Suomalainen kuluttaja on kesällä haku päällä

Suomalaisten kesä & matkailutrendit

Mainonnan sesonki suosii nyt erityisesti kesän kuumia toimialoja, joiden tuotteita ja palveluja ihmiset etsivät. Suomalaisista suurin osa lomailee kesällä. Matkailun lisäksi kesällä vietetään aikaa mökillä. Kodin ja kesämökin sisustajat ja remontoijat inspiroituvat nähdessään juurikin ajankohtaista mainontaa; kattoremonttiin, talon maalaustöihin, pihasuunnitteluun tai puunkaatoon etsitään ammattitaitoista tekijää. Lomamökkien vuokrausta ja muita majoitus- ja ravintolapalveluita tarjoavien yrittäjien on syytä terästäytyä mainonnallaan. Ihmiset ovat siirtyneet pihoille ja luontoon. Piha- ja puutarhakalusteiden sekä telttailu- ja ulkoiluvarusteiden kysyntä on kuumillaan. Merelle mielii suomalaisen mieli ja kaikilla veneilyyn liittyvien palvelujen tarjoajilla sesonki on kesällä.

Kotimaassa matkaillaan erityisesti kesällä

Suomalaiset haluavat matkustaa kotimaassa erityisesti kesällä, vaikka matkailuhalukkuutta löytyy hyvin myös muille vuodenajoille. Lapsiperheet matkustavat mielellään myös koulujen talvi- ja syyslomaviikkojen aikana. Kotimaassa kiinnostavat eniten luontokohteet, kuten Lappi ja vesistöt. Luontokohteissa vaelletaan, hiihdetään, lasketellaan tai mökkeillään.  Myös kotimaiset kohteet kiinnostavat suomalaisia; niin isompien kaupunkien kuin pienempienkin paikkakuntien nähtävyyksiin tutustuminen, musiikkitapahtumat ja kylpylät kiinnostavat matkailijoita.

Ulkomaiset matkailijat keskittävät matkansa usein Uudenmaan ja Lapin maakuntiin. Uudellemaalle tulee eniten matkailijoita Venäjältä ja Saksasta. Lappi on erityisesti ranskalaismatkailijoiden suosiossa, mutta myös saksalaiset, hollantilaiset ja britit matkustavat usein Lappiin. Myös kiinalaisia ja ruotsalaisia matkailijoita nähdään Suomessa paljon. Tammi-maaliskuun 2018 aikana Suomeen matkusti noin 25 % enemmän espanjalaisia ja kiinalaisia kuin viime vuonna samaan aikaan.

kesa-ja-matkailutrendit-2.jpg

Kotimaan matkailulla on positiiviset näkymät

Kotimaassa matkaillaan ahkerasti. Lähes kaksi kolmesta vastaajista tekee vähintään yhden kotimaan matkan vuodessa ja 43 % kertoivat matkailevansa kotimaassa vähintään kaksi matkaa vuodessa. Matkalla tarkoitetaan yöpymistä maksullisessa majoituksessa. Kotimaassa vapaa-ajan matkoja tehtiin 2017 yhteensä 26 miljoonaa. Kun taas ulkomaille matkustettiin vapaa-ajan puitteissa yhteensä 8,5 miljoonaa kertaa. Kotimaanmatkailua tehdään useimmin omalla autolla ja viikonloppumatkalla ajetaan maksimissaan 300 km etäisyydelle. Kun parin päivän mittainen matka pitenee yli 400 kilometrin, valitaan autoa useammin muu liikenneväline kuten juna tai lentokone.

Kotimaan matkailu kasvaa lähivuosina. Kyselyn mukaan noin kolmannes vastaajista arvioi matkustavansa enemmän ja vain 6 % arvioi matkustavansa vähemmän. Keväällä tammi-maaliskuussa vapaa-ajan matkailu kasvoi jo 4,2 %, joka on yhteensä 5,1 miljoonaa yöpymistä enemmän kuin vastaavana ajankohtana 2017. Luvussa on mukana sekä kotimaasta että ulkomailta tulevien matkailijoiden vapaa-ajan matkat.

Mainosta siellä missä tietoa haetaan

Matkailukohteen valinnassa mainonnalla on merkityksensä ostopäätöksiin. Laivaristeilyihin liittyvässä tutkimuksessa jopa 60 % oli sitä mieltä, että ajatus lähteä risteilylle tuli mediamainonnasta. Mainonta ja laivayhtiöiden omat kanavat olivat tärkeimmät laivamatkan valintaan vaikuttavat mediat.

Hakusana- ja verkkomainonnalla on merkittävä rooli opastamaan kuluttajia kesäisten palvelujen äärelle. - Matkailupalvelujen verkkosivut olivat selvästi tärkein tietolähde kotimaan matkailuun liittyen. Kuluttaja on kesällä verkossa haku päällä. Myös ystävien suosituksella on suuri merkitys – niitä hyödyntävät keskimäärin enemmän naiset, alle 45-vuotiaat sekä lapsiperheet. Verrattain usein tietolähteinä käytettiin myös matkailusivustoja ja lehtijuttuja.

Valmiiksi paketoidut matkat kiinnostavat yli 40 prosenttia vastaajista. Naiset pitävät paketoituja matkoja kiinnostavimpina kuin miehet, muiden vastaajaryhmien välillä ei ollut eroja pakettimatkojen kiinnostuksen suhteen. Vastaajista 70 % pitää hinta-laatusuhdetta vähintäänkin menettelevänä ja neljännes kertoi sen olevan melko hyvä. Yllättävää on se, ettei talouden tulot näytä juurikaan vaikuttavan siihen, kuinka vastaaja kokee hinta-laatusuhteen.

Aktiivisimmin matkailevat muistavat mainontaa parhaiten. Vastaajista 38 % muisti nähneensä kotimaanmatkailua koskevaa mainontaa, kuten Holiday Club, Sokos Hotels, kylpylöihin tai Lappiin liittyvää mainontaa.

Lataa ilmainen verkkomainonnan pikaopas ja tutki minkälaiset kohdentamisen mahdollisuudet sopisivat juuri sinun yrityksesi mainonnalle?

Lataa opas

Lähteet:

Suomitutka -paneeli joulukuu 2017: Kotimaan matkailu. 18-69 vuotiaat suomalaiset kuluttajat. Tutkimusaineisto on painotettu vastaamaan väestöä sukupuolen, iän ja asuinläänien suhteen. Tutkimuksen vastaajamäärä on 1540.

Suomitutka -paneeli loka-marraskuu 2017: Laivamatkailututkimus. 18-69 vuotiaat suomalaiset kuluttajat. Tutkimusaineisto on painotettu vastaamaan väestöä sukupuolen, iän ja asuinläänien suhteen. Tutkimuksen vastaajamäärä on 718.

Suomen virallinen tilasto (SVT): Suomalaisten matkailu [verkkojulkaisu]. ISSN=1798-8837. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 14.5.2018].Saantitapa: http://www.stat.fi/til/smat/index.html

Suomen virallinen tilasto (SVT): Majoitustilasto [verkkojulkaisu]. ISSN=1799-6309. Maaliskuu 2018. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 14.5.2018].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/matk/2018/03/matk_2018_03_2018-05-09_tie_001_fi.html