Arjen apuri tiedonhaussa, kaikkinäkevä silmä, hakukonejätti - monella termillä voidaan kuvailla tätä massiivista palvelua, jolla tehdään yli viisi miljardia hakua päivässä. Google on onnistunut luomaan tiedonhaun helpoksi ja nopeaksi kuluttajalle, ja tämä tekee siitä teoriassa täydellisen mainosalustan yritykselle.

Hakusanamarkkinointi on tutkitusti tehokas markkinoinnin kanava, mutta ei kuitenkaan itsestäänselvyys. Googlen algoritmirobotit jylläävät taukoamatta läpi internetin sivustojen tutkien relevanssia, responsiivisuutta ja käyttäjämääriä. Nämä vaikuttavat muun muassa hakusijoitukseen sekä hakusanamarkkinoinnin "bidiin" eli siihen, kuinka paljon hakusana mainostajalle tulee maksamaan. Tämän kaiken kukkuraksi; mitä haetumpi hakusana, sitä enemmän se maksaa. Uuden mainostajan voi olla vaikea pysyä kärryillä kaikista "säännöistä" mitä hakukonemarkkinointiin liittyy.

Kokeilujen kautta voittoon

Kymppikylppäri Oy on kylpyhuonesaneerauksiin keskittyvä yritys Pirkanmaalla. Viime vuonna perustetun firman yrittäjät Jussi Siikakoski ja Tero Niskanen ottivat yhteyttä Routaan tarjouspyynnön merkeissä. Pian asiakaspäällikkömme, mediamainonnan moniosaaja Valtteri Kuusela vastasikin tarjouspyyntöön.

Ennakko-odotus jo teihin yhteyttä ottaessa oli, että varmasti ammattitaitoa löytyy, ja se kyllä ylitti odotukset. Valtteri on ollut arvokas apu meille.  Jussi kertoo

Google on yksi tärkeimmistä kanavista esillä oloon, joten päätettiin kokeilla sitä pienellä budjetilla. Kaikki ei kuitenkaan mennyt alussa täydellisesti ja tulokset jäivät laihemmiksi kuin odotettiin. Koska kotisivut olivat vielä vaiheessa eikä kävijöitä juurikaan ollut, katsoi Googlen algoritmi sivuston irrelevantiksi kylpyhuone-aiheisille hakusanoille - jo valmiiksi kalliille hakusanoille. Tässä vaiheessa moni mediamyyjä ja yrittäjä olisi voinut nostaa kädet pystyyn ja pähkäillä, että kokeillaan jotain muuta. Googlen kanssa paljon pelannut Valtteri kuitenkin tiesi, että nyt pitää himmaamisen sijaan laittaa enemmän pökköä pesään.

"Ensin meillä oli kokeilubudjetti (250e/kk), mutta se ei toiminut kunnolla. Sitten kun budjetti tuplattiin, niin homma räjähti käsiin! Näköjään se raja on löydettävä, että mikä on riittävä, että on oikeaan aikaan esillä ja tarpeeksi korkealla. Tietysti se vaatii sen, että sivukin on kunnossa ja muu paletti ympärillä toimii. Ei mikään mainonta tee kauppaa yrityksen puolesta, mutta meillä tämä kokonaisuus teki sen, että töitä on nyt melkein enemmän kuin ehtii tehdä." Kertoo Jussi tyytyväisenä.

Hakusanamainonta toimii tarjouskilpailulla; mitä enemmän päiväkohtaista budjettia on, sitä enemmän ja korkeammalla mainos näkyy. Valtteri ehdotti yrittäjille budjetin nostamista, jotta varmasti pysytään näkyvillä tarpeeksi pitkään päiväkohtaisesti, ja sehän toimi. Tarjouspyyntöjen määrä kasvoi niin suureksi, että kampanja jouduttiin kesällä laittamaan jo vähäksi aikaa tauolle.

Hyvin kohdennetut hakusanat, tarpeeksi budjettia ja hyvin rakennetut responsiiviset kotisivut muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla Googlen hakusanamainonnasta saa parhaiten irti. Kymppikylppärin kampanjan kanssa kävi juuri näin. 
 

Onko hakusanamainonnan-kampanjasi kunnossa? 

Lataa maksuton Google Ads -opas