Jatkuvasti kehittyvän hakukone Googlen tavoite on tarjota käyttäjilleen relevanttia ja hyödyllistä tietoa. Tällä tavoitteella on vaikutus orgaanisten hakutulosten lisäksi myös hakutulossivun mainospaikkoihin. Kun tiedossa ovat yritystoiminnalle tärkeät hakutermit joilla halutaan hakusanamainontaa tehdä, kannattaa ottaa huomioon seuraavat laatuun ja näin mainonnan lopulliseen kustannukseen sekä mainoksen sijoittumiseen vaikuttavat tekijät.

Etsi oikeat avainsanat ja käytä niitä mainoksissa

Avainsanoja valittaessa kannattaa miettiä mitä itse kirjoittaisit hakukenttään etsiessäsi aiheesta tietoa. Esimerkiksi kun talvi yllättää ja tiedät vanhojen renkaiden olevan jo aikansa eläneet, saatat etsiä uusia renkaita alueeltasi esimerkiksi haulla “talvirenkaat turku”. Mikäli suosit tiettyä rengasmerkkiä lisäät sen todennäköisesti mukaan hakulausekkeeseen.

Hakusanamainonta tulee suunnitella niin, että avainsanat ja mainokset vastaavat mahdollisimman hyvin toisiaan. Sen sijaan, että kerrot mainoksessa yleisellä tasolla yrityksen toiminnasta, kannattaa mainonta rakentaa vastaamaan suoraan asiakkaan hakuun eli siihen kysymykseen johon hän yrittää löytää vastausta. Jaa siis mainostettavat tuotteet tai palvelut tarkasti omiin ryhmiin. Yhtä avainsanojen joukkoa eli mainosryhmää kohden on hyvä tehdä 3–4 erilaista mainosta. Useamman mainosversion avulla voidaan testata mikä viesti toimii yleisölle parhaiten.

Houkuttele kohderyhmä reagoimaan

Kun mainos näkyy valituilla hakusanoilla on toivottavaa, että mahdollisimman moni potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta ja siirtyy yrityksen kotisivulle. Klikkausprosenttiin voidaan vaikuttaa mainosten osuvuuden lisäksi mainosten houkuttelevuudella. Mieti siis, miten erotut kilpailijoista. Onko se tuotteen edullinen hinta vai kenties tarjoamasi ilmainen konsultointi? Tuo kilpailuetuja mainoksissa esiin.

Mikäli yritys toimii paikallisesti on toimialue suotavaa mainita. Mainoksessa on myös hyvä selkeästi kertoa, mitä hakijan toivotaan tekevän seuraavaksi esim. ”varaa aika” tai ”pyydä tarjous”.

Klikkausprosenttia voidaan todistetusti nostaa mainoslaajennusten avulla. Niiden avulla hakijalle pystytään antamaan lisätietoa tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä. Samalla ne mahdollistavat käteviä toimintamahdollisuuksia, kuten soittamisen suoraan mainoksesta tai tarjouksen näyttämisen, vaikka Black Fridayn aikana. Mitä useampi laajennus mainoksen yhteydessä näkyy, sen suuremman tilan se saa hakutulossivusta.

Saata asiakas perille saakka

Kun hakija suorittaa haun ja päätyy klikkaamaan mainosta, mihin hän odottaa päätyvänsä? Todennäköisesti hän haluaa löytää sivulta saman tien vastauksen etsimäänsä asiaan.

Ohjaa siis mainoksesta sivulle, joka vastaa käytettyä avainsanaa. Varmista samalla, että sivusto latautuu nopeasti ja se on käyttäjäystävällinen laitteesta riippumatta. Toivottavaahan on, että kävijä viihtyy sivustolla ja ennen kaikkea suorittaa sen toimenpiteen, jota mainonnalla tavoitellaan. Laskeutumissivu voi olla hakijan ensimmäinen kontakti yritykseen, joten etusivun lisäksi myös alasivujen sisältöön sekä sivuston selkeään navigointiin kannattaa panostaa.

Hakusanamainonnan laadukkuuteen vaikuttaa moni muukin muuttuja, mutta nämä perusasiat on hyvä painaa mieleen.

Onko Google Ads -kampanjasi kunnossa? Lataa opas ja tarkista kampanjasi laadukkuus nopeasti.

Lataa Google Ads -opas