Haaste:
Vuonna 2019 Suomen parhaaksi työpaikaksi valittu Koti Puhtaaksi Oy halusi kasvattaa brändinsä tunnettuutta, vahvistaa yhteistyökumppanuuksia sekä kerätä liidejä mainoskampanjan avulla.

Ratkaisu:
Kesällä 2019 toteutettu mainoskampanja rakentui Helsingin Sanomien etusivusta ja Sanoman verkossa julkaistuista bannerimainoksista. Etusivun mainoksen näki noin 1 000 000 silmäparia, ja tarjouspyyntöjä sateli 429 kappaletta.

Tavoitteena entistä vahvempi brändi

Kaikki alkoi Sorcolorista. 

Kun Koti Puhtaaksi Oy:n Henri Haho ja Sorcolorin Tuomas Soronen törmäsivät toisiinsa yrittäjien tapahtumassa, puhe kääntyi mainontaan. “Tuomas sanoi laittaneensa mainoksen Hesarin etusivulle”, Henri kertoo. “Se oli kuulemma toiminut hyvin.”

Digimainontaa Koti Puhtaaksi Oy:ssa on tehty paljon, mutta suurempia printtiulostuloja ei vielä oltu kokeiltu. Nyt aika oli oikea, sillä yrityksessä haluttiin vahvistaa yhteistyökumppanuuksia ja kasvattaa brändin tunnettuutta.

“Meillä on erinomaisia yhteistyökumppanuuksia ja hyvä tarina, jolla halusimme tulla vähän isommin esille”, Henri jatkaa. “Muokkasimme tarinamme sellaiseen muotoon, että se mahtui Hesarin etusivulle, ja soitin yhteistyökumppaneillemme. He olivat ideasta mielissään.

Laadukkaat liidit ja printin pitkäikäisyys yllättivät positiivisesti

Hesarin etusivun lisäksi kokonaisuuteen kuului bannerimainontaa, jonka tavoitteena oli ohjata kävijöitä yrityksen verkkosivuille. “Jos oli törmännyt mainokseen printissä, eikä ollut mennyt saman tien nettiin, bannerit muistuttivat kampanjasta verkossa”, Henri toteaa. “Sillä me saimme ne liidit kerättyä.”

Tavoitteet kampanjalle olivat kovat, samoin tulokset. “Tavoitteenamme oli saada muutama tuhat liidiä”, Henri kertoo. “Jäimme alkuperäisestä tavoitteesta vähän, mutta saimme kuitenkin noin 429 tarjouspyyntöä, joista syntyi suoraan 54 kauppaa.” 

Erityisen tyytyväisiä oltiin liidien laatuun. “Lopullinen liikevaihto oli 151 000 €”, Henri paljastaa. “Liidit olivat paljon normaalia laadukkaampia, minkä vuoksi liikevaihto oli niin korkea.”

Toinen iloinen yllätys oli printin pitkäikäisyys. “Kauppaa on tullut paljon kampanjan päätyttyä, sillä moni otti meihin yhteyttä jälkikäteen ja halusi ostaa palveluitamme. Näitä henkilöitä emme todennäköisesti olisi muilla keinoin tavoittaneet”, Henri pohtii. “Hesari onkin siitä hyvä, että se on hyvin vakuuttava.”

Hyöty irti sosiaalisesta mediasta

Printin ja bannerimainosten lisäksi kampanja näkyi ja kuului myös sosiaalisessa mediassa. “Pyysimme seuraajiamme kommentoimaan Facebookissa, miltä Hesarin etusivu näytti”, Henri kertoo. “Kyllä jengi tykkäsi tosi paljon. Etenkin siitä saatiin kiitosta, että uskallettiin laittaa niin paljon tekstiä siihen tarinaan.”

Toki osa rohkeni esittää myös eriävän mielipiteen. “Muutama kommentoi, että tekstiä on liikaa, ei jaksa lukea”, Henri naurahtaa. “Mutta se oli tarkoituskin. Ne, joita kiinnostaa, lukevat kunnolla, ja ne, joita ei kiinnosta, tuskin saisivat siitä muutenkaan hirveästi irti.”

Sosiaalinen media onkin parhaimmillaan hyvä keino saada lisää näkyvyyttä kampanjalle. “Hesarin etusivun mainoksella on tosi hyvä mahdollisuus siihen, että se menee viraaliksi myös muissa medioissa”, Henri muistuttaa. 

“Saimme 690 000 näyttökertaa Hesarin etusivulla suoraan ostettuna, ja lisäksi sosiaalisessa mediassa noin 400 000 näyttökertaa siihen päälle, eli kampanja resonoi hyvin myös muissa kanavissa.”

“Onnistunut ja kiva kokeilu”

Käytännössä kampanjan toteutus sujui kitkatta. “Yhteistyö Roudan kanssa on ollut tosi helppoa”, Henri kiittää. “Siellä on muistuteltu, että materiaalit pitää toimittaa tiettyyn aikaan ja autettu kaikessa, jos on tarvinnut tehdä jotain eri tavalla.”

“Tarinalle tulee todennäköisesti vielä jatkoa”, Henri paljastaa lopuksi. “Oli niin onnistunut ja kiva kokeilu.”

Henri Haho.jpg
Kuvassa: Koti Puhtaaksi Oy:n Henri Haho

Kampanja lukuina:

HS etusivu

  • Klikkejä saatiin yhteensä: 6 616
  • Ländärin kävijöitä: 4 524
  • Halusi tarjouksen: 429
  • Otti käynnin: 90
  • Tehtyä siivoussopimusta: 54 
  • Liikevaihtoa: 151 000€ (Laskettu vuoden asiakaspidolla, todellinen asiakaspito 3-5 vuotta)
  • 3500 uutta uniikkia nettisivuvierailijaa
  • Noin 1 000 000 ihmistä näki mainoksen
  • 65% printistä ja 35% digistä

Bannerimainonta

  • Näyttökertoja: 895 727
  • Klikkejä: 1 442
  • Ländärin kävijöitä: 1 499
  • Halusi tarjouksen: 160
  • Otti käynnin: 24
  • Tehtyä siivoussopimusta: 15
  • Liikevaihtoa: 41 944€ (Laskettu vuoden asiakaspidolla, todellinen asiakaspito 3-5 vuotta)


Haluatko oman mainoksesi paraatipaikalle?

TUTUSTU HS TEHOPAKETTIIN!