Kun teatteriväki odottaa tulevan talven uusia ensi-iltoja kuten Komisario Palmun erehdystä ja Hamletia, työstää markkinointipäällikkö Veera Westerlund jo vuoden päässä tulevien produktioiden myynti- ja markkinointimateriaaleja. Turun kaupunginteatteri teemoittaa ohjelmistonsa puolivuosittain; ensi vuoden 2019 kevät on täynnä klassikoita teemalla ’Valta ja muisti’. Syksyn ohjelmisto rakennetaan teemalle ’Hyvän mielen syksy’. Istumme teatterin lämpiössä ja ihailemme kotikaupungin syksyistä jokimaisemaa. Lokakuu on juuri taittunut marraskuulle ja teatteri on avannut myyntiin kevään ensi-illat. Teatterin tuotannollinen tahti ja näyttämötaiteen kulttuuritarjonta hemmottelee meitä ja Veeralla on koko ajan monta rautaa tulessa. Teatteri tuottaa vuosittain 5-10 omaa ensi-iltaa ja lukuisia vierailevia näytelmiä, joista jokainen vaatii omat markkinointitoimenpiteensä. 

Routa on kaupunginteatterin pitkäaikaisena yhteistyökumppanina hoitanut kaiken sen osuuden markkinoinnista, johon Veeran aika ei ole riittänyt. Onnistunut Facebook-mainonta ja Google Ads -hakukonemainonta vaativat asiantuntemusta ja jatkuvaa seurantaa, ja nämä mainonnan palvelut onkin täysin keskitetty Routaan. Jokainen uusi ensi-ilta ja teatterinäytös vaatii lippujen myynninavauksen yhteyteen taidolla kohdennettua mainontaa. Kun uuden teatteriohjelman myynti alkaa, käynnistyy verkkomainonta niin Sanoman medioissa kuin Facebookissakin. 
Veera seuraa tarkasti lipunmyyntiä ja yhdessä Roudan kanssa optimoidaan mainonnan panostuksia oikeisiin digikanaviin oman mediasuunnittelijan Sini Ketosen asiantuntevassa ohjauksessa. Routa antaa aikaa -lupaus täyttyy yhteystyössämme sanan varsinaisessa merkityksessä, toteaa Veera. Uskon vahvasti, että ilman markkinointia ja mainontaa emme olisi päässeet asetettuun kävijätavoitteeseen.

Naiset tuovat miehet ja nuorison teatteriin

Vastikään peruskorjattu ja laajennettu teatteritalo palvelee nyt entistä paremmin ja monipuolisemmin sekä teatterintekijöitä että katsojia. Remontissa kiinnitettiin erityistä huomiota talon esteettömyyteen ja työturvallisuuden parantamiseen. Teatteritalossa toimivat Päänäyttämö, Pieni näyttämö ja Sopukka. 
Naiset ovat aina olleet teatteritaiteen kuluttajina miehiä aktiivisempia. Uuden kauden ohjelmistoa suunniteltaessa on aina erityisen tärkeää huomioida myös meidän nuoriso ja miehet, toteaa teatterin taiteellinen johtaja Mikko Kouki. Naiset tuovat miehet ja nuorison teatteriin. 
Viime aikojen ohjelmisto on laajentanut teatterin katsojaprofiilia. Taru Sormusten Herrasta, suositut Stand Up –illat ja Varissuo-musikaali ovat houkutelleet teatteriin selkeästi nuorempaa yleisöä ja sytyttäneet kipinän tutustua myös muuhun teatteritarjontaan. Ohjelmistovalinnat ovat avainasemassa ja pyrkimys on tehdä mahdollisimman monipuolista teatteria. Esimerkiksi ensi keväänä kaupunginteatterissa nähdään 20 eri esitystä ja syksylle on muun muassa tulossa pitkästä aikaa koko perheen teos Päänäyttämölle, kertoo Kouki. 

Veera Westerlund, myynti- ja markkinointipäällikkö
Mikko Kouki, taiteellinen johtaja