TR-Kaluste on vuonna 1976 perustettu, huonekaluja myyvä perheyritys Vantaan porttipuistossa. 

Mittatilauskomerot ovat olleet tärkeä osa TR-Kalusteen valikoimaa jo yli 20 vuotta. Kaapistot ovat kotimaisia laatutuotteita, jotka valmistetaan asiakkaiden koteihin tarkoilla, omilla mitoilla. 

TR-Kaluste järjestää noin neljä kertaa vuodessa Komeropäivät, joiden aikana asiakkaat saavat mittavia etuja tilaamistaan kaapistoista. 

“Komeropäivien tarina alkoi siitä, että halusimme kokeilla tällaista omaa messutapahtumaa, josta asiakkaat sitten tykkäsivät tosi paljon. Komeropäivät ovat meidän omat mini-hullut päivät. Etenkin komeromyynnissä olemme päässeet ihan huimiin tuloksiin, mutta tapahtuma tuo lisämyyntiä myös muihin tuoteryhmiin”, kertoo TR-Kalusteen toimitusjohtaja Sami Riuttalahti

Paikallinen sanomalehti saa asiakkaat liikkeelle

Pitkän historiansa aikana TR-Kaluste on markkinoinut suorajakelulla, josta mainonnan painopiste on vähitellen siirtynyt printtimainontaan ilmaisjakelu- ja sanomalehdissä. 

Koska Komeropäivät pidetään Helsingin ja Vantaan rajamaastossa sijaitsevassa myymälässä, on niille luontevin mainosmedia laadukas paikallinen sanomalehti

“Komeropäivät-tapahtuma kestää torstaista sunnuntaihin, kampanjan “pääpäivät” ovat  viikonloppuna. Olemme rakentaneet Hesariin ja HS:n paikallislehtiin perustuvan loppuviikon kampanjan, joka istuu teemapäivien aikatauluun mainiosti”, kertoo kampanjasuunnittelusta vastaava Kari-Pekka Varpio Roudalta.  

“HS:n paikallislehdet, jossa ilmoitukset ovat Helsingin ja Vantaan painoksessa,  jaetaan koteihin keskiviikkona. Hesarin tilaajille lehdet menevät torstain Helsingin Sanomien mukana. Ja kun sitten ilmoitus toistuu vielä perjantain tai lauantain Hesarin kauppapaikalla samoilla alueilla, on kampanja paikallisesti todella kattava”

“Sanomalehti sopii tällaisen tapahtuman mainontaan todella hyvin”, vahvistaa Sami Riuttalahti.

“Kun aamulla kahvia juodessa silmiin osuu mainos, jossa kerrotaan tällaisesta aikarajoitetusta tapahtumasta, jossa on hyvät edut, tulee monelle kiire vaihtaa tohvelit toisiin kenkiin ja lähteä kaupoille”, hän jatkaa. 

Sanomalehti on laadukas brändiympäristö

“Oikea mediaympäristö riippuu aina tietysti yrityksestä, sen tuotteista ja asiakkaista, joita tavoitellaan. Meille tärkeää on tietynlainen laatumielikuva. Tuotteet ovat kotimaisia laatutuotteita, joten brändiympäristöllä on meille merkitystä. Hesarin lukijat tilaavat lehtensä kotiin, se on oma brändinsä ja sitä luetaan tietyllä tapaa “vakavammin”. Kokemukseni mukaan siinä yrittäjä saa hyvillä tuotteilla itsensä fiksusti esiin”, kuvaa Riuttalahti. 

“Meillä menee sama mainos usein ilmaisjakelussa ja tällaisessa tilattavassa lehdessä. Kun asiakas tekee tilauksen, näemme minne komeroita sitten tilataan. Sitä kautta näemme myös sen, että tilatun lehden jakelualueilta tulevat asiakkaat ostavat enemmän, ja keskikauppakin on isompi.” 

Toisto on voimaa, printtimainonnassakin

Millainen printtimainonta sitten on tehokasta? Sami Riuttalahti mainitsee tärkeimmäksi asiaksi mainonnan jatkuvuuden. 

“Leikkisästi voisi sanoa, että iso mainos, iso myynti, pieni mainos, pieni myynti. Mutta sepä ei menekään ihan noin, vaan vielä tärkeämpää on mainonnan jatkuvuus. Itse käytän budjettini mieluummin neljään pienempään kuin yhteen isoon ilmoitukseen. Mielestäni markkinointi on juuri sitä, että olet jatkuvasti asiakkaiden arjessa läsnä.” 

“Asiakas ei välttämättä juuri tänään ole ostamassa sitä komeroa, vaan se tarve voi iskeä vaikka kuukauden päästä. Vaikkei ovipumppu juuri tämän päivän mainoksen takia heti laulaisikaan, voi vaikutus näkyä esimerkiksi kuukauden päästä. Se muistijälki, jatkumo, on tosi tärkeä. Mielestäni mainostajan pitää olla jatkuvasti näkyvillä, vaikka sitten vähän pienemmin.”

“Toiston lisäksi on tärkeää olla johdonmukainen viestien kanssa. Usein myös mainonnan hajauttaminen eri medioiden välillä on järkevää. Jos on esimerkiksi mahdollista mainostaa radiossa, niin digitaalinen mainonta tukee sitä hyvin. Printtimainonnassa mielestäni jatkumo ja asiakkaiden arjessa mukana oleminen on kuitenkin kaikkein tärkeintä.” 

Pitkä yhteistyö luo luottamusta ja tehokkuutta toimintaan

Roudan palvelukokonaisuus toimii TR-Kalusteen tarpeisiin hyvin. 

komeropaivat_trkaluste.jpg
Ilmoitusten tekoon saa tarvittaessa apua.

“Tässä palvelumallissa on hyvää se, että tarvittaessa saamme myös apua ilmoituksen tekoon. Ja kun aineistot ovat lehdellä olemassa, niin niiden muokkaaminen käy tehokkaasti niin ajan kuin rahankin puitteissa.”

Pitkä yhteistyösuhde antaa molemmille osapuolille paljon. 

“Voisi melkein sanoa, että yhteyshenkilömme Roudalla, K-P,  on meille sellainen mainonnan tuki ja turva – pystymme ideoimaan paljon yhdessä. Koska meillä on pitkä yhteinen historia, on ollut helppoa toimia yhdessä. Yhteistyö toimii myös ajan hengessä: jos meille tulee joku idea, niin tiedämme, keneen olla yhteydessä.”

Voisiko printtimainonta palvella myös sinun yritystäsi?
Tutustu sanomalehtimainontaan ja vertaile tehokkaita Hesarin printtipaketteja verkkokaupassamme!
 

Tutustu verkkokaupassa