Haaste: Remonttialan myynti perustuu perinteisesti pitkälti asiakkaiden suorakontaktointiin. Maalausyritys Sorcolor ei kuitenkaan halua nojata asiakashankintaansa ovelta ovelle -taktiikan varaan, vaan tehokkaampaa on houkutella palveluita tarvitsevia asiakkaita olemaan suoraan yhteydessä heihin.
 
Ratkaisu: Sorcolor halusi tavoittaa uusia silmäpareja Helsingin Sanomien etusivupaikalla. Rohkea mainosratkaisu ja kohderyhmään kolahtava viesti toi seitsemän kertaa normaalia enemmän yhteydenottoja.

Perinteisen alan myynti kaipaa mainontaa tuekseen

Sorcolor on maalausyritys, joka tekee erilaisia ulko- ja sisämaalaustöitä ympäri Suomea. Kolmen veljeksen perustama yritys toimii nykyään yli 90 paikkakunnalla ja työllistää kesäaikaan 200 maalausalan ammattilaista.

Remonttialalla asiakkaiden suora kontaktointi on perinteisesti koettu parhaaksi tavaksi tavoittaa uusia ostajia. Sorcolorilla kuitenkin uskotaan, että asiakkaaseen voi luoda yhteyden luontevamminkin. Sorcolorin markkinointijohtaja Miika Soronen tiivistää syyn mainonnan palveluiden hankintaan.

-Remonttimyyntiä on pitkään tehty ovelta ovelle -politiikalla, mutta me emme halua olla vain sen varassa. Mainostamme siksi, että asiakas osaisi ottaa meihin omatoimisesti yhteyttä, eikä meidän tarvitse soitella ihmisille ja yrityksille joilla ei sillä hetkellä ole tarvetta maalaustöille. 

Hesarin etusivulla on Suomen suurin huomioarvo

Yhteistyö Roudan kanssa alkoi aikoinaan myös lehtimainonnan merkeissä, aivan aluksi yksinkertaisilla rivimainoksilla Helsingin Sanomissa. Ajatus etusivumainoksesta jäi kytemään, kun sen toimivuus todennettiin toisen yrityksen kohdalla.

- Eräs tuttu yritys osti Helsingin Sanomien etusivupaikan mainokselleen, ja se tuntui toimivan heillä. Siitä meilläkin lähti ajatus isomman luokan printtimainonnasta, Soronen tiivistää.

Myös muut mediat kävivät vertailussa mukana, mutta Helsingin Sanomat valikoitui sopivaksi mainospaikaksi sen tuoman näkyvyyden vuoksi. Hesaria lukee yli 670 000 suomalaista.

- Tiesimme että Hesari voittaa levikillään muut sanomalehdet heittämällä. Lisäksi nimestään huolimatta, sitä luetaan myös muualla Suomessa, esimerkiksi Tampereella, Turussa ja Hämeenlinnassa missä myös Sorcolorin palvelut pyörivät. Halusimme olla rohkeita ja paljon isommin ei voi mainostaa kuin Hesarin etusivulla.

sorcolor-hesari-etusivu.jpg

Näyttävä mainospaikka toi seitsenkertaisen määrän yhteydenottoja

Sorcolor osti Hesarin monikanavaisen etusivupaikan ensimmäisen kerran vuoden 2018 keväällä ja onnistuneen kokeilun jälkeen uudestaan vuotta myöhemmin. Monikanavainen etusivu koostuu printtilehden lisäksi myös näköislehdestä sekä huomiota herättävästä mainoksesta HS.fi -sivuilla. Soronen kehuu saatuja tuloksia.

- Kampanjat toimivat todella hyvin, sillä molemmilla kerroilla puheluita ja sähköposteja ropisi seuraavien päivien aikana runsaasti. Yhteydenottoja tuli noin seitsemän kertaa enemmän kuin tavallisena päivänä.

Lisäksi kampanja keräsi positiivista palautetta paitsi alan toimijoiden, myös asiakkaiden keskuudessa ja sosiaalisessa mediassa. Erityisesti kehuja annettiin erottuvasta ja alalle ajankohtaisesta mainoksesta. 

Soronen kiittelee Routaa sujuvasta yhteistyöstä samalla kun hän suunnittelee jo seuraavaa kampanjaa.

- Pohdimme että syksymmällä voisimme mahdollisesti hankkia Hesarin etusivun avulla lisäpontta sisämaalaustöiden myyntiin. Tuttuun tapaan suunnitelmissa on tehdä jotain oikein päräyttävää, jolla herätetään maalaustöitä kaipaavien asiakkaiden huomio.

Haluatko myös omalle yrityksellesi lisää näkyvyyttä?

Tutustu HS Tehopakettiin!