Suurin osa suomalaisista seuraa uutisia joka päivä, useita kertoja päivässä. Uutismedioiden parissa vietetään nyt 20 % enemmän aikaa vuorokaudessa kuin 5 vuotta sitten. 

Hakeudumme uutisten pariin pääosin suoraan tuntemiemme medioiden omille kanaville, selaimen osoiteriville kirjoitetaan haluttu uutissivusto tai älypuhelimesta avataan ladattu aplikaatio. 

Luottamus uutismediaan on kasvanut. Suomi onkin ensimmäisellä sijalla, kun tarkastellaan luottamusta uutismediaan Reuters-instituutin 46 maan vertailussa. 

Lue lisää suomalaisten mediankäytöstä - avaa Mediakatsaus 2022 täältä 

Uutismediat tarjoavat tehokkaan ja luotettavan ympäristön viestillesi 

Uutismedioissamme brändisi on luotettavassa ympäristössä. Tiedämme, että mediaympäristön kotimaisuus ja luotettavuus tehostavat mainonnan onnistumista. Uutismedia kasvattaa kampanjan ROI:n keskimäärin kolminkertaiseksi. Lisäksi TV:n teho kaksinkertaistuu ja displayn teho nelinkertaistuu, kun kampanjassa käytetään myös printtiä. Uutismedia on painetun lehden tai television lisäksi paljon muutakin. 

Monikanavaisella mainonnalla tavoitetaan tehokkaasti ostovoimaiset yleisöt niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Esimerkiksi printin ja digin yhdistelmällä tavoitetaan 3,7 miljoonaa suomalaista.

Miten uutismediassa mainostetaan?

Uutismediat tarkoittavat mainostajalle digiä, printtiä, spotteja ja videoita ja näiden tehokkaita yhdistelmiä. Uutismediat sopivat kaikille mainostajille, oli kohderyhmäsi sitten B2B tai B2C. Tässä vain muutamia esimerkkejä:

  • Monikanavaisella uutismedialla tavoitat koko mediaa kuluttavan yleisön sekä painetussa lehdessä että median digitaalisessa ympäristössä. Esimerkiksi painetun Hesarin etusivun mainos näkyy digitaalisessa näköislehdessä sekä näyttöpohjaisesti etusivulla HS.fi:ssä.
  • Sanomalehden välissä (esimerkiksi linja- ja irtoliitteet) jaettavilla uutismedian ilmoitusliitteillä aktivoit ostajia ja saat aikaan liikettä niin verkkosivuilla kuin kivijalkaliikkeessäkin.
  • Tarinalliselta artikkelilta näyttävässä natiivimainonnassa yhdistyvät luotettava mediaympäristö, laadukas sisältö ja tehokas ohjaus toimimaan. 
  • Display-, eli bannerimainontaa sekä lehtimainontaa ja ilmoituksia on mahdollista toki ostaa media kohtaisesti tiettyyn lehteen tai sivustolle sekä kattavasti läpi koko Sanoman laajan verkoston.
  • Aluemarkkinat- ja Kauppapaikka-markkinapaikat ovat omiaan etenkin pienemmille yrityksille sekä niille yrityksille, jotka haluavat kohdentaa ja näyttää mainoksia paikallisesti.  
  • Tutustu erilaisiin mainonnan paketteihin verkkokaupassamme. Voit ostaa esimerkiksi ilmoituksen painetussa lehdessä tai diginäkyvyyttä kohdennettuna alueellesi Sanoman tunnetuissa  medioissa.

Kaikkein tärkeintä on tehokas viesti itsessään, se että lukijan katse saadaan pysähtymään. Tiedät varmasti myös omasta kokemuksestasi, ettei silmä viivy mainoksessa montaa sekuntia. 

Vaihtoehtoja, mainosformaatteja ja kombinaatioita on siis runsaasti. Huoli pois, me tiedämme mitä teemme. Ota siis asiantuntijamme avuksesi, suunnitellaan yhdessä tarpeidesi mukainen ratkaisu ja sitä tukevat mainosaineistot.

Visit Satakunta hyödyntää medioita monipuolisesti

Visit Satakunta lähti alkujaan liikkeelle perinteisellä printtimainonnalla. Tämän jälkeen rohkaistuttiin kokeilemaan digimainonnan ratkaisuja ja sen jälkeen TV- ja radiomainontaa, Uutismedioissa otettiin käyttöön natiivimainonta.

Sisältömarkkinoinnin ammattilaiset kirjoittivat Visit Satakunnalle muun muassa nämä natiiviartikkelit:

Tunnetuissa medioissa paikallisesti omalla alueellasi

Tiesithän, että valtakunnallisissa uutismedioissa voi mainostaa myös paikallisesti?

Vaikka esimerkiksi Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat mielletään valtakunnallisiksi medioiksii (mitä ne toki ovatkin), niissä voi mainostaa myös alueellisesti eli paikallisesti. 

Digimainokset verkkosivuistoilla kuten hs.fi ja is.fi voidaan kohdentaa paikallisesti ympäri Suomen kaupungeittain ja maakunnittain. Postinumerokohdennus onnistuu myös tietyin edellytyksin, aluerajauksessa käytetään useampia postinumeroita riittävän vaikuttavuuden varmistamiseksi. Valittuja postinumeroalueita on oltava vähintään 3 kpl ja enintään 10kpl. 

Tämä tarkoittaa, että Oulun seudulla oululaisille voidaan näyttää eri mainosta kuin vaikkapa Jyväskylän seudulle. Myös Aamulehti, Satakunnan Kansa ja paikallislehdet tarjoavat mahdollisuuksia kohdennuksille omalla alueellaan.

Iltasanomat painettuna lehtenä ilmestyy vain valtakunnallisesti. Helsingin Sanomien printissä (ja diginä näköislehdessä) alueellinen mainonta on mahdollista joka päivä Kauppapaikka -osiossa ja torstaisin Aluemarkkinat -sivulla, Aluepainokset ovat Helsinki, Espoo ja Vantaa.

Alueellisesti kohdennetulla mainonnalla otetaan siis kaikki hyöty irti median tunnettuudesta, vaikka mainosta näytettäisiinkin valikoidusti vain tietyllä alueella asuville suomalaisille.

Miksi uutismediassa kannattaa mainostaa?

Ainutlaatuisen laajaan mediavalikoimaamme kuuluvat valtakunnan rakkaimmat ja tärkeimmät ykkösmediat, joiden sisältöjen parissa viihdytään, ja joista puhutaan ja inspiroidutaan. 

Lisäksi Sanoman turvallinen kotimainen mediaympäristö heijastuu tutkitusti positiivisella tavalla myös mainostettavaan brändiin. Tämä on etu, jota et joka paikasta saa!

Kenties kuulut tähän lukijaprofiiliin itsekin: Hesaria ja Aamulehteä sekä muita uutismedioita luetaan ja kulutetaan niin aamukahvin lomassa, työmatkalla ja julkisten kyydissä kuin lounaalla sekä pitkin päivää – ja vielä iltaisinkin. Toisin sanoen, toistuvasti saman julkaisijan sisältöjen pariin palaavat kuluttajat ovat jo luoneet vahvan siteen kyseisen uutismedian kanssa. 

Kysymys kuuluukin: Miksi et yrittäjänä hyödyntäisi jo olemassa olevaa vahvaa sidettä uutismedioihimme omien mainostesi mediaympäristönä?  Tutustu erilaisiin mainonnan paketteihin verkkokaupassamme. Voit ostaa esimerkiksi ilmoituksen painetussa Aamulehdessä tai diginäkyvyyttä Ilta-Sanomissa kohdennettuna alueellesi. 

Tutustu verkkokaupan valikoimaan

Sanoman medioiden parissa viettävät aikaansa lähes kaikki suomalaiset (97 %) joka viikko.  Saat samasta talosta, tarpeesi mukaan räätälöidyt mediakombinaatiot yhden yhteyshenkilön kautta. Tarvittaessa myös mainosaineistot kaikkiin kanaviin. 

Televisio
Nelonen, Ruutu, Liv, Jim, Hero, FOX, National Geographic - Esimerkiksi alueellinen TV-kampanja Nelosella, alkaen 1250 euroa.

nelosenmediantvkanavat.JPG

Radio ja audio
Suomipop, HitMix, Me Naiset Radio, Groove FM, Radio Rock, Aito Iskelmä, Loop, Radio Aalto, Helmiradio, Kantri radio ja Supla - Esimerkiksi viikon radiokampanja valitsemasi alueen paikallisissa radiokanavissa, 1000 euroa.

radiologot2022
Aikakausmediat
Aku Ankka, Aku Ankka Junior, ET Terveys, ET, Gloria, Glorian koti, ruoka&viini, Hyvä terveys, Tiede Luonto, Meidän Perhe, Prinsessa, Rakennuslehti, Sport, Suuri käsityö ja Tiede -  Esimerkiksi ilmoitus Me Naiset lehdessä alkaen 490 euroa.

aikakausmedia2.jpg
Uutismediat 
Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Aamulehti, Satakunnan Kansa, HS Paikalliset, HS Viikko, HS Nyt, HS Teema, HS Kuukausiliite ja HS Lasten Uutiset -  Esimerkiksi näyttävä verkkomainoskampanja IS.fissä, kohdennettuna kaupungin ja aihealueen mukaan, alkaen 506 euroa.

uutismedialogot.jpg
Paikallismediat
Rannikkoseutu, Janakkalan Sanomat, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat, Nokian Uutiset, KMV-lehti, Jämsän Seutu, Suur-Keuruu, Kankaanpään Seutu, Sydän-Satakunta ja Merikarvia-lehti - Ilmoitukset alkaen 53 euroa.

paikallismediat.JPG