olemme käyttäneet perinteisiä mainosmuotoja, tehneet videoita ja natiivimainontaa, tietenkin aktivoituneet sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa sekä uudistaneet kotisivumme. Olemme siis mainostaneet kaikissa mediaryhmissä ja käyttäneet Roudan itsekin mainostajille tarjoamia palveluita. 

Ajattelin jakaa kokemuksiamme, koska uskon monen teistä olevan samojen asioiden äärellä.

Itsensä voi optimoida hengiltä

Alusta alkaen ajattelimme tehdä markkinointia erittäin tuloshakuisesti ja optimoida siitä supertehokasta. Omiin verkkopalveluihin, sisältömarkkinointiin ja esimerkiksi markkinoinnin automaatioon panostaminen on tärkeää, mutta johtaa helposti myös markkinoinnin kohdentamiseen pienemmille ja pienemmille yleisöille. 

Jos yritys haluaa kasvaa, on sen tavoitettava myös paljon aivan uusia asiakkaita ja kokonaan uusia asiakaskuntia. Tämä on yksi suurimmista syistä, miksi myös yritysmyyntiä tekevien kannattaa panostaa mainontaan. 

Totesimme itsekin hyvin pian, että meille tärkeintä ei välttämättä ole esimerkiksi korkein mahdollinen konversioaste vaan markkinoinnin kokonaistuotto. 

Palkkakin on kivempi saada euroissa kuin prosenteissa.

Sanomalla on suuri vaikutus

Mitä enemmän mainonnan tuloksia tutkii, sitä enemmän alkaa uskoa luovan suunnittelun ja mediaympäristön ymmärtämisen arvoon mainosten suunnittelussa. Aivan samalla mainospaikalla voi tehdä erittäin erilaisia tuloksia eri mainoksilla. Mainostajan sanoma joko osuu ja erottuu tai kaunis mainos ohitetaan sitä edes huomaamatta. Varsinkin digitaalisissa kanavissa kohdennusmahdollisuudet kehittyvät koko ajan ja johtavat tarpeeseen tehdä paljon erilaisia mainoksia eri viesteillä. Oman kokemuksemme valossa panostaisin ensin todella laadukkaaseen luovaan suunnitteluun ja sen jälkeen mediat hyvin tuntevaan mainonnan tuotantoon. Jälkimmäinen on oma vahvuutemme.

Mainontakin on osa ostoprosessia

Yrityspäättäjien käyttäytyminen on kiistatta muuttunut. 

Hankintojen harkinta ja vaihtoehtojen selvittäminen on vaivatonta verkossa. Tämän väitetään usein olevan yksinkertainen prosessi ja esimerkiksi analytiikan valossa ostavat asiakkaat näyttävät tulevan pääosin hakukoneiden kautta. Todellisuus on meidän kokeman valossa paljon monimuotoisempi. Harva päättää heti, joten mainonta harkintavaiheen yli pitää kisassa mukana ja vaikuttaa ostopäätökseen. 

Suurin osa potentiaalisista asiakkaista ei edes ole vielä hakemassa. Ehkä tarve ei vielä ole ajankohtainen tai sitä ei ole tultu ajatelleeksi. Me emme yritysmarkkinoijana tavoittele suurta tunnettuutta, mutta koko laajan asiakaskuntamme tavoittaminen ja aktivoiminen on meillekin tärkeää. Tulosten valossa tehokkainta onkin jatkuva mainonta, joka tavoittaa kunkin asiakkaan oikeaan aikaan ja monessa kohtaa ostoprosessia.

Kaikkea ei kannata tehdä itse

Suutarin lapsella ei sanonnan mukaan ole ehjiä kenkiä. Kunnon suutarihan käyttää aikansa ja energiansa asiakkaiden kenkien kunnostamiseen. Roudassa on jo 150 markkinoinnin ammattilaista ja meiltä löytyy osaajia hommaan kuin hommaan. Hekin käyttävät energiansa asiakkaidemme mainonnan suunnitteluun, joten oma markkinointi jää helposti ylitöiksi. Myös me päädyimme käyttämään hyviä kumppaneita. 

Oma aika kannattaa käyttää siihen, mitä varten yritys on olemassa. Tämä on meidän pääviesti myös kaikille teille yrittäjille ja markkinointi-ihmisille: vaikka haluaisi ja osaisikin - usein ei yksinkertaisesti kannata suunnitella kaikkea itse.

Jatkossa emme välttämättä käytä omaan markkinointiimme kaikkia kanavia, mutta omakohtainen kokemus kaikista on ainakin B2B-markkinoinnille harvinaista ja asiakkaidemme markkinointia suunnitellessa kullanarvoista. 

Jos myös sinä suunnittelet panostavasi mainontaan aiempaa suunnitelmallisemmin tai olet mainostajien luottokumppani, mutta et halua tehdä kaikkea itse, me voisimme olla sinulle hyvä kumppani.

Routa antaa aikaa.