Yllättävän usein onnistumisessa on kuitenkin kyse ihan perusasioista. Siitä, että taustatyö on tehty hyvin ja asiakkaan polku mainoksen näkemisestä ostamiseen on siloiteltu mahdollisimman sujuvaksi.

Tässä siis lista asioista (enemmän tai vähemmän tärkeysjärjestyksessä), joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Huomio myös bonusvinkit jutun lopussa!

1. Kotisivut ovat yrityksesi käyntikortti

Ensimmäiseksi kunnossa tulee olla yrityksesi Mitä mainonta vaatii infograafi.jpgverkkosivut. Kun asiakas päätyy sivuillesi, hän tekee ensin nopean katsauksen. Asiakkaan päätös tarkemmasta tutustumisesta on sekuntipeliä. Panosta siis verkkosivujesi ilmeeseen ja sisältöihin. Jos kotisivut eivät herätä mielenkiintoa ja luottamusta, tyssää asiakkaan ostopolku erittäin todennäköisesti siihen. Oli mainoksesi sitten miten hyvä tahansa.

Varmista siis ennen kampanjan aloittamista, että yrityksesi kotisivujen sisältö on asiakkaan näkökulmasta toimiva ja niiden viesti on yhtenäinen mainonnan viestien kanssa.

Katso, että yrityksesi ja sen tuotteet ja palvelut löytyvät Googlesta sekä kampanjan aikana että sen jälkeen oikeilla hakusanoilla. Jos näistä sanoista käydään jo tiukkaa kilpailua (eli monet kilpailijasi löytyvät jo niillä), kannattaa paikka listan yläpäästä taata kustannustehokkaalla hakusanamainonnalla.

Lue, miten vaikuttaa hakusanamainonnan laatuun.

 

 

 

2. Aseta selkeät tavoitteet

mitämainontavaatii2 (2).jpgJotta mainonta voi onnistua, täytyy yritykselle asettaa selkeät tavoitteet: haluaako se kasvaa vai saada vaikkapa verkkokaupan kassan kilisemään paremmin. Mainonnan tavoitteet kannattaa asettaa yrityksen tilanteen mukaan.

Uuden yrityksen kannattaa panostaa näkyvyyteen ja tunnettuuteen. Aluksi on hyvä rakentaa brändiä ja kertoa potentiaalisille asiakkaille millaisesta yrityksestä on kyse, mitä palveluita ja tuotteita tarjoatte ja miksi asiakkaan kannattaa käyttää  aikaansa teihin. Kertoa, mikä on niin sanotusti homman juju.

Yleisin syy mainontaan on luonnollisesti kassan kirkas kilinä eli myynnin kasvattaminen. Kannattaa kuitenkin miettiä tavoitetta tästä vielä hieman pidemmälle: haluatteko lyhyen tähtäimen kasvua esimerkiksi jollakin tarjouskampanjalla? Vai olisiko tarkoitus kuitenkin kasvattaa lukuja kauaskantoisemmin? Onko tarkoitus, että jo olemassa olevat asiakkaat ostavat enemmän vai onko tarkoitus saada asiakasmäärä kasvamaan? Jos vastasit jokaiseen kysymykseen kyllä, kannattaa vielä vähän terävöittää suunnitelmaa. 

 

 

 

3. Panosta markkinointiin

mitämainontavaatii3.jpgÄlä pihtaile. Markkinointi ei ole vain se surullisen kuuluisa pakollinen menoerä – toimivalla markkinoinnilla voi tuottaa talolle mukavastikin lisäeuroja. Ilman kunnollista markkinointisuunnitelmaa ja panostusta yrityksesi ei välttämättä saavuta haluttuja lukuja. Budjetti kannattaa kuitenkin rakentaa järkevästi ja suunnitelmallisesti. 

Yksittäinen some-kampanja voi olla edullinen ja helppo, mutta ilman kunnollista suunnitelmaa voi sekin sysätä euroja kankkulan kaivoon. Rahaa ei tarvitse olla miljoonia kunnollisen kampanjan toteuttamiseksi, mutta olisi hupsua väittää, etteikö suuremmalla budjetilla tehtäisi kattavampaa markkinointia. Some-kampanjan jälkeen kannattaa asiakkaita tavoitella mainonnan keinoin uudelleen: voit esimerkiksi käyttää sosiaalisessa mediassa toimiviksi todistettuja viestejä vaikkapa alueellesi kohdennetussa bannerikampanjassa.

Muista, että markkinointi on pitkäjänteistä tekemistä, riippumatta yksittäisten kampanjoiden tavoitteista. Tee huolellinen vuosisuunnitelma, jota tarkennat kvartaali tai vaikkapa kuukausi kerrallaan. 

Lue vinkit vuosisuunnitteluun.

 

4. Päätä, kenelle haluat tuotteita ja palveluita tarjota

mitämainontavaatii4.jpgMäärittele yrityksesi ihanneasiakas. Kun tiedät, kenelle haluat tarjota yrityksen tuotteita ja palveluita, selvitä, missä kanavissa kohderyhmä liikkuu. Onko perinteinen lehtimainonta lopulta kannattavinta, vai olisiko syytä tehdä bannerimainontaa ryyditettynä sopivasti somella? Kuunteleeko ihanneasiakkaasi Suomipoppia vai Iskelmää? Vai kuunteleeko hän radiota ollenkaan? 

Millaisille kohderyhmille mainontaa sitten kannattaa kohdentaa? Siihen vaikuttaa moni asia, kuten se, mikä on mainostettava tuote tai palvelu. Jos kyseessä on vaikkapa verkkokauppa, koko Suomi voi hyvinkin olla alueena.

Ikä, sukupuoli, lokaatio ja kiinnostuksen kohteet ovat ne neljä pilaria, joita aletaan kohnata silloin, kun kohderyhmä halutaan tavoittaa. Kohderyhmän tavoittamiseksi saa ajatella välillä boxin ulkopuolelta, mutta älä lähde määrittelemään kohderyhmiä liian vaikeasti. Tämä on loppujen lopuksi ihan helppo homma. 

Ja me autamme mielellämme, jos kaipaat ammattilaisen aivovoimaa avuksi kohderyhmien löytämiseen.

Lue, kuinka mainontaa oppii vain testaamalla ja kokeilemalla. 

 

5. Tarkkaile oikeita mittareita

Mainonnassa yksi kiinnostavimmista vaiheistamitämainontavaatii5.jpg on sen selvittäminen, kuinka hyvin kampanja toimi ja mitä hyötyä siitä oli.

Jos haluat selvittää markkinointisi tuottavuuden eli ROI:n (return on investment), seuraa aktiivisesti mihin suuntaan myyntisi kehittyy. Lisäksi kannattaa seurata yrityksen verkkosivuston orgaanisen ja suoran liikenteen kehitystä. Näin tiedät, kuinka tunnettu brändisi on ja kuinka moni asiakkaista löytää yrityksesi suoraan.

Mainonnan toimenpiteiden vaikutukset yrityksen brändissä näkyvät vasta pitkällä tähtäimellä ja siksi myös verkkosivuliikenteen ja myynnin kehitystä kannattaa seurata pitkäjänteisesti, ei vain yksittäisen kampanjan aikana ja heti sen jälkeen.

Huomioitava on myös mainonnan erilaiset mittaustavat. Analytiikka ja mainonnan tulokset eivät nimittäin välttämättä mene aina yks yhteen. Tuloksia pitää osata katsoa hieman monipuolisemmin, eikä lyödä hanskoja tiskiin esimerkiksi yksittäisen kampanjan tuloksien myötä. Mainoksen tuloksiin vaikuttaa tietysti myös se, miten kampanja on rakennettu.

Täältä voit lukea lisää ROI:n laskemisesta.

 

6. Mainosmateriaalit minttiin

mitämainontavaatii6.jpgIhminen muistaa mainoksen parhaiten, jos se herättää hänessä tunteita – on se sitten ärsytystä tai iloa. Haluat varmasti, että yrityksesi erottuu muusta mainonnan valtatulvasta. Siksi kannattaa miettiä mainontaa myös huumorin kautta. 

Vaikka mainostettava tuote ei olisi se kaikista mediaseksikkäin, mainos voi silti olla hauska tai tarttuva. Varsinkin sosiaalisessa mediassa hauskat mainokset tuntuvat tulevan parhaiten huomatuksi.

Yritystä ja sen mainontaa kannattaa katsoa mahdollisimman objektiivisesti, ulkopuolisen silmin ja asiakkaan näkökulmasta. Kun tekee kauan töitä niin sanotusti samalta puolelta, tulee herkästi sokeaksi omille viesteilleen, jolloin mainonta tuppaa menemään usein liian yksityiskohtaseksi.

Kannattaa siis antaa yrityksen mainonta edes hetkellisesti muiden tarkasteltavaksi ja syynättäväksi. Ammattilaiset voivat hyvinkin tuoda uuden näkökulman asioihin.

 

 

Bonusvinkki 1: Vastaa tarjoukseen välittömästi

Kiirettä pitää nykypäivänä itse kullakin, se on toki ymmärrettävää. Brändimielikuvan ja asiakaskokeman vuoksi tarjouspyyntöihin olisi kuitenkin syytä reagoida niin pian kuin se vain suinkin on mahdollista.  

Voit miettiä tätä omalta kannaltasi: johtaako yritysten hidas reagointi sinun osaltasi ostoon? Nykyään asiakkaalla on varaa valita, ja viikossa ehtii löytää jo monta vaihtoehtoista ratkaisua nopeammilla vasteajoilla.

Varmista siis, että sinulla on toimiva prosessi saapuvien viestien käsittelyyn, etkä laita potentiaalisia asiakkaita odottamaan.

Bonusvinkki 2: Myy asiantuntemuksesi

Kun vertailussa on muutama tarjous useammalta yritykseltä, seuraava ratkaiseva tekijä on vastauksen laatu. Asiakkaan näkökulmasta tärkeää on se, kuinka ammattimaisesti ja huolellisesti vastaus on muotoiltu, ja miten hyvin se on yksilöity juuri hänen tarpeisiin. Fakta on että se kuka myy palvelujaan parhaiten tekee useimmiten kaupat.

Myyntiprosessin sujuvuuteen ja asiakaspalvelun laatuun ja nopeuteen kannattaa panostaa! Paraskaan mainos kun ei korvaa epäonnistunutta asiakaskokemusta.
 

Onko kaikki yllä olevat asiat jo kunnossa? Hienoa! Tutustu valmiiksi paketoituihin mainonnan ratkaisuihin verkkokaupassamme.

Klikkaa verkkokauppaan täältä