Katso yllä olevalta videolta haastattelu ja kuule mitä Laura Koski, Iisalmen kaupungin markkinoinnin ja viestinnän suunnittelija kertoo kampanjasta.
Tämä kampanjakokonaisuus toi Iisalmelle kultaa vuosittaisessa kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa 2021.
Tutustu kilpailuun ja kilpailutöihin tarkemmin >>
Haaste: Iisalmen kaupungin mielikuvan vahvistaminen ja mielenkiinnon herättäminen seudun yritysten tarjoamia työmahdollisuuksia kohtaan.
Ratkaisu: laaja, juuri oikeiden kuulijoiden silmiin ja korviin osuva vaikuttajamarkkinointi- ja sisältöyhteistyökampanja Radio Rockin aamushow Korporaation kanssa.
Kokonaisuus sisälsi vierailun Iisalmessa ja sovituissa yrityskohteissa sekä tarinoiden ja kokemusten jakamisen aamushow’ssa vierailun jälkeen. Lisäksi kampanjaan kuului kilpailu, kisaan ohjaavat radiospotit, some-nostoja sekä verkkomainontaa.
– Kaikki, mitä meillä kuntamarkkinoinnin saralla suunnitellaan ja toteutetaan, lähtee kaupungin strategiasta: jokaisen toimenpiteen täytyy viedä meitä visiotamme kohti, kertoo Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski.
– By Iisalmi -konseptin taustalla on ihan aito tarve ja tilanne: meillä Ylä-Savossa on vahva teollisuuskeskittymä, jossa on paljon kansainvälisiä kasvuyrityksiä. Yritykset tarvitsevat jatkuvasti uutta, osaavaa ja innostunutta työvoimaa, joten on ollut luontevaa lähteä rakentamaan By Iisalmi -brändiä yhdessä.
Radio Rockin ohjelmayhteistyöpaketti laajennettuna juontajien, vuoden sisällöntekijänäkin palkitun Harri Moision ja Kim Sainion vierailulla Iisalmessa oli tehokasta vaikuttajamarkkinointia yhdistettynä vahvaan mediaan ja samalla suurin By Iisalmi -konseptin markkinointitoteutus vuonna 2020.
Mutta miksi ihmeessä juuri Radio Rock ja Korporaatio?
– Olimme tehneet radiota kuunnellessamme huomion, että Korporaation lähetyksiin soitetaan usein tehtaan työvuoron päätteeksi tai metsäkoneen nupista. Halusimme selvittää, olisiko Radio Rock media, joka tavoittaisi juuri sellaisia kuulijoita, joita tänne Iisalmen seudulle halutaan houkutella, kertoo Laura Koski.
Sisältöyhteistyön rakentajina Iisalmen kaupunki, Sanoma Markkinointi Routa ja Sanoman luovat tuotannot
Roudan kuntamarkkinoinnin asiantuntija Johanna Nurmikari oli jo aiemmin ollut yhteyksissä Iisalmeen kuntamarkkinoinnin mahdollisuuksiin liittyen. Data ja tiedot Radio Rockin ja Korporaation kuulijoista ja erilaisista mahdollisuuksista taajuuksilla olivatkin Johannan kautta helposti saatavilla.
– Olimme jo aiemmin käyneet keskusteluja Johannan kanssa ja huomanneet, että hänellä on asiantuntemusta asukasmarkkinointiin ja lisäksi hyvä mediatuntemus ja kohderyhmäajattelu. Johanna avasi keskustelun Radio Rockin suuntaan ja hänen kanssaan hoidimme kaiken itse sopimukseen saakka, kertoo Laura Koski prosessista.
Johanna Nurmikari tietää, että kuntamarkkinointi on haastavaa, ja suorastaan oma taiteenlajinsa.
– Kuntamarkkinoinnissa fyysistä myytävää tuotetta ei ole, vaan rakennettu mielikuva realisoituu esimerkiksi tonttien tai asuntojen kysynnäksi vasta todella monen mutkan kautta ja usein vasta pitkän ajan jälkeen.
Juuri siksi tällainen ohjelmayhteistyö onkin siihen tarpeeseen ihan parasta: siinä pääsee puheenaiheeksi juuri oikean kohderyhmän korviin.
Myös Laura Koski näkee brändiä ja mielikuvaa rakentavassa yhteistyössä yksittäistä mediakampanjaa suuremman arvon.
Tällainen sisältöyhteistyö oli meille ihan uniikki mahdollisuus: pääsimme tekemään sisältökokonaisuuden, jossa juuri oikea, tunnistettu vaikuttajakaksikko toimi siltana Iisalmen brändin ja haluamamme kohderyhmän välillä.
Kun sopimus yhteistyöstä oli tehty, siirtyi pallo Sanoman Luovat tuotannot -tiimille, jonka kanssa kokonaisuus, aikataulut ja yksityiskohdat hiottiin kuntoon. Langat pysyivät koko ajan käsissä ja homma sananmukaisesti rokkasi.
– Yhteyshenkilöt hoitivat kokonaisuuden tosi hyvin, rennossa meiningissä, ja tuntui koko ajan siltä, että tässä ollaan yhdessä tekemässä hyvää juttua sekä kaupungille että radion kuuntelijoille.
Radio Rockin Korporaatio Iisalmessa: viikonlopun täydeltä ohjelmaa
Juontajat tulivat viikonlopuksi Iisalmeen vierailemaan paikallisissa yrityksissä. Ohjelmassa oli muun muassa Ponssen metsäkoneen koeajo sekä käynnit Olvilla ja Genelecillä. Lisäksi Iisalmen Peli-Karhujen juniorit olivat toivottamassa Kimin ja Harrin tervetulleeksi ja olivatpa juontajat myös kunniavieraina Iisalmen yrittäjien yhdessä järjestämässä Timpan ilta -juhlassa.
– Huolimatta siitä, että ohjelma oli tiivis ja kiristyvät koronaohjeistukset toivat soppaan oman mausteensa, oli juontajien vierailu todella onnistunut. Vaikka olemme itse paikallisia ja tiedämme, miten mahtavia yrityksiä täällä on, olimme lopulta kierroksen päätteeksi itsekin ihmeissämme siitä, miten hienoja juttuja täkäläisissä yrityksissä tehdään, nauraa Laura Koski.
Juontajien reissu oli luonnollisesti puheenaiheena Korporaation lähetyksissä. Lisäksi matkalta tehtiin videot, jotka julkaistiin sekä kampanjasivulla että somessa.
Kampanjaan kuului myös kilpailu, jossa kuulijoilta kysyttiin, millaista osaamista he toisivat Iisalmeen sekä radiospotit, joilla ohjattiin kilpailuun. Lisäksi pakettiin sisältyi bannerimainontaa Sanoman verkostossa.