Katso videolta mitä Teemu Janhunen, Sanomalta ja Terja Wahlberg, Satakunnan matkailuyrittäjistä ja Visit Satakunnasta juttelevat yhteistyöstään. Videolla Terja Wahlberg kertoo kuinka Visit Satakunnan markkinointia on kehitetty määrätietoisesti eteenpäin.

Visit Satakunta on Satakunnan matkailuyrittäjien markkinointinimi

visitsatakunta_kuva.pngKokemäen alueelta alkujaan lähtenyt yhdistys on nykyisellään laajentunut Satakunnan matkailuyrittäjiksi ja se on perustettu 2014. Jäseninä on matkailualan yrittäjiä ja kuntia.

Sanoman kanssa on tehty aktiivista yhteistyötä erilaisten matkailuhankkeiden parissa. Hankkeiden yhteydessä on panostettu markkinointiin todenteolla.

- Yhdistyksen varat on mitä on, ja Sanoma on kyllä tosi hyvä yhteistyökumppani. Totesimme, että kun yhdistyksen budjetti on rajallinen, niin sillä rahalla mitä me voidaan käyttää markkinointiin, halutaan mahdollisimman suuri näkyvyys tietysty ja silloin ollaan päädytty Sanomaan, Terja Wahlberg kertoo.

- Sanomalla on tarjota laaja skaala tuotteita ja mainonnan mahdollisuuksia, on printtiä, televisiomainontaa, radiota ja digiä, Terja Wahlberg ynnää.

Printistä monikanavaiseen mainontaan

Visit Satakunta lähti alkujaan liikkeelle perinteisesti printtimainonnalla. - Korona toi tullessaan myös meille ajatuksen siitä, että mitä muuta me voisimme tehdä, jotta tavoittaisimme ihmisiä edelleen. Haluamme tehdä Visit Satakuntaa tunnetuksi. Ei riitä, että meillä on hienot sivut jos kukaan ei niitä löydä. Yhdessä Sanoman kanssa sitten pohdimme uusia digimainonnan ratkaisuja, Terja Wahlberg kertoo.

visitsatakunta_banneri.JPGMainonnassa käytettiin värikkäitä ja huomiota herättäviä bannereita.

- Käynnistimme monikanavaisen kampanjan missä on natiivia, somenostoja, display-mainontaa, ja jälleenmarkkinointia, eikä printtimainontaakaan ole unohdettu,  mainoksiamme on  jopa Helsingin Sanomissa, Terja Wahlberg iloitsee.


Tutustu Visit Satakunnan natiiviartikkeleihin IS.fi sivustolla. Artikkelit tehtiin Sanoman sisältömarkkinoinnin ammattilaisten toimesta. Tiimi rekrytoi artikkeleihin haastateltavat, muotoili artikkeleiden rakenteen, suunnitteli ydinviestit, teki kuvasuunnitelmat ja tuotti sisällöt. 

>> Natiivimainonta pysäyttää lukijan keskittymään - Lue lisää ja lataa natiivimainonnan opas.


Mainonnan tavoitteet ja kohdennukset mietittiin huolella

Mainonnan kohderyhmiä mietittiin työryhmän kanssa. Taustalla oli hankkeen aisaparina toimineen Satakunnan ammattikorkeakoulun  teettämä tutkimus, siitä mistä alueilta matkailijat Satakuntaan saapuvat. Tutkimuksen johdosta saatiin aluekohdennukset lähimaakuntiin eli Varsinais-Suomi, Pirkanmaa ja Uusimaa. Alueiden sisältä haettiin vielä tarkemmin kohdennusta, johon otettiin mukaan lapsiperheet, pariskunnat ja ystäväporukat. Kohdennusta haettiin myös teemoista, luonnosta ja kulttuurista kiinnostuneille. 

Tavoitteena oli myös, että ihmiset päätyvät Osta satakunnasta sivuille, Satakuntalaisten tuotteiden ja palveluiden pariin, joita voi ostaa verkosta. Natiiviartikkeleista puolestaan ohjataan Visit Satakunta sivuille ja näin ollen lukijat saavat paljon muutakin tietoa Satakunnasta. 

Sivustoanalytiikan ja mainonnan raporttien tulkitseminen kannattaa

- Saamme toki Sanoman kautta tulevat raportit mainonnan kampanjoiden tuloksista, mutta seuraamme myös kävijäliikennettä ja kävijöiden ohjautuvuutta osta satakunnasta sivustolla. Yrittäjille on tärkeää tietää kuinka paljon kävijöitä heidän palveluunsa päätyy, Terja Wahlberg kertoo.

- Tietenkin tutkimme myös muutoinkin Google Analyticsia ja mietimme näiden pohjalta mitä tehdään jatkossa. Erilaisten raporttien seuraaminen on aika haastavaa, mutta antaakin sitten todella paljon tietoa siitä mitä tehdä jatkossa. Analysoinnin avulla osaamme jatkossakin tehdä oikeita ratkaisuja, Terja Wahlberg tähdentää.

Autamme mielellämme kaikenkokoisia yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa markkinoinnin ja mainonnan avulla. Ota yhteyttä, suunnitellaan yhdessä toimivat mainonnan ratkaisut yrityksellesi!

Ota yhtettä