Siemennäkkäri on yksi Leipomo Rostenin viimeisimmistä menestystuotteista, joka sai alkunsa kuten muutkin leipomon asiakkailleen kehittämät suosikkituotteet – omasta visiosta ja vahvasta tahtotilasta. Leipomotuotteiden kuluttajakäyttäytymistä ja maailman ruokatrendejä aktiivisesti seuraten perheyrittäjät Veera ja Kari Meltovaara huomioivat jo aikaisessa vaiheessa sen, kuinka kiinnostus vähähiilihydraattisiin ja gluteenittomiin tuotteisiin oli kasvussa. 


Leipomotuotteiden innovaatiot syntyvät omalla tiimillä

Siemennäkkäri haluttiin myös Rostenin valikoimiin. Joulukuussa 2015 hankittiin Saksasta messuilta uusi kone, jonka kanssa testattiin lukusia siemenyhdistelmiä ja -määriä ennen kuin oikeanlainen siemenmassa löytyi. Vaikka koneet ja tuotannolliset tekijät tutkitaan jokaisen uuden tuotteen kohdalla tarkasti, etusijalle tuotekehityksessä nousee kuitenkin aina itse tuote, taikina ja maku. 
Siemennäkkärin tuotantomäärät olivat aluksi varsin pieniä, mutta jo 1.5 vuodessa oli 20 m2 koetuotantotiloista siirrytty Turun Itäharjulle uusiin 1500 m2 tiloihin, joissa koko tuotantokapasiteetti on nykyään varattu yksinomaan siemennäkkäreille. Tänä päivänä markkinoilla on tuon tuotekategorian valikoimassa jo toistakymmentä erilaista tuotetta.
Ensimmäisenä kotimaisena siemennäkkärinä tuote kiinnosti kuluttajia ja sen lanseerauksessa onnistuttiin yli kaikkien odotusten. Kaupan keskuudessa Rostenin Siemennäkkärin lanseeraus valittiin yhdeksi vuoden onnistuneimmista.
Pakkausta kehiteltiin pitkään ja lopulta tuokin perusteellinen työ palkittiin – sen pakkaus designkin oli vuoden 2017 paras!

Perinteinen edelläkävijä

Haluamme luoda aina jotain sellaista, jonka olemassaoloa asiakas ei vielä osaa odottaakaan. Vaalimme perinteitä ja perinteisiä makuja, mutta haluamme olla markkinoidemme edelläkävijä. Esimerkiksi saaristolaislimppumme Jurmo on valmistettu jurmolaisella perinteisellä reseptillä. Uutuustuotteemme Pumppernikkeli on säilyttänyt alkuperäisen makunsa, mutta uudistetun pienemmän kokonsa ansiosta se sopisi mitä mainioimmin nautittavaksi vaikkapa kuohuviiniin kanssa, kertoo Kari Meltovaara. Tätä legendaarista ja perinteisin menetelmin valmistettua vaaleanpunaista pipariherkkua on tehty saaristossa Paraisilla jo 40-luvun alusta lähtien.

Rosten_Veera_1000x667.jpg

Valtakunnallisen yrityksen markkinoinnin haasteet

Routa on ollut tuloksekas ja idearikas markkinointikumppanimme jo pitkään. Roudasta olen saanut sparrauskumppanin, jonka kanssa olemme yhdessä tätä brändiä kasvattaneet. Yksin ei olisi tähän pystynyt.  Nyt kun konsernimme kansainvälinen liiketoiminta kasvaa ja olemme suomalaisilla markkinoilla vahva valtakunnallinen tekijä, ovat haasteet myös aivan eri suuruusluokkaa kuin mitä ne olivat aikaisemmin tässä paikallisessa tekemisessä. Edelläkävijä haluaa tehdä yhteistyötä edelläkävijöiden kanssa ja siksi valitsimme Roudan, toteaa markkinointipäällikkö Veera Meltovaara.