"Olemme mielestäni onnistuneet hienosti yhdistämään kuluttajat ja kukkakauppiaat helppokäyttöisellä verkkokaupalla, jossa on tasavertaisesti mukana niin isoja kuin pienempiäkin kauppoja", kertoo eKukka.fi:n (Floweb Oy) luova johtaja Pasi Kivilompolo.

Bränditutkimuksesta apua mielikuvan kirkastamiseen

eKukka.fi:n tavoitteet ovat pysyneet varsin samana viime vuodesta. Se haluaa tulla ensimmäisenä suomalaisille mieleen silloin, kun he ajattelevat kukkien ostamista tai tilaamista. Yritys onkin panostanut tunnettavuuteensa ja lähtenyt rakentamaan brändiä monimediallisella mainonnalla ja rohkeilla kokeiluilla. Nyt he päättivät kokeilla Sanoman kautta brand trackingia.

Sanoman bränditutkimuksen tiedonkeruu tehdään sen omassa Suomitutka-paneelissa, jolloin kyselyn vastaajamäärä on aina vähintään 500 henkilöä tutkimusta kohden. Tutkimuksessa vertailuun otetaan enintään viisi kilpailevaa yritystä. Brand tracking tarkoittaa siis sitä, että bränditutkimus ja sen raportointi toteutetaan pulssimaisena, jatkuvana mittauksena.

"Olemme aika tuore yritys ja siksi bränditietoisuus ja sen lisääminen on meille keskeinen asia", Pasi kertoo. "Ensimmäinen kierros on tuonut esille jo mielenkiintoisia näkökulmia".

Sanoman bränditutkimuksessa suoritetaan vähintään kolme kyselykierrosta. Jokaisessa vaiheessa kysymyksiä ja kohderyhmää tarkennetaan edellisestä.

Tuloksista on valtava hyöty myös kampanjoissa

Tutkimuksen tulokset havainnollistavat muun muassa, miten brändi erottuu kilpailijoista ja onko yrityksen brändikuva tavoitteen mukainen. Se auttaa yritystä löytämään vetovoimatekijät sekä kehittämiskohteet ja tällä tavalla tuottamaan kullanarvoista dataa yrityksen kampanjoiden optimointiin ja oikeiden kuluttajien löytämiseen.

eKukka.fi on teettänyt asiakkaillaan myös omia kyselytutkimuksia, mutta Sanoman tutkimus auttaa avaamaan brändikuvaa vielä hieman laajemmin, sillä kyselytutkimukseen osallistuu yrityksen jo olemassa olevista asiakkaista suurempi otanta.

"Vaikka eKukka.fi:n brändin tunnettuuden kasvattamisessa on vielä paljon tekemistä, niin silti kuluttajat ovat löytäneet palvelumme hyvin ja olemme suurin kukkakauppa-alan toimijoista", Pasi iloitsee.

Tutkimuksesta saatava tieto auttaa yritystä löytämään ne potentiaalisimmat ostajat ja näin ollen kohdentamaan kampanjoitaan vieläkin tarkemmin. Tulokset käydään läpi yhdessä asiakkaan ja Sanoman asiakkuuspäällikön kanssa. Me autamme nostamaan esille, mikä juuri sinun kampanjassasi on onnistunut, palastelemme tulokset selkeästi ja autamme hyödyntämään niitä myös tulevissa kampanjoissa.

Yhteinen päämäärä on kaiken A ja O

eKukka.fi on panostanut jatkuvaan näkyvyyteen. Se on omien some-kampanjoiden lisäksi hyödyntänyt innovatiivisesti myös Sanoman laajaa tuotevalikoimaa. Äitienpäivän kampanjassaan se muun muassa kokeili kanavadominanssia eli tehomainontaa Radio Suomipopilla. Kanavadominanssissa otettiin haltuun koko kanava viikon ajaksi, jolloin jokaisen päivän jokaisena tuntina soitettiin eKukka.fi:n mainos (10 sek) aina mainoskatkolle siirryttäessä sekä sieltä takaisin ohjelman pariin palattaessa.

"Lähdimme ensin tekemään näyttävää mainontaa ja olemme sen jälkeen kokeilleet paljon erilaisia asioita", Pasi naurahtaa. "Melkeinpä voisi kysyä, mitä ei olla kokeiltu".

eKukka.fi:n ja Sanoma Markkinointi Roudan yhteistyö on jatkunut jo viisi vuotta. Pitkäjänteinen tekeminen ja rohkeus kokeilla uusia asioita ovat olleet hedelmällisen yhteistyön ehdoton vahvuus. 

"Olemme olleet kyllä tyytyväisiä yhteistyöhön. Oman asiakaspäällikkömme, Maria Waltarin, asiantuntijuus mahdollistaa vaivattoman yhteistyön, jossa pyritään aina löytämään mahdollisimman tuottava ja hyvä ratkaisu sillä budjetilla kuin käytettävissä on", Pasi kehuu.  "Molemmat ymmärtävät pitkän asiakkuuden merkityksen!"

Lue mistä eKukka.fi:in matka alkoi