Alusasujen ja uima-asujen erikoisliike Lara’s Secret on erinomainen esimerkki siitä, miten alueellinen printtimainonta voi tuoda huikeita tuloksia maltillisella budjetilla Helsingin Sanomien pienilläkin mainospaikoilla.

Mutta miten tähän on päästy, ja mitkä ovat Lara’s Secretin salaisuudet kivijalkaliikkeen menestykselliseen pyörittämiseen?

Kysyimme tätä liivitohtori Merja “Mertsi” Valtoselta, joka ei piilotellut vinkkejään!

Salaisuus 1: Vahva asiakastuntemus ohjaa mainosmuodon valintaa

“Toimin aiemmin alusvaate-edustajana ja kiersinlarakuva2.jpg esittelemässä uusia malleja eri myymälöissä akselilla Helsinki-Rovaniemi. Kun auton mittariin pamahti vuodessa 55 000 kilometriä pelkkää työajoa, totesin, että on aika hyödyntää kaikki karttunut tietotaito ja perustaa oma rintaliivien, alusvaatteiden ja uima-asujen erikoisliike. Nyt olemme toimineet menestyksellisesti Espoon Mankkaalla jo usean vuoden ajan”, Lara’s Secretin toimitusjohtaja Merja Valtonen kertoo. 

Usean vuoden ajan on jatkunut myös Lara’s Secretin ja Sanoman hyvin toiminut yhteistyö. Ensimmäinen puhelu soitettiin jo vuonna 2018 ja sen ansiosta ostettiin ensimmäinen printtimainos Hesariin

Vaikka mainoksen koko on pysynyt samana ja se on ollut varsin maltillinen (99 x 88 mm), tulokset ovat olleet hienoja.

“Kun Milla aikoinaan otti yhteyttä ja ehdotti mainosta Hesarissa, pyysin ihan mielenkiinnosta tarjouksen. Halusin tietää, mitä sellainen maksaisi. Yllätyin todella, kun hinta ei ollutkaan niin suuri, kuin kuvittelin! Tällaisella pienemmälläkin liikkeellä on siis kaikki mahdollisuudet mainostaa ja ennen kaikkea onnistua mainonnassa näinkin isossa mediassa.”

Mutta miksi juuri printtimedia?

“Hyödynnämme perinteistä printtiä, koska olemme perinteinen kivijalkaliike. Mainosmuoto on valittu ihan sen vuoksi, että kohderyhmämme koostuu keski-iän molemmin puolin olevista naisista, jotka lukevat Hesaria”, Mertsi valottaa ja jatkaa: “Meillä on pieni mutta laadukas puoti, samoin mainoksemme ovat pieniä mutta laadukkaita. Saimme eräänkin ilmoituksen ansiosta 13 uutta asiakasta! Ja meillä tämä yleensä tarkoittaa sitä, että he myös jäävät palaaviksi asiakkaiksi.”

Millaisia sitten ovat ne pienetkin mainokset, jotka toimivat näin hyvin?

Salaisuus 2: Persoonaa peliin eli tervetuloa liivitohtorin vastaanotolle!

On aivan totta, että “kauppias tekee kaupan”. Siksi yksi menestyksen kulmakivistä onkin ollut myyjänä työskentelevän yrittäjän rempseä ja värikäs persoona. 

“Olen lanseerannut itseni liivitohtorina, enkä pelkää käyttää omaa kuvaa mainoksissa, lääkärin takki ylläni. Facebookiin ja Instagramiin tehtävät hullutteluvideot ovat saaneet hämmästyttävän paljon katselukertoja ja reaktioita. Ei siis kannata ottaa kaikkea liian vakavasti, ihmiset nauttivat kivoista jutuista, minkä vuoksi jokaisen yrittäjän kannattaa mahdollisuuksien mukaan laittaa oma persoona peliin! Myös iloisuus ja palvelualttius ovat taitoja, jotka kauppiaan pitää osata.” Eikä siinä vielä kaikki.

larakuva1.jpg“Meillä on myös täällä sellainen nähtävyys kuin oma kortisto.”

Kivijalkaliikkeestä todellakin löytyy varsinainen nähtävyys, perinteinen paperinen kortisto. Kuten Mertsi toteaa, Lara’s Secret on vähän kuin liivitohtorin oma neuvola ja vastaanotto. 
Jokaisesta asiakkaasta on luvan kanssa kirjoitettu oma “neuvolakortti”, mihin on merkitty strategiset mitat, alusvaatteiden ja uimapuvun koko, aiemmat ostokset, suosikki- ja inhokkivärit sekä ne merkit ja mallit, jotka ovat tai eivät ole sopineet asiakkaalle. Näin palvelun laatua voidaan korottaa entisestään, kun tiedetään, mitä asiakas ihan oikeasti tarvitsee.

“Tämä helpottaa myös aivan äärimmäisen paljon miespuolisten asiakkaiden lahjahankintoja! Olenkin vinkannut, että heidän kannattaa yhden kerran tuoda rouva tänne ostoksille, minkä jälkeen – kun tiedot on kirjattu ylös – pitsisiä lahjoja on helppo ostaa, koska koot ja lempivärit eivät mene koskaan pieleen.”

Mertsin mukaan myös se, että myymälässä tapahtuu, on tärkeää:
 “Aina kun meillä on ollut mainos tapahtumapäivästä, jolloin merkin edustaja on paikalla esittelemässä uusia malleja, liikkeessä suorastaan kuhisee! Riittää, kun mainoksen laittaa päivää tai kahta etukäteen. Välillä täällä on ollut jopa ihan rollaattoreiden kiihdytyskisat, kun vanhemmatkin rouvat saapuvat paikalle palveltavaksi. Ja se on ihanaa!”

Salaisuus 3: Uskalla kokeilla uutta

Vaikka printti on ja pysyy Lara’s Secretin vahvana mainosmuotona, rinnalle mahtuu muutakin: ensimmäinen kokeilu digipuolen paikallisyritysnostolla toi hyviä tuloksia. 

Paikallisyritysnosto on Hesarissa alueellisesti mainostaville asiakkaille luotu display-tuote, jolla lisätään näkyvyyttä tuomalla printin ohelle alueellisesti kohdennettua digiä. Lara’s Secretin tuorein mainosraportti kertoo, että uusille potentiaalisille asiakkaille näytettiin kohdennetusti Espoon alueella hs.fi- ja is.fi-sivustoilla tehokkaat 50 000 mainosnäyttöä. Yrittäjä on ollut tuloksiin tyytyväinen ja paljastaa siten kolmannen salaisuutensa: “Vaikka vanhassa vara parempi, aina kannattaa rohkeasti kokeilla jotain uutta!”

Mertsin yhteyshenkilö asiakaspäällikkö Milla Hukkanen haluaa myöskin jakaa pari tehokasta vinkkiä kaikille mainonnan aloittamista harkitseville yrittäjille:
“Yrittäjän kannattaa luottaa toiston voimaan, eli siihen että ilmoituksia julkaistaan jatkuvasti, jos ei viikottain niin ainakin kuukausittain. Näin Lara’s Secretkin tekee. Lisäksi mainosten ulkoasuun kannattaa panostaa: vahva visuaalinen ilme ja mainosten keskinäiset samankaltaisuudet tekevät mainoksista helposti tunnistettavia. Tällä tavoin voidaan luoda hyvinkin tehokkaita muistijälkiä asiakkaiden suuntaan.”

Salaisuus 4: Pyydä oma yhteyshenkilö

“Millan kanssa on helppo toimia. Häneltä saa aina tarjouksen vaikka puhelimitse, ja yleensä sitten toteankin, että laita tulemaan vaan! Myös se, että Sanomalta saa oman yhteyshenkilön, on todella suuri plussa. Silloin ei koskaan tarvitse puhua monelle eri ihmiselle samaa asiaa useaan kertaan. Ja sellainenhan minäkin haluan olla, liivitohtori. Minä tiedän, mitä asiakkaani ovat ostaneet sekä mitä heille kannattaa ehdottaa ja tarjota. He voivat luottaa minuun yhtä kuin minä voin luottaa Millaan.”

Yksi onnistuneen yhteistyön suurimmista eduista piileekin juuri siinä, miten molemminpuolinen luottamus säästää kiireisen yrittäjän aikaa. Silloin voi luottaa, että asiakaspäällikkö ehdottaa juuri yrittäjälle sopivia ratkaisuja, aivan kuin liivitohtori ehdottaa asiakkailleen vain niitä malleja, jotka heille oikeasti istuvat.

Milla ja kollegat auttavat mielellään löytämään juuri sinun yrityksesi budjettiin sopivat mainosmuodot - ole siis rohkeasti yhteydessä!

Ota yhteyttä täältä