Jos esittäisi sadalle yrittäjälle kysymyksen, haluaisiko hän lähitulevaisuudessa uusia asiakkaita riskittömästi, vaivatta ja helposti, todennäköisesti 96 heistä vastaisi empimättä “kyllä”. Loput neljä saattaisivat empiä hetken ja vastata sitten myöntävästi. 

Todellisuudessahan tilanne on kuitenkin se, että riskitöntä, vaivatonta ja helppoa tapaa hankkia asiakkaita ei taida olla olemassakaan. 

Kaikki asiakashankintaan tähtäävät toimet vaativat ainakin jonkin verran aikaa, useimmiten myös rahaa, ja sijoitettu panos on aina jostain muusta pois. Kohderyhmän ja viestin miettiminen vaatii oman vaivansa – toisaalta, kun kohderyhmään ja viestin kärkeen tarvittava pohdinta on kerran tehty, on siitä useimmiten iloa pitkään. 

Tässä odotusten aallokossa yrittäjällä on onneksi salainen ase, joka auttaa toimivimpien asiakashankinnan keinojen löytämisessä. Se on rohkeus kokeilla ja oppia kokeiluista

Kokeile mainontaa: pienellä alkuun, sitten isompaa vaihdetta silmään

Kokeileminen voi markkinoinnin ja mainonnan yhteydessä kuulostaa kummalliselta: kyseessä on kuitenkin päätös, joka vaatii investointia. Onnistuneimmat kampanjat ja parhaat tulokset syntyvät kuitenkin useimmiten niin, että kohderyhmää, ideaa ja viestiä kokeillaan ensin pienesti. 

Jos näyttää siltä, että toivottua tulosta ei synny, hiotaan mainonnan viestiä, kohderyhmää tai mediavalintaa. Ja kun ennen pitkää hiotun, muokatun kampanjan avulla verkkosivuille tulee oikeanlaista liikennettä tai yhteydenottojen määrä kasvaa, voi mainonnassa lyödä silmään isomman vaihteen: kasvattaa kampanjan tavoittavuutta tai ottaa haltuun uusia medioita.

Avoin asenne auttaa pääsemään tuloksiin

Mainonnassa pitää paikkansa sama totuus kuin muuallakin elämässä: jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se useimmiten on. Varmojen tulosten lupaaminen tietää yleensä ketunhäntää lupaajan kainalossa – todellinen asiantuntija muistaa kertoa, että oikotietä onneen ei ole, vaan onnistuminen alkaa aina pienestä, rohkeasta kokeilusta.  Myöskään yhden kampanjan ihmettä tasaisen kassavirran saavuttamiseksi ei kannata odottaa. Asiakashankinta ja mainonta, kuten muukin yrityksen toiminnot ovat pitkäjänteistä tekemistä - kokeilua, oppimista, parantamista.

Kun siis kohtaat mahdollisia mainonnan kumppaneita, kysy, millaisin kokeiluin ja ajatuksin he lähtisivät kehittämään yrityksesi asiakashankintaa. Näin pääset jyvälle siitä, onko kumppanilla kokemusta mainonnan kehittämisestä ja jatkuvasta oppimisesta. Ole avoin myös omien tavoitteidesi ja myös budjettisi suhteen – se nimittäin auttaa kumppania pohtimaan ja ehdottamaan oikean kokoisia kokeiluja niin, että myös sen isomman vaihteen silmään onnistuu, kun sen aika on.

Haluatko lukea lisää mainonnan kokeiluista ja testaamisesta? Täältä löydät kattavan katsauksen siihen, millaisin kokeiluin mainonnan voi aloittaa, ja miten mainontaa voi testata ja kehittää. 

Lue lisää