Haaste:
Teknisesti ja visuaalisesti vanhentuneet yrityksen kotisivut, vuokra-asuntojen vuosikellovaihtelun tasoittaminen, asuntojen käyttöasteen nostaminen.
Ratkaisu:
Mobiiliystävälliset ja tyylikkäät kotisivut, joille tuodaan oikeanlaista liikennettä kohdennetulla display-mainonnalla Oikotie.fi Asunnot -palvelusta ja Sanoman verkostosta remarketing-mainonnan avulla.
Turun ja Naantalin välissä sijaitseva Raisio on näppärän kokoinen kaupunki, josta välimatkat Turkuun ja muihin lähikuntiin ovat lyhyet ja helpot kulkea. Raision Vuokra-asunnot on tarjonnut vuokra-asumisen palveluita kaupungissa jo vuodesta 1992.
Asuntoa tarvitsevat asukkaat löytävät vapaana olevat asunnot nyt entistä helpommin, kiitos Raision Vuokra-asuntojen ja Roudan yhteistyön.
“Aloitin työni Raision vuokra-asunnoilla kesällä 2018. Yrityksen kotisivut olivat tuolloin aika huonolla tolalla; teknisesti ja visuaalisesti vanhentuneet ja tiesin, että sivuston uudistus tulisi olemaan nopeasti työlistalla”, kuvaa Raision vuokra-asuntojen toimitusjohtaja Annika Aura tilannetta yhteistyön alussa.
“Roudan asiantuntija Patrik Lomski otti meihin yhteyttä juuri oikealla hetkellä. Tiesimme, että sivusto täytyy uudistaa ja Roudan kanssa oli helppo lähteä projektiin.”
Kotisivujen uudistus sujui mutkattomasti
Sivustouudistukset ovat joskus raskaita ja pitkiä projekteja. Raision Vuokra-asuntojen kohdalla näin ei kuitenkaan ollut.
“Sivustouudistus kävi todella näppärästi. Kerroimme Patrikille, että sivusto tulisi uudistaa visuaalisesti ja teknisesti tähän päivään. Sisältö oli jo olemassa, visuaalinen ilme ja ideat sisällön jäsentämiseen tulivat tiimiltä kuin apteekin hyllyltä”, kertoo Annika Aura kotisivujen päivitysprojektista.
“Ensimmäinen versio oli jo hyvä ja siitä oli helppo lähteä kehittämään kokonaisuutta kuvavalinnoin ja pienellä lisäjäsentelyllä.”
Oikotie.fi tavoittaa vuokra-asunnon etsijät
Kun kotisivut oli julkaistu, oli oikea aika tehdä päätöksiä mainonnan suhteen. Raisiolaisten lisäksi asuntotarjontaa haluttiin esitellä myös muuttajille, jotka pohtivat Raisiota vaihtoehtonaan. Lisäksi vuokra-asuntojen irtisanomisajankohtiin liittyviä kausivaihteluita haluttiin tasata.
“Meillä on todella paljon kokemusta ja tietoa vuokra-asuntomarkkinasta ja toimialan haasteista. Yksi haaste – ja samalla mahdollisuus – on selkeä, ihmisten elämään ja arkeen liittyvä vuosisykli, jonka myötä asunnoista pois muuttamisen ‘sesongit’ on helppo ennustaa. Halusimme tasata tätä kausivaihtelua siten, että asunnot seisoisivat mahdollisimman vähän tyhjillään”, kuvaa Annika Aura tilannetta.
“Me tiesimme tämän vuosikellon ja Patrik puolestaan sen, millaisin keinoin tätä vaihtelua pystytään mainonnan keinoin tasoittamaan. Ratkaisu oli siis aika helppo löytää.”
Patrik Lomski ehdottikin ratkaisuksi kohdennettua verkkomainontaa Oikotie.fi -palvelussa.
“Raisiosta vuokra-asuntoja etsivät asiakkaat on helppo tunnistaa ja tavoittaa Oikotie.fi -palvelun kautta. Näytämme mainoksia ainoastaan oikeille, potentiaalisille asiakkaille, joilla on harkinnassa asunnon vuokraaminen Raisiosta”, Patrik kertoo.
“Ensimmäisen kampanjan hyvät tulokset kannustivat kehittämään kampanjointia, joten nyt teemme asuntoihin tutustuneille myös jälleenmarkkinointia eli remarketingia Sanoman verkostossa ja paikallista Google-mainontaa oikeilla alueilla.”
Oikeat kumppanit tuovat tuloksia
Raision Vuokra-asuntojen Annika Aura on tyytyväinen yhteistyöhön, jolle on luvassa jatkoa vuonna 2020.
“Saimme kampanjan kautta paljon uusia kävijöitä tutustumaan asuntoihimme ja ihmiset myös palasivat sivuillemme. Tärkeintä oli kuitenkin se, että asuntojemme tyhjäkäyttö väheni merkittävillä summilla. Saimme siis käyttöastetta kasvatettua, mikä oli kampanjan liiketoiminnallinen tavoite.”
“Tätä tekemistä jatkamme yhteistyössä Roudan kanssa myös ensi vuonna.”
“Lähestulkoon kaikki suomalaiset käyttävät nettiä ja ovat verkkomainonnan tavoitettavissa. Se on äärimmäisen helppo keino antaa omalle firmalleen näkyvyyttä. Jos mainonnan suunnittelu ja ostaminen eivät ole sitä omaa core-osaamista, niin hyvä yhteistyökumppani auttaa liikkeelle. Kun löytää oikeat kumppanit, niin tuloksiakin alkaa syntyä”, toteaa Annika Aura lopuksi.