Haaste:
Ylitornion Aavasaksalla järjestettiin muutaman vuoden tauon jälkeen perinteikkäät juhannustanssit. Väkeä kaivattiin paikalle sekä läheltä että kaukaa, joten mainonta haluttiin kohdentaa lähiseudun lisäksi niihin Etelä-Suomen kaupunkeihin, joista pääsee yöjunalla suoraan tapahtumapaikalle.

Ratkaisu:
Kampanja toteutettiin kaksivaiheisena: aluksi kiinnostuneet ohjattiin mainonnan avulla aavasaksa.fi -sivustolle tutustumaan alueen matkailumahdollisuuksiin, jonka jälkeen sivustolla vierailleille kohdennettiin mainontaa Aavasaksan juhannusjuhlista. Käytännössä kampanjassa hyödynnettiin Sanoma Network Optimizeria (SNO) ja uudelleenmarkkinointia, joiden avulla viesti saatiin juuri oikeiden silmäparien eteen.

Ohikulkukunnasta juhannusjuhlien näyttämöksi

Aavasaksan vaara on Lapin vanhin matkakohde, joka sijaitsee vilkkaan valtatie 21:n varrella. Vuositasolla autoja kulkee paikkakunnan ohi noin miljoona, joista vain pieni osa pysähtyy pidemmäksi aikaa Aavasaksan palveluiden pariin.

“Mietimme, että olisiko tässä jotain yhtymäkohtaa, jolla saataisiin ohikulkijoita pysähtymään ja käyttämään meidän alueen palveluita”, Ylitornion kunnan yritysneuvoja Toni Kraatari kertoo kampanjan taustoista, “ja vaikka yöpymäänkin.”

Kampanjan päätavoitteena oli saada vierailijoita juhannustansseille, mutta samalla kotimaan matkailijoita haluttiin muistuttaa Aavasaksan alueen nähtävyyksistä ja palveluista. Ruotsin läheisyys, vaaran komeat maisemat ja valjastamaton Tornionjoki ovat omiaan houkuttelemaan paikalle etenkin luonnossa liikkujia ja kalastajia.

Kaksivaiheinen kampanja teki tehtävänsä

Roudan kuntamarkkinointiin erikoistuneen myyjän suosituksesta kampanjointiin valittiin aina yhtä toimiva klassikkoyhdistelmä: Sanoma Network Optimizer (SNO) ja uudelleenmarkkinointi Sanoma Remarketing

SNO:n klikkipohjainen mainonta toimii kahdella tavalla. Jos mainos koetaan todella kiinnostavaksi, klikkauksia tulee paljon, mutta jos vähemmän, niin näyttömäärät nousevat imagomarkkinoinnin kannalta merkittäviksi. Remarketing taas on jokaisen mainostajan unelmaväline: mainostamme niille, jotka ovat meistä kiinnostuneita!

Kampanjan ensimmäisessä vaiheessa aavasaksa.fi -sivustolle houkuteltiin kävijöitä ‘Lapin eksotiikkaa Aavasaksalla – parhaat lomaideat tästä’ -mainonnan avulla. Kampanjaviestit näkyivät Sanoman verkkomedioissa ja niiden näyttömäärät optimoituvat klikkauksien perusteella – toisin sanoen mainokset optimoituvat näkymään tiheämmin niissä medioissa, joissa niitä klikattiin. 

Kampanjan toisessa vaiheessa aavasaksa.fi -sivustolla vierailleille kohdennettiin uudelleenmarkkinointia, jossa keskityttiin mainostamaan juhannustansseja. Näin juhannustanssien mainonta saatiin kohdennettua juuri heille, jotka olivat muutenkin kiinnostuneita alueella matkailusta.

Mainonta toimi “yli odotusten”

Valittu taktiikka toimi: juhannusjuhlien liput myytiin loppuun ja suosio näkyi konkreettisesti viivan alla. “Kun kyseltiin yrittäjiltä, että kuinkas se sujui, he vastasivat kaiken menneen yli odotusten”, Kraatari hehkuttaa. “Väkeä oli enemmän kuin he olivat budjetoineet tai suunnitelleet, ja parhaimmillaan myynnin kerrottiin nousseen jopa 40 % viime kesään verrattuna.”

Koska edellisistä juhannusjuhlista oli vierähtänyt jo tovi, kampanjalle ei asetettu tarkkoja numeerisia tavoitteita. “Lähdettiin kokeilemaan näin tauon jälkeen ensimmäistä kertaa, millaisia tuloksia saadaan”, Kraatari kertoo. 

“Mutta totta kai lopulliset mittarit olivat, paljonko juhannustansseihin myytiin lippuja, paljonko Aavasaksalla oli väkeä, paljonko meni ruokaa ja alkoholia, sekä paljonko tuli majoituksia”, Kraatari jatkaa. “Mikäs mittari se olisi, että verkkosivuilla käy väkeä, jos he eivät lopulta saavukaan paikalle?”

aavasaksa_juhlat.jpgMainoskampanjan lopputulos: tupa täynnä väkeä Aavasaksan juhannusjuhlilla.

Kuhina kävi paikan päällä ja verkkosivuilla

Kiinnostus tapahtumaa kohtaan näkyi myös piikkinä verkkosivuliikenteessä. “Kun tilastoja katsoo, niin näkee, että on tällä sivustolla kuhina käynyt”, Kraatari toteaa. “Joka vuosi ovat luvut nousseet, mutta nyt on ihan poikkeuksellisen kova nousu.”

Myös mainonnan kohdentaminen Etelä-Suomen kaupunkeihin selvästi toimi: “Etelä-Suomea pitkin tuli sähköpostia ja puhelinsoittoja, että antakaa nyt vähän tarkempia koordinaatteja, että mitä tapahtuu ja milloin tapahtuu”, Kraatari naurahtaa. 

Toki verkkoliikenteen kasvuun vaikuttivat tämän kampanjan lisäksi myös muut markkinoinnin toimenpiteet, sekä alueen vetovoimaiset matkailukohteet. “Juhannusjuhlat, maauimala, laskettelukeskus, iglut ja saunat – ne ovat kiinnostaneet meidän kävijöitämme eniten”, Kraatari tarkistaa Google Analyticsista. 

“Mutta tuo juhannus on absoluuttisesti suurin luku siellä, ja sitä on myös voimakkaasti markkinoitu”, hän jatkaa, “ja Routa oli yksi siinä matkassa.”


Mikä ihmeen SNO?

Lue lisää Sanoma Network Optimizerista