eKukka.fi on helppokäyttöinen verkkopalvelu, jonka kautta kuluttaja-asiakkaat voivat asioida verkossa oman, paikallisen kukkakauppiaansa kanssa tai tilata kukkia tarvittaessa kauempaakin.
eKukka.fin tavoitteena on olla ensimmäinen palvelu, joka suomalaisille tulee mieleen silloin, kun he ajattelevat kukkien ostamista itselle tai toisille, kodin sisätiloihin tai terassille.
– Tavoitteenamme on valtakunnallinen tunnettuus, ja sen lisäksi asema paikallisten kukkakauppojen digitalisoinnin mahdollistajana, kertoo eKukka.fin takana olevan Floweb Oy:n luova johtaja Pasi Kivilompolo.
– Koronavuoden aikana kasvumme oli huomattavaa. Nyt haluamme vahvistaa uusia asiakkuuksiamme entisestään.
Valtakunnallinen tunnettuus vaatii mainontaa
eKukka.fi ja Routa ovat olleet yhteistyökumppaneita jo useamman vuoden ajan. Vuosien varrella tekeminen on kehittynyt, ja mainonnan muotoja on otettu käyttöön lisää. Mainonnan hyödyntäminen brändin rakennuksessa oli alusta asti itsestään selvää.
– Alussa lähdimme liikkeelle vähän varovaisemmin panoksin ja kokeilimme erilaisia lähestymistapoja. Koska kyse on valtakunnallisesta yrityksestä, täytyy markkinointia tehdä aktiivisesti, jotta yritys pysyy asiakkaiden mielessä.
– Aloitimme kaupunkikohtaisella paraatimainonnalla Ilta-Sanomien sivuilla. Silloin halusimme tuoda eKukan brändiä esiin juuri sesonkien alla. Siitä aloimme hienosäätää sitten yhdessä seuraavaa kampanjaa varten, Pasi Kivilompolo kertoo yhteistyön alusta.
– Sittemmin olemme tehneet hyvinkin monenlaisia ratkaisuja, ja kaikenlaisia kokeiluja. Viimeisimpinä uusina kampanjaelementteinä ovat olleet äitienpäivän kilpailukampanja Me Naiset -radiossa ja valtakunnallinen televisiokampanja Nelonen Median kanavilla.
Brändin rakentaminen edellyttää hyvää mainosta ja oikean yleisön tavoittamista
Kun tavoitteena on brändin rakentaminen, on mainosten onnistuttava jäämään yleisön mieleen. TV- ja radiomainonta ovat vahvoja muistijäljen rakentajia etenkin silloin, kun viestin kärki on terävä ja toteutus tarjoaa yleisölle oivalluksen.
– Kevään kampanjassa parasta oli se, että löysimme hauskan, raikkaan ja tähän aikaan sopivan näkökulman mainokseen. Sanoisinkin, että löydettiin eKukka.fin henki, Pasi Kivilompolo kuvaa.
– Kannattaa valita huolella hyvät tekijät: silloin jälkikin on hyvännäköistä. Meillä oli tosi hyvä tuotantoyhtiö, Drama Moving Pictures, toteuttamassa alun perin meillä syntynyttä ideaa, ja jälki oli todella hyvää.