Mainonnan kenttä on täynnä väärinkäsityksiä. Varsinkin jatkuvasti kehittyvä verkkomainonta on otollinen kasvualusta mielikuville ja mutulle. 

Väärä tieto johtaa huonoihin päätöksiin. Huonot päätökset mainonnassa synnyttävät tehottomia kampanjoita, vääriä kanava- ja mediavalintoja ja ties mitä muita yrityksen kassaa rokottavia mokia. 

Siksi kasasin yhteen viisi eniten kuulemaani väärinkäsitystä verkkomainonnasta. Tämän blogin tavoitteena on murtaa nämä myytit, ja auttaa yrityksiä tekemään jatkossa valistuneempia valintoja. 

Myytti 1: Verkkomainonta on kallista

Mainonnan yleisimmät harhaluulot liittyvät hintaan. Mainonta mielletään usein kaikin puolin kalliiksi, olipa kyse sitten printistä, digistä tai jostain muusta mediamuodosta.

Verkkomainonnassa erityisesti laadukkaista mediaympäristöistä puhuminen herättää kauhunväristyksiä: on syntynyt mielikuva pimeästä nielusta, jonne varomaton mainostaja saattaa huomaamattaan upottaa koko markkinointibudjetin.

Onneksi tämä ei ole totta, sillä verkkomainonnan budjetti ei oikeastaan koskaan voi olla liian pieni. Siihen ei nimittäin ole olemassa valmiita paketteja, vaan jokainen kampanja on pohjimmiltaan kustomoitu ratkaisu. Loppusumma on aina kiinni siitä, mitä mainoksella tavoitellaan. Suuren eron tekee pelkästään jo se, halutaanko kampanjalla tavoittaa kymmenen vai kymmenentuhatta ihmistä.

Jos tavoitteet ja budjetti eivät kohtaa, on kampanjaa aina mahdollista skaalata alaspäin, esimerkiksi pienentämällä kohderyhmää tai aluetta jolla mainosta esitetään. Lähde siis tarvittaessa liikenteeseen lyhyemmästä ja pienemmästä kampanjasta ja testaa saatko niiden avulla vastinetta rahoillesi. 

Myytti 2: Verkkomainonnan täytyy aina olla taktista ja tarkasti mittaroitua

Me mainonnan ammattilaiset puhumme aina mittareista ja niiden tärkeydestä. Jopa siinä määrin, että olemme tehokkaasti onnistuneet säikäyttämään jo useamman yrityksen pois mainonnan parista. Verkkomainonta tuntuu nykypäivänä herättävän mielikuvaa tiukasta taktisesta tekemisestä ja tarkasti viritetyistä, reaaliaikaisista mittareista.

Taktinen mainonta on aina tavoitteellista ja mitattavaa eli siitä pitäisi aina kyetä määrittelemään, oliko kampanja onnistunut vai ei. Se on melkoisen kuumottava ajatus jos mainonnan maailma ei ole ennestään kovin tuttu.

Kaikki mainonta ei kuitenkaan ole taktista, eikä sen edes kannata olla. Sillä puhtaasti taktiseen tekemiseen keskittyvällä unohtuu muutama tärkeä seikka, kuten:

  • Tunnettuus ja brändi joiden tavoitteena on tehdä yrityksesi tutuksi asiakkaille ja saada heidät muistamaan sinut sekä tarjoomasi jatkossakin.
  • Asiakaskannan laajentaminen. Taktisen mainonnan tavoitteellisuus pakottaa kohderyhmän tiukkaan rajaamiseen. Tällöin ulkopuolelle jää pakostikin sellaisia ryhmiä, joita ei vielä edes tunnisteta potentiaalisiksi asiakkaiksi.
  • Markkina ja bisnes jotka toisinaan vaikuttavat hyvinkin voimakkaasti siihen, millaista mainontaa yrityksen kannattaa tehdä, ja millaisia mittareita kannattaa seurata. Jos myyt nukkekoteja, saattaa taktinen mainonta tuoda sinulle ihan mukavaakin konversiota. Jos taas myyt oikeita koteja, on asiakkaan harkinta-ajan kesto huomattavasti pidempi kuin yhden klikin mittainen.

Muista siis, että jos yritykselläsi on useampia tavoitteita, kannattaa niiden antaa näkyä myös mainonnassa.

Milloin brändimainonta on yrityksellesi oikea ratkaisu? Lue aiheesta tarkemmin: Brändin kehittäminen vaatii pitkäjänteisyyttä – ja kunnon mainosbudjetin 

Myytti 3: Verkkomainonta = Google

Me suomalaiset olemme Google-uskovaista kansaa. Tämä näkyy muun muassa siinä, että verkkomainonnan keskustelu kääntyy usein hakukonejätin tarjoamaan ja Google tuntuu olevan monessa yrityksessä lähtökohta kaikkeen mainonnan tekemiseen.

Toisaalta ymmärrän tämän hyvin. Kukaan ei etsi esimerkiksi ilmalämpöpumppua, jos sille ei ole aidosti tarvetta. Hakukonenäkyvyyteen satsaamalla maksat vain sellaisten henkilöiden klikeistä, jotka ovat tuotteestasi tai palvelustasi jo valmiiksi kiinnostuneita. Riski on paljon pienempi kuin muissa mainosmuodoissa.

Google on kuitenkin vain pieni murunen mainonnan mahdollisuuksien keskellä, eikä se yksinään riitä kattamaan asiakkaan koko ostopolkua. Google on vasta se viimeinen askel ostosuppilon lopussa: hakukonemainonta palvelee asiakasta joka on jo tunnistanut ongelmansa ja osaa etsiä siihen ratkaisua oikeilla hakusanoilla.

Mutta entä ne asiakkaat, jotka eivät vielä tiedä sinun tai ratkaisujesi olemassaolosta tai jotka kaipaavat perusteluja, miksi valita sinut kilpailijoiden sijaan? Jos panostat vain hakukonemainontaan, jätät ison kasan potentiaalisia asiakkaita mainonnan ulkopuolelle. Hyödyntämällä verkkomainonnan keinoja laajemmin, palvelet asiakkaita ostopolun joka askeleella.

Lue lisää: Voiko nykyasiakkaalle mainostaa?

Myytti 4: Hyvää mainonnan keinoa kannattaa hyödyntää niin pitkään kun se toimii

Kukaan ei ole vielä löytänyt täydellisen kampanjan kaavaa ja siksi markkinointi sisältää aina pienen riskin. Ajatuksena tämä on kamala, sillä yksikään yritys tuskin huvikseen haluaa syytää rahaa toimimattomiin toimenpiteisiin.

Myös mainonta vaatii jatkuva testailua ja hiomista. Siksi se sisältää erityisen suuren riskin jumiutumiseen. Kun kerran löydetään toimiva juttu, sitä hyödynnetään uudestaan ja uudestaan, niin kauan kun siitä saadaan jotain tuloksia irti. Ajatellaan, että uuden keinon löytäminen ei ole kannattavaa. 

Muista kuitenkin, että kohderyhmäsi ja markkinasi eivät pysy staattisessa tilassa vuodessa toiseen ja mainonnan keinoja ja kanavia putkahtelee jatkuvasti lisää. Siksi mitä todennäköisimmin voit pienellä testaamisella löytää paljon tehokkaampia mainontamahdollisuuksia nykyisen taktiikkasi tilalle.

Uskalla siis heittäytyä uuteen kanavaan tai kohdennuskeinoon ja kokeile, miten se toimii yrityksellesi. Virheiden teko on vain plussaa, sillä niiden avulla opit jatkuvasti lisää kohderyhmästäsi ja toimivista keinoista ja näin voit optimoida mainontaasi jatkuvasti.

Lue lisää aiheesta: Checklist tehokkaaseen mainontaan

Myytti 5: Verkkomainontaa on vaikea ostaa

Tämä harhaluulo on sataprosenttisesti meidän myyjien vika. Nykypäivän mediakenttä on pirstaloitunut ja erityisesti verkkomainonnan puolella erilaisten kanavien, palveluntarjoajien ja muiden vaihtoehtojen vertailu vaatii ostajalta perehtymistä.

Pohjimmiltaan verkkomainonnan ostamisen pitäisi olla helppoa. Meillä on olemassa valtavat määrät dataa siitä, miten eri kanavat ja mainosmuodot toimivat, ja minkälaisiin tilanteisiin ne sopivat. Meidän mainonnan asiantuntijoiden tehtävänä on jakaa tätä dataa ja suositella ratkaisuja, jotka parhaiten sopivat juuri sinun yrityksesi tarpeisiin.

Valitettavan usein myyjät kuitenkin lipsahtavat yhden tuotteen messiaiksi ja puhkuvat innoissaan sen ilosanomaa, vaikka se ei lainkaan sopisi asiakkaan tarpeisiin. Tästä johtuen mainonnan ostaminen tuntuu usein tarpeettoman vaikealta: jos jokainen myy omaa ratkaisuaan parhaana, mistä ostajan pitäisi tietää mikä on oikeasti tehokkain vaihtoehto?

Jos et halua käyttää tuntikausia siihen, että tutustut erilaisiin mainonnan materiaaleihin ja vaihtoehtoihin, suosittelen taklaamaan tätä ongelmaa kysymällä useampia mielipiteitä eri asiantuntijoilta ja toimijoilta. Joukosta alkaa väkisinkin nousta yhteneviä mielipiteitä ja samalla opit lisää mainonnasta ja osaat ostaa sitä jatkossa fiksummin.

Muista että tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa, varsinkaan niin monimutkaisella kentällä kuin mainonta. Meille routalaisille saa aina pirauttaa tai laittaa viestiä vaikka et olisikaan ostoaikeissa. Neuvomme mielellämme ja suosittelemme tarvittaessa kilpailijankin tuotetta, jos näemme että se on yrityksellesi paras ratkaisu.

Kaipaatko apua verkossa mainostamiseen?

Tutustu verkkomainonnan palveluihimme!