Moni meistä on tottunut ostamaan mitä erilaisimpia asioita verkosta – Googlen ja Facebookin mainostyökalujen myötä myös mainonnan nettiostaminen on tullut entistä tutummaksi suomalaisille yrityksille. Tiesitkö, että meiltäkin löytyy verkkokauppa, jossa voit ostamisen lisäksi, helposti vertailla erilaisia valmiiksi paketoituja markkinoinnin paketteja ja niiden hintoja? 

Kokemuksia verkkokaupasta

Suomen 365-kiinteistökeskus osti verkkokaupastamme365lkv.JPG ensimmäisen  bannerimainontakampanjan marraskuussa 2019. Jututimme yrittäjä Juha Laakkosta selvittääksemme, miten mainonnan verkko-ostaminen onnistui.

“Yritykseni on perustettu lokakuussa 2019. Markkinoin tuolloin tavoittaakseni asuntonsa myyntiä harkitsevia asiakkaita ja sillä starttivaiheessa on hyvä kokeilla erilaisia toimenpiteitä, jotta sieltä löytyvät ne toimivimmat tavat”, kuvaa Juha lähtötilannetta. 

“Olin jo aiemmin tilannut Sanoman Ajassa-uutiskirjeen. Loka-marraskuussa kirjeessä kerrottiin Black Friday -tarjouksesta, jossa digimainonnan kampanjan ostajalle tarjottiin banneriaineistojen suunnittelu ja tuotanto maksutta. Tämä kuulosti kiinnostavalta.” 

Oliko mainonnan ostaminen verkosta helppoa?

Vaikein vaihe mainonnan ostamisessa verkosta on usein omien tarpeiden ja tavoitteiden määrittely. Verkkokaupan paketit on suunniteltu mahdollisimman selkeiksi, jotta valinta käy helposti. 

“Luettuani uutiskirjeen ja hetken aikaa harkittuani päätin kokeilla digimainontaa Sanoman kanssa, sopivan kokoisella paketilla, kohdennettuna omalle alueelleni. Sanoma vaikuttaa tällaiselle pienemmälle yritykselle oikein hyvältä kumppanilta, mainonnan paketointi on mietitty niin, että myös pienempi yritys voi kokeilla erilaisia mainostamisen tapoja.”

“Mainonnan ostaminen verkosta ei epäilyttänyt tai tuntunut mitenkään kummalliselta. Lomakkeella kysyttiin perustiedot kampanjasta, kotisivujen osoite ja kaupunki, johon haluan kampanjan kohdentaa. Samalla lomakkeella lähetin banneriin tulevat kuvat ja kirjoittamani tekstit.”

Apuna on myös chat, josta saa arkipäivisin asiantuntijan apua oikeanlaisen paketin valintaan, tai vaikkapa materiaalien toimittamiseen.

Mainosaineistojen suunnittelu ja toteutus kävi nopeasti

Verkko-ostamisen yksi hyvistä puolista on nopeus. Kun sinulta löytyy valmis banneriaineisto, voidaan kampanja aloittaa jo kahden arkipäivän päästä tilauksesta. Jos mainosaineistot suunnitellaan ja toteutetaan meillä, saadaan kampanja starttaamaan viidessä arkipäivässä. 

“Mainos tuli nopeasti nähtäväksi. Tekijä oli osunut kerralla maaliin, siinä ei ollut mitään ongelmaa tai muutettavaa. Kaikki viestintä hoidettiin sähköisesti, ei tarvittu palavereja tai puheluita”, kertoo Juha.

Mitä palveluja löydät verkkokaupastamme?

Markkinoinnin kenttä laajenee ja kehittyy alati, niin myös verkkokauppamme. Alkuun perustamisvaiheessa, toukokuussa 2019, verkkokaupastamme oli mahdollista ostaa vain muutamaa digituotetta. Nykyään valikoima kattaa laajasti eri medioita ja valmiiksi räätälöityjä paketteja eri kampanja tarpeisiin. Seuraavana muutama nosto paketeistamme.

Ensimmäisenä lyhyt esittely digimainonnasta, josta valittavana on erilaisia paketteja sekä kohdennetusta että klikkipohjaisesta mainonnasta. 

Kohdennetuissa paketeissa hinnotteilu perustuu aina mainoksen näyttömääriin. Cross screen -paraatissa mainoksesi näkyy paraatipaikalla läpi Sanoman kaikkien verkkomedioiden, kaikilla laitteilla, valitsemallasi alueella, kun taas Pystyparaatissa mainoksesi näkyy näytöllä lukittuna suurtaulupaikalla sekä mobiilissa artikkeleiden välissä. Kummankin hinnoittelu perustuu mainoksen näyttömääriin.

Klikkipohjaisissa paketeissa valittavana on  Sanoma RON CPC sekä Tuotenosto CPC. Sanoma RON CPC:ssä mainokset näkyvät kaikissa Sanoman medioissa valitsemallasi alueella, mutta järjestelmä optimoi mainoksen näyttöjä niille käyttäjille, jotka todennäköisimmin klikkaavat mainostasi. Tuotenosto on mainostajalle erittäin helppo mainosmuoto, joka ohjaa tuote- tai tilaussivulle. Mainos muodostuu kuvasta sekä otsikosta, tuotekuvauksesta ja kehotenapista. Näissä paketeissa maksat klikeistä mainoksen näyttömäärien sijaan.

Lisäksi verkkokaupastamme voi ostaa myös radiomainontaa, TV-mainontaa, videomainontaa, lehtimainontaa tai tilata uudet kotisivut.

Hyvä esimerkki verkkokaupan helppoudesta on Mediconsult Oy, joka klikkailee ostoskoriin digikampanjoita rekrymainontaan. 

“Jos yrittäjä miettii, kannattaako tai uskaltaako markkinoinnin palveluja ostaa verkosta, niin sanoisin, että ilman muuta kannattaa. Tällainen palvelu selkiyttää ja nopeuttaa koko hommaa, koska tilaaminen käy helposti ja oikeat tiedot kysytään heti tilausta tehdessä.” Juha Laakkonen

Käy tutustumassa verkkokauppaamme täältä