Kuvittele seuraavat tilanteet. Osoitat kameralla rahkapurkkia ja ruutuun pompsahtaa liuta resepti-ideoita ja ohjeita. Katselet asuntoasi puhelimen kameran läpi ja mallaat samalla miten verkkokaupassa myynnissä oleva sohva sopisi omaan olohuoneeseen. Kävelet myynnissä olevan asunnon huoneissa virtuaalisesti puhelimesi kautta. 

Nämä ovat muutamia esimerkkejä elävästä elämästä - tai pikemminkin lisätystä todellisuudesta arjessamme. Virtuaalinen ja lisätty todellisuus läikkyvät vauhdilla virtuaalisesta maailmasta reaalimaailmaan ruutujemme kautta. Samalle ne tuovat mainonnalle aivan uusia mahdollisuuksia sitouttaa ja luoda suhdetta asiakkaaseen.

Mikä ihmeen AR ja VR?

Lisätyssä todellisuudessa (augmented reality, AR) on nimensä mukaisesti lisätty digitaalista kuvaa, ääntä tai tekstiä olemassa olevaan, todelliseen maailmaan. Viime vuosien kännykkäpelihitti Pokemon Go on tästä hyvä esimerkki. Pelissä katsotaan puhelimen kameran läpi ympäröivää todellista maailmaa ja ruudulle ilmestyy pokemoneja sitä mukaa, kun niitä löytyy. 

Virtuaalinen todellisuus (virtual reality, VR) on puolestaan kokonaan keinotekoinen tai kuvitteellinen maailma. Tässäkin pelimaailma toimii esimerkkinä: peleissä liikutaan kokonaan peliin luodussa kuvitteellisessa maailmassa. Peliliiketoiminnan ulkopuolella VR-lasien kautta voi myös vierailla vaikka kiinnostavassa turistikohteessa omasta olohuoneesta käsin. 

Konkreettisin ero näiden kahden välillä on se, että AR:ää voi käyttää puhelimella joko sovelluksen tai selaimen kautta. VR-sovellukset taas vaativat vielä ainakin toistaiseksi VR-lasit, jota kautta maailmaan pääsee mukaan. 

Tämä voi kuulostaa siltä, että liikutaan liian hankalissa sfääreissä markkinoinnille. Mutta VR- ja AR-pohjaiset sovellukset ovat itseasiassa olleet käytössä jo kauan. Myös täällä Suomessa. 

AR ja VR markkinoinnissa ja mainonnassa

VR tuli ryminällä markkinoille muutama vuosi sitten. Mutta osittain juuri siitä syystä, että VR-sovellukset vaativat vielä erillisiä laseja, niiden myynti ei ennusteista huolimatta räjähtänyt. Pikemminkin tussahti. 

AR on vähemmälle huomiolle jäänyt VR:n pikkusisko. Se on kuitenkin jopa enemmän mainonnassa käytetty, koska se soveltuu monipuolisemmin markkinointiin myös pienemmille yrityksille. Markkinoinnin kannattaakin ottaa ne nyt haltuun. 

Tässä muutamia esimerkkejä AR-mainoksista: 

  • Huonekaluliike Vepsäläisen ja Sanoman yhteistyössä toteutettu AR-mainos Helsingin Sanomien mobiilissa etusivulla. Lukija pystyi valitsemaan huonekalun, katsoa miltä se näyttää omassa kodissa ja klikkaamaan sen jälkeen suoraan ostoksille.
  • Uutta Tuntematon sotilas -elokuvaa mainostettiin Valion maitotölkeissä AR-sovelluksena.
  • Perinteinen printtikatalogi muuntuu AR-sovelluksella online myyntikanavaksi. AR-sovelluksen kautta printistä tuotteet hypäävät paremmin esiin puhelimen ruudulle ja yhdellä klikkauksella pääsee suoraan ostamaan. 

Mainonta on kuitenkin vain yksi tapa yrityksille hyödyntää lisättyä ja virtuaalista todellisuutta. Teknologialla voidaan tarjota myös aivan uudenlaisia kokemuksia omista tuotteista tai palveluista. Tässä muutama esimerkki: 

Esimerkit kertovat mainonnan tulevaisuudesta: tuotteista ja paikoista itsestään tulee mainosalustoja. Yrityksen mainos tai muu sovellus kulkee tuotteessa kuluttajan mukana kotiin tai kokemuksia voidaan viedä suoraan kuluttajien kotiruuduille. Sitouttamisessa piileekin näiden teknologioiden voima. 

AR/VR teknologian hyödyt: kasvattaa mainonnan vaikuttavuutta sekä kohderyhmän sitoutuneisuutta

Kuten tutkimus toisensa perään on osoittanut, ostamme kuluttajina tunteella ensin ja vasta sen jälkeen etsimme hankinnallemme järkisyyt. Tämä on hyvä uutinen AR/VR mainonnan kannalta. Niissä voidaan vaikuttaa tunteisiin ja kokemukseen aivan eri tavalla kuin vaikka satunnaisesti vilkaisemalla ulkomainosta tai nettisivulla bannerimainosta. 

Lisätyn todellisuuden aiheuttama tunnereaktio on voimakkaampi ja siten mainos, tuote tai yritys jää varmemmin mieleen. Toisin sanoen mainonnan vaikuttavuus on parempi. Tästä syystä lisätyn todellisuuden käyttö erityisesti tuotemarkkinoinnissa on tehokasta kaikenkokoisille yrityksille. 

Sitouta asiakkaasi uusilla kokemuksilla

Teknologioilla saadaan toimintaan vuorovaikutteisuutta ihan eri tavalla kuin esimerkiksi perinteisessä bannerimainonnassa. Esimerkiksi jo edellä mainittu Vepsäläisen mainos HS.fi:ssä on hyvä esimerkki siitä, miten herätät uudella tavalla kiinnostusta tuotteesta ja autat asiakasta ostamaan. Kalusteen mittasuhteita omassa kodissa voi olla vaikea hahmottaa perinteisen tuotekatalogin kautta, vaikka siinä olisi mitat mainittu.

Vertaa tätä vaikka katalogimainokseen tai verkkosivubanneriin. Niissä näet kyllä kivoja huonekaluja, mutta pahimmillaan kokemus jää vain nopean vilkaisun tasolle. 
 
Lisäksi teknologiaa voidaan käyttää liidien keräämiseen. Asiakas voisi päästä esimerkiksi karttasovelluksen kautta liikkumaan suoraan liikkeessäsi ja jättämään siellä yhteydenottopyynnön. Vielä parempi, jos hän pääsee sieltä suoraan myyjän puheille ja ostamaan. Sitoutat asiakkaasi siis siellä, missä he virtuaalisesti liikkuvat. 

Luo syvempää suhdetta asiakkaittesi kanssa

AR- ja VR -teknologiat aiheuttavat sen, että mainontaa ja markkinointia pitää miettiä eri tavalla. Mainonnassa tekeminen tyssää usein siihen, että kerrotaan vaikka bannerissa omasta tuotteesta ja mukana on jokin kehotus toimintaan. 

AR- ja VR-teknologiat puolestaan antavat mahdollisuuden ryhtyä luomaan suhdetta jo heti mainoksessa kutsumalla asiakas mukaan tutustumaan sinun maailmaasi. Tai vielä parempi, jos asiakas voi virtuaalisessa liikkeessä avata suoran verkkoyhteyden myyjään. Näin ostopolku lyhenee.

Myös yrityksen kivijalkaliikkeeseen voidaan tuoda lisättyä todellisuutta, jolla puolestaan houkutellaan lisää asiakkaita käymään liikkeessä. Kaupoissa voi olla esimerkiksi virtuaalisia sovituskoppeja tai showroomeja tai sovelluksia, joilla kokeilet, miltä tuotteen käyttö tuntuu todellisuudessa.

AR/VR teknologioilla on myös paljon annettavaa tuotteissa, jotka vaativat ohjeita ja opastusta . Monen B2B-tuotteen käyttöönottoaika voi lyhentyä merkittävästi, jos asiakas pääsee palveluun kiinni heti kättelyssä lisätyn todellisuuden kautta. 

Kenelle AR ja VR mainonta sopii?

Täysin valtavirtaa AR- ja VR -mainonta ei vielä ole. Siksi jo teknologioiden uutuudenviehätys toimii vaikuttavana tekijänä kohderyhmän keskuudessa. Mutta sovellukset ja toteutustavat yleistyvät kovaa vauhtia ja niiden käyttö tulee olemaan arkipäivää. Teknologioiden hallinta kannattaa ottaa haltuun nyt. 

Ensi sijassa sovellukset toimivat erityisen hyvin kaikkeen konkreettisen kappaletavaran myyntiin ja verkkokauppatoimintaan. Oli kyseessä sitten huonekaluja, ruokaa, kodinkoneita, työkoneita tai leluja, AR:llä saadaan mainonnassa tuotteet viihdyttävämmin ja sitouttavammin esille. 

Laajemmassa mittakaavassa teknologiat toimivat ihan kaikille, oli liiketoiminta ja toimiala mikä tahansa. Saat uusia asiakkaita ja pidät kiinni vanhoista, kun hoidat kaikki liiketoiminnan osa-alueet hyvin: houkuttelet asiakkaita, hoidat tilaus- ja toimitusprosessin kitkattomasti, huolehdit asiakassuhteista ja tuotat lisäarvoa asiakkaalle. Kaikissa näissä osa-alueissa AR/VR-teknologiat voivat auttaa. 

Ja mikä parasta: teknologiat eivät ole vain isojen firmojen käsissä. Sovellukset eivät vaadi satojen tuhansien mainosbudjettia. Kannattaa aloittaa pienestä ja testata mikä toimii.

Ota haltuun nyt eikä myöhemmin 

Teknologia menee valtavalla vauhdilla eteenpäin, myös mainonnassa ja markkinoinnissa. Vielä muutama vuosi sitten tarvitsit valokuvaajan ottamaan hyviä kuvia, nyt jokainen markkinoija voi saada laadukkaita kuvia omalla kameralla ja Instagramin filttereillä. Sama pätee grafiikkaan. Uudet sovellukset, kuten Canva, auttavat markkinoijaa luomaan kaikkea mahdollista julisteista käyntikortteihin.

Sama tulee jossain kohtaa varmasti pätemään myös lisättyyn ja virtuaaliseen todellisuuteen. Toistaiseksi lisätyn todellisuuden sovelluksilla ja mainoksilla pääsee yllättämään, ihastuttamaan ja luomaan tunnettuutta uusilla tavoilla, ja siten erottumaan kilpailijoista. Mutta ei enää kauaa. Siksi nyt on yrityksillä tuhannen taalan paikka ottaa nämä mahdollisuudet haltuun ja lähteä etunenässä tekemään rohkeaa mainontaa, joka jää asiakkaan mieleen.  

Uudet ja luovat keinot vaativat tuekseen aina sen, että yritys kohtaa kohderyhmän oikeassa kanavassa. Nappaa talteen uusin Mediatrendit 2021 -tutkimus, josta selviää, missä medioissa kuluttajat viettävät aikaansa!

Lataa Mediatrendit 2021 -raportti