#

Haaste: Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien brändin vahvistaminen, tunnettuuden kasvattaminen ja mielenkiinnon herättäminen jäsenyydestä alueen yrittäjien keskuudessa.  ​​​​​​Ratkaisu: Monimedialliset alueelliset mainoskampanjat

Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät (PPY) halusi löytää tehokkaan tavan kasvattaa tunnettuuttaan alueen yrittäjien keskuudessa. Ratkaisuksi tähän löytyi Sanoman valtakunnalliset mediat, joiden kanaviin PPY:n viesti räätälöitiin alueellisella kohdennuksella. PPY:n viestinnästä ja markkinoinnista vastaavan Sari Reinikainen-Laineen mukaan he halusivat kokeilla, millaisia tuloksia yhteistyö vaikuttavan mediatalon kanssa voisi tuottaa. 

Yhteistyössä Sanoma Markkinointi Roudan  kanssa suunniteltiin kolme kampanjaa kolmeen eri mediaan. Syksyllä 2020 pyöri neljä mainosta Ruudun videoverkostossa, keväällä 2021 bannerimainokset näkyivät koko Sanoman verkossa sekä radiomainokset kuuluivat kolmen viikon aikana paikallisesti neljässä eri kanavassa: Aito Iskelmässä, Hit Mixissä, Me Naiset Radiossa ja Helmi Radiossa. Yhdessä radiomainoksessa piili pieni yllätys.  

Yksi kaikkien puolesta - radiomainonta yllätti niin PPY:n kuin oululaiset yrittäjät

Radiomainonta oli kampanjoista yllättävin. PPY ei ollut käyttänyt radiomainontaa moneen vuoteen, joten Reinikainen-Laine piti sitä ennakkoon villinä korttina. 

Lopulta kolmen viikon ajan PPY:n radiomainokset pyörivät noin 7 kertaa jokaisella kanavalla päivittäin, mikä on erittäin hyvä määrä tavoitteeseen nähden. 

- Radiokamppikset ovat olleet meille isoja juttuja. Olemme näyttäytyneet niissä positiivisessa valossa yrittäjille, Reinikainen-Laine kertoo. 

Positiivinen fiilis syntyi osittain siitä, että yhdessä mainoksessa oli mukana Oulun yrittäjien puheenjohtaja Risto Huovinen. Mainoksessa Huovinen kehottaa täydellisellä radioäänellä yrittäjiä liittymään mukaan oululaisten yrittäjien verkostoon.

Kuuntele spotti tästä!

Huovisen käyttäminen mainonnassa oli Reinikainen-Laineen idea. Hän mietti, miten tuodaan PPY:tä organisaationa lähelle yrittäjää ja yksi idea oli tehdä mainokset - tai ainakin osa niistä - oman alueen suulla. 

Yrittäjät kuuntelevat parhaiten toista yrittäjää, vertaistaan. Kyllähän moni sitten mainoksen bongasi ja kiusoittelikin hyväntahtoisesti Ristoa, Reinikainen-Laine nauraa.

Koko jäsenkampanjan sloganina olikin osuvasti “yksi kaikkien puolesta”. 

Reinikainen-Laine arvioi, että radiokampanjasta on tullut eniten näkyvyyttä. Se on osaltaan edesauttanut siinä, että yrittäjien on ollut helppo lähestyä Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjiä. 

Mainonnan alueellinen kohdennus valtakunnallisissa kanavissa tukee jäsenhankintaa

PPY:n jäsenkehitys on ollut hyvää ja mainoskampanjat ovat näkyvyydellään ja kuuluvuudellaan sitä tukeneet. PPY tekee myös aktiivista jäsentyötä monessa muussa kanavassa, mutta Reinikainen-Laineen mukaan lisänäkyvyys isoissa, tunnetuissa medioissa on aina hyvä asia.

- Brändinäkyvyys ja kampanjat tukevat kaikkea tekemistä. Kun viestit tulevat monesta kanavasta ja näkyminen on positiivista, siitä syntyy hyvä kierre. Olemme sitten jo tuttu toimija yrittäjälle, kun otamme heihin henkilökohtaisesti yhteyttä.

PPY_banneri_468x400_liity.jpgRadiokampanjoiden tulosten lisäksi PPY toteutti kolmen kuukauden aikana klikkipohjaisen bannerikampanjan Pohjois-Pohjanmaan alueella niissä kunnissa, joissa PPY:llä on jäsenyhdistyksiä. Bannerimainoksilla oli lopulta noin 3,5 miljoonaa näyttökertaa sekä lähes 7000 klikkiä Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien määrittämälle laskeutumissivulle, jossa sisältönä oli jäseneksi liittyminen.

- Yrittäjät ovat selvästi nähneet mainokset ja klikanneet bannereista meidän sivuille. Näkyvyyden osalta olemme saaneet kaiken, mitä lähdimme alunperin hakemaan. Ei tässä voi olla muuta kuin tyytyväinen, Reinikainen-Laine iloitsee.

Tulokset kertovat siitä, että valtakunnalliset mediat alueellisella kohdennuksella saavuttavat oikean kohderyhmän tarkasti.

Yhteistyö Roudan kanssa sujuu kuin tanssi

PPY aloitti yhteistyön Roudan kanssa koronakeväänä. Reinikainen-Laine kertoo jännittäneensä hieman aloitusta uuden kumppanin kanssa etänä. Lopulta hän päätyi kuitenkin hämmästelemään sitä, miten hyvin, helposti ja sujuvasti yhteistyö alkoi ja on sujunut. 

Yhteistyö aloitettiin tarkan viestinnän vuosikellon tekemisellä ja näkyvyyttä on sen jälkeen seurattu kuukausittain. Toimenpiteet suunnitellaan hyvin ja rauhassa sekä aikataulutetaan ajoissa. 

- Kaikki on sujunut tosi helposti, ei ole tarvinnut kysellä perään ja saimme Roudalta valmiit mainosaineistot jaettavaksi, Reinikainen-Laine toteaa.

PPY:lle on ollut jopa hieman yllätys se, kuinka iso toimija Routa todellisuudessa on. Koko on kuitenkin ollut vain plussaa.

- Kun tekee ison talon kanssa tällaista työtä, huomaa, että siellä on hyviä toimintatapoja ja levollisuutta toiminnassa, Reinikainen-Laine summaa. 

Reinikainen-Laine arveleekin, että kampanjoiden tekeminen jatkuu myös tulevaisuudessa Sanoma Markkinointi Roudan kanssa. 


Haluatko varmistaa monimediallisen kampanjasi onnistumisen? Monimediallisen mainonnan oppaan avulla suunnittelet toimivan ja onnistuneen kampanjakokonaisuuden!

Lataa opas

Routa Ajassa -uutiset

Kiinnostuitko lukemaan lisää? Tilaa uutiskirjeemme, niin saat kerran kuussa sähköpostiisi vinkkejä mainonnan parantamiseen ja tietoa ajankohtaisista aiheista helposti ja vaivattomasti.

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tietosuojaseloste.
Mistä markkinointia suunniteltaessa kannattaa lähteä liikkeelle?

Mistä markkinointia suunniteltaessa kannattaa lähteä liikkeelle?

Lataa avuksesi pohja, joka auttaa sinua suunnittelemaan yrityksesi markkinointia oikeista lähtökohdista.
Lataa pohja
Monimediallisen mainonnan opas

Monimediallisen mainonnan opas

Opas auttaa sinua tekemään toimivia mediavalintoja alueellisesti sekä valtakunnallisesti.
Lataa opas


Jaa tämä sivu

Piditkö lukemastasi?