Kuinka voittaa asiakas omalle puolelle, jos heillä on taustalla pelkkiä epäonnistumisia mainonnan saralla? Ja mitä tapahtuu, kun mainonta toimiikin paremmin kuin mihin yrityksen paukut riittävät?

Suomen Parkettityöt on kotimainen parkettialan taitaja, joka korostaa työssään laatua ja luotettavuutta. Lattioita asennetaan, korjataan, hiotaan ja lakataan ympäri Suomen, vaikka pääpaino keskittyykin PK-seudulle ja Etelä-Suomeen – silti lattioita lähdetään huoltamaan Ouluun tänäkin perjantaina. 

Vuodesta 2017 toiminut perheyritys on juuri kokenut sukupolvenvaihdoksen, kun perheen poika Joel Alasippola on astunut toimitusjohtajan saappaisiin. Vuosien varrelle on mahtunut paljon onnistumisia, mutta myös 90-luvun ja 2008 vuoden lamat sekä epäonnistumisia mainonnan saralla, kuten isäukko kertoo.

Tällä hetkellä menee paremmin kuin hyvin, siitä osa kiitos kuluu aloittamallemme yhteistyölle, joka pitää sisällään alueellista hakusanamainontaa sekä kevyttä printtimainontaa Helsingin Sanomissa ja Aamulehdessä. Yritykselle on juuri julkaistu myös uudet verkkosivut, jotka ovat asiantuntijoidemme käsialaa. Uusiin verkkosivuihin päädyttiin lopulta, kun ensin oli luottamus voitettu Google-mainonnalla saavutettujen tulosten avulla.

suomenparkettityotnettisivut.JPG

Kuten edellä mainittu, yrityksen historiaan mahtuu myös epäonnistumisia mainonnan saralla. Tästä päästään kysymykseen, kuinka henkilökohtaisella myyntityöllä voi palauttaa asiakkaan uskon markkinointiin?

Miljoona, miljoona, miljoona ruusua 

“Olemme kokeilleet Google Ads ja hakusanamainontaa myös aiemmin eri toimijoiden kanssa. Tuloksena silloin saatiin vain karvaita pettymyksiä.” Onneksi yrityksellä kuitenkin riitti uskoa kokeilla vielä kerran.

“On ollut ilo nähdä, että luottamus markkinointiin voi palautua surkeidenkin kokemusten jälkeen. Roudan kanssa kaikki on toiminut äärimmäisen hyvin. Heidi valoi meihin uskoa ja luottoa, otti pallon haltuun ja vei koko homman maaliin. Mitä ikinä olemme kysyneet, ja mitä kaikkea tässä projektissa on tehty, Heidi on hoitanut ne äärimmäisen hienosti. Miljoona, miljoona, miljoona ruusua hänelle!” 

Asiakasvastaava Heidi Kurpan mukaan asiakkaan kuuntelu on ollut avain onnistumiseen.

“Kun viimein päästiin vauhtiin, kaikki on sujunut todella hyvin. Se, että asiakasta kuuntelee, ja kun asiakkaan oppii tuntemaan, on se avain yhteistyön onnistumiseen. Meidän täytyy tietää, mitä asiakas odottaa ja miten he toimivat, sillä vain siten voidaan kasvattaa molemminpuolista luottamusta. Tämä sisältää myös hyvin avointa ja suoraakin keskustelua, ja tällä tarkoitan sitä, ettei kummankaan osapuolen tarvitse silittää toisen päätä vaan kertoa asiat ja toiveet siten, kun ne oikeasti pitää sanoa.”

“Mainonta toimi niin hyvin, että yritystoiminta nousi kasvuun.” 

Kolmen miehen yrityksellä ei ole tällä hetkellä tavoitteita kasvaa ja laajentua. Töitä halutaan tehdä sen verran, että jokaiselle riittää leipää pöytään. Syynä päätökselle on myös se, että laajentuminen tuo aina omat riskinsä. Suomen Parkettityöt Oy:n toiminnassa on aina tärkeintä hyvä asiakastyytyväisyys, johon voidaan lopulta vaikuttaa vain ja ainoastaan omalla tahdolla ja työpanostuksella – sillä, että langat pysyvät käsissä ja omiin tekijöihin voi luottaa 200%.

Onnistuneen Google-mainonnan, Urakkadiilin tärkeän osuuden sekä omien ponnistelujen ja päätösten ansiosta yritys on päässyt nousujohteiseen kasvuun: vuonna 2019 yrityksen liikevaihto kasvoi 313 tuhannesta 442 tuhanteen ja vuosina 2019-2020 huimaan 541 tuhannen euron tulokseen, vaikka kyseiset vuodet olivat koronan piinaamia.

Kaiken taustalla on onnistunut tarjous

Jos myyjä antaa liian edullisen tarjouksen, sillä ei voida saavuttaa kuin tietyn asteen tuloksia. Markkinoinnissa onnistuminen vaatii aina hyvää ja laadukasta työtä, ja selväähän on, työtunnit maksavat. 

“Asiakas uskoi ja osti tämän ajatuksen. Sillä palvelun tasolla, mitä heille oli aiemmin tarjottu, ei mitenkään oltaisi voitu saavuttaa niitä tavoitteita, joita he toivoivat. Asiakas siis lähti mukaan ja uskaltautui kokeilemaan, mutta totesi kyllä että perästä kuuluu, jos tässä ei onnistuta”, Heidi kertoo taustoista.

Perästä kyllä kuului, tosin vain pelkkiä ruusuja.

Hakusanoja hiottiin alkuun paljon, jotta mainoksilla olisi mahdollisuus näkyä ja toimia tehokkaasti. Kaikkea voi kuitenkin aina parantaa, ja juuri mainoksia testaamalla nähdään, mikä toimii ja mikä ei. Testaus onkin ollut kiinteä osa kaikkea tekemistä ja siinä vastuu on ollut kokonaan Heidillä.

Huolellisessa suunnittelulla parhaille mainospaikoille 

Google-mainonnan hakutermit mietittiin ja testattiin tarkoin. Tavoite oli tavoitella parhaita mahdollisia sijoituksia tietyillä avainsanoilla.

Yritys ei siis löydy kaikilla parkettialaa koskettavilla hakusanoilla vaan nimenomaan niillä hakutermeillä, jotka ovat kannattavampia ja mainonnassa tehokkaimpia. Ja juuri tässä piilee hakusanamainonnan ydin.

Sama taktiikka pätee myös yritykselle valituissa muissakin kanavissa, sillä some-mainonnan ja display-mainonnan poisjättäminen yrityksen mediavalikoimasta oli tietoinen valinta: se mikä toimii toisilla, ei toimi kaikilla. Kanavat tulisikin aina valita asiakkaan tarpeiden mukaan.

“Kasvua on tullut näkyvyyden ja nettimarkkinoinnin johdosta. Jatkuva kattotason markkinointi on tärkeää, muuten asiakkaat hyvin pian unohtavat sinut. Ja tällä alalla, jos millä, on äärimmäisen paljon kilpailua. Jatkamme ehdottomasti yhteistyötä Sanoma Markkinointi Roudan kanssa, juuri meille sopivalla ja räätälöidyllä tasolla”, Joel Alasippola kiittelee.

Olisiko yrityksesi kalenterissa tilaa uusille asiakkaille?
Ota yhteyttä niin sparraillaan, kuinka juuri teidän yritys näkyy jatkossa potenttiaalisille asiakkaille!

Kohti kasvua - ota yhteyttä!