Puhelinluettelot ja käyntikortit keräävät päälleen kasvavia pölykasoja. Yrityksen ensisijainen näyteikkuna on kaikilla laitteilla toimiva kotisivu. Routa on uranuurtaja mobiiliystävällisten verkkosivustojen suunnittelussa – jo vuodesta 2012. Mutta miten nämä verkkomaailman majakat oikein syttyvät? Roudan asiantuntijat kertovat.  

Numero yksi – ajattele asiakastasi

Kotisivut tehdään asiakasta varten. Siksi sivuilla esitettävien asioiden tulisi antaa yrityksestäsi ja sen toiminnasta mahdollisimman selkeä (ja myyvä) kuva. Vaikka jokainen yrittäjä, aiheellisestikin, rakastaa omaa liiketoimintaansa, ei esimerkiksi sukupuun piirtäminen kotisivuille välttämättä edistä asiakashankintaa.

Yrityksen verkkosivuille kannattaa aina asettaa tarkka tavoite. Monilla se on uusien tilauksien tai asiakkaiden tavoittelu, mutta mahdollisuudet ulottuvat kuluttajavalistuksesta brändin vahvistamiseen. Asiantuntevalta sivustokumppanilta saat apua myös näihin kysymyksiin.

Numero kaksi – kiinnitä huomiota käytettävyyteen

Nykypäivän asiakas on kiireinen selailija, joka haluaa löytää tiedon nopeasti. Kotisivun teknisen toteutuksen ja käytettävyyden tulee tästä syystä olla kunnossa. Esimerkiksi pitkät latausajat, epäselvä rakenne ja tihrustamiseen kutsuvat fonttikoot ovat turmioksi. 

Verkkosivujen tekniseen toteutukseen panostaminen käy helposti, kun kotisivukumppani miettii asiat puolestasi. Laadukas kotisivu toimii laitteesta riippumatta, ei kaadu tiukoissakaan tilanteissa ja luo käyttäjälleen sujuvan selailukokemuksen – visuaalisuudesta tinkimättä. 

Numero kolme – ulkonäöllä on merkitystä

Visuaalisuus on tämän päivän uusi musta. Vanhanaikaisilla sivustopohjilla rakennetut verkkokokemukset, pliisut värit ja rakeiset kuvat karkottavat potentiaaliset kävijät yllättävän tehokkaasti. Vuosia vanhat verkkosivut eivät myöskään vala uskoa uusiin asiakkaisiin – pahimmillaan yrityksen ajatellaan lopettaneen toimintansa 90-luvun puolivälissä. 

Kotisivujen ilmettä on hyvä päivittää säännöllisesti. Uudistuksessa voi ja kannattaa hyödyntää ammattilaisten graafista osaamista. Taitavien tekijöiden käsissä myös yrittäjän näkemys tulee huomioiduksi. Kotisivujen ulkonäön suhteen turhamaisuus on hyve.

Numero neljä – sisältö on kuningas

Kirjoitetulla sanalla on yhä merkitystä myös internetissä. Jos sivuilla ei esimerkiksi kerrota selkeästi mitä yritys tekee, yhteydenotot uusilta asiakkailta saattavat kääntyä kilpailijalle. Lisäksi virheitä vilisevä ja oikeat hakusanat sivuuttava tekstisisältö voi katkaista kamelin selän muuten onnistuneessa kotisivu-uudistuksessa.  

Kotisivujen sisällöntuotantoon panostamalla yrityksen brändi-ilme kirkastuu, kauppa käy ja asiakastyytyväisyys kasvaa. Taidolla tuotetussa verkkosisällössä huomioidaan myös hakukoneystävällisyys, joka mahdollistaa paremmat sijoitukset esimerkiksi Google-markkinoinnissa.

Numero viisi – muista myös mainonta

Yritysten välinen kilpailu verkossa on kiristynyt äärimmilleen. Vaikka sivustouudistuksessa kaikki olisi tehty oikein, on esimerkiksi Googlen etusivulle ilmaiseksi pääseminen erittäin haastavaa. 
Hienokin sivu voi siis valitettavasti nököttää yksin netin synkissä syövereissä.

Onneksi kotisivuille voi ohjata liikennettä useilla eri tavoilla. Lehtimainontabannerit, sosiaalisen median monet kanavat ja hakukonemainonnan mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Parhaimmillaan verkkosivun toteuttaja pystyy nivomaan nämä palvelut yhteen yrityksesi eduksi.

Loppukaneetti

Ihannetilanteessa yrityksesi kotisivut jo seuraavat näitä viittä teesiä. Jos mieleesi kuitenkin hiipi pieni epäilyksen häivä, tarkista kotisivujesi kunto checklistin avulla.


Hyödynnä checklist

Roudan web-tiimi:

► Kahdeksan suunnittelijaa
► Seitsemän litraa kahvia päivässä 
► Toimistokoiria ja -kissoja
► Neljä huonekasvia ja yksi kumikana