Haaste: Rakennusalan B2B-sektorilla toimiva Tiivistalo halusi pehmentää yrityksen imagoa sekä tehdä brändistä ja tuotteista helposti lähestyttäviä ja ostettavia myös yksityisasiakkaille.

Ratkaisu: Ratkaisuksi valittiin kymmenen viikon pituinen ohjelmayhteistyö suositun Huvila&Huussi-ohjelman kesäuusinnoissa. Ohjelmayhteistyö hyödyntää katsojan tunnesidettä ohjelmaan ja tavoittaa valitun kohderyhmän pitkäkestoisesti, mikä näkyy myös positiivisena tuloksena viivan alla.

Tiivistalo on ilmatiiviyden ja kosteudenhallinnan ammattilainen, maahantuoja ja perheyritys, joka toimii alalla yli 20 vuoden kokemuksella. 

Vahvasti B2B-asiakkaiden kanssa yhteistyötä tehnyt Tiivistalo lähti kesällä 2021 yhteistyöhön kahden suuren rakennusalan verkkokaupan kanssa, minkä ansiosta kuluttaja-asiakkaat pystyvät tilaamaan koko Tiivistalon valikoiman verkkokaupan kautta suoraan rakennuskohteeseen.

Tuotteille tarvittiin kuitenkin näkyvyyttä, mitä lähdettiin tavoittelemaan yhdessä Sanoman kanavilla toteutetun ohjelmayhteistyön avulla.

Ohjelmayhteistyön avulla Tiivistalon tunnettuus kasvoi vauhdikkaasti

Tiivistalo päätti panostaa isosti yrityksen tunnettuuden kasvattamiseen, jotta mahdollisimman monet uudet asiakkaat löytäisivät verkkokaupoissa myytävien tuotteiden pariin. 

Keinoksi valikoitui potentiaaliset asiakkaat tehokkaasti tavoittava ohjelmayhteistyö. Mainonnan moottoriksi valittiin laajan katsojakunnan tavoittavan Huvila&Huussi-ohjelman alkuintrot, joita näytettiin ennen mainoskatkoja.

Tiivistalo Oy:n markkinointipäällikkö Mikko Pellikka kertoo kampanjasta seuraavaa:

– Olemme kyllä aiemmin tehneet digitaalista mainontaa, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun kokeilimme tv-kampanjaa. Koimme, että nyt on aika laittaa markkinointiin enemmän paukkuja ja testata, miten tv-mainonnalla voidaan tavoittaa laajemmin ihmisiä ja uusia asiakkaita.

Kysyttäessä, kuinka ohjelmayhteistyön kampanja onnistui, Pellikka naurahtaa iloisesti ja toteaa: 

 Huvila&Huussi-ohjelmalla on niin jäätävät katsojamäärät, että pakkohan tätä oli kokeilla! Ja kokeilu myös kannatti, sillä kampanjan lopputulos oli todella hyvä.

Mainoskokeilu vauhditti myös verkkokauppamyyntiä

Tiivistalo nousi vauhdilla kuluttaja-asiakkaiden tietoisuuteen. 

Kävijämäärät ja tavoitetut uudet silmäparit ovat kasvaneet monessa mittarissa: omilla kotisivuilla ja yhteistyökumppaneiden verkkokaupoissa vierailleiden määrä on lisääntynyt kertaheitolla, minkä lisäksi sosiaalisen median kanavissa on tullut paljon uusia seuraajia. 

Pellikka kertoo, että tuotteiden saattaminen kahden tunnetun ja Google-hakujen kärjestä löytyvän rautakauppa-sivuston valikoimiin ja tuotteiden mainostaminen ohjelmayhteistyön kautta oli kombona lottovoitto. Hanat ovat siis auki moneen suuntaan, kuten mies itse toteaa.

– Myös sillä, että tuotteita pystyy nykyisin tilaamaan myös suoraan kotiovelle, eikä pelkästään rautakauppaan noudettavaksi, on ollut suuri merkitys myynnin onnistumisessa, Pellikka kertoo.

Pellikan mukaan on ollut hauska huomata, miten perinteisten rautakauppojen asiantuntijat ovat huomanneet myynnin nopean kasvun. “Teillä on selkeästi ollut jonkinlainen mainoskampanja kesällä, kun ihmiset ova tulleet varta vasten ostamaan juuri teidän tuotteita”, myyjien puolelta on kerrottu. 

Ja sen kertovat myös positiiviset luvut viivan alla.

Lisäbonuksena mainosmateriaaleja pystyttiin hyödyntämään myös muissa kanavissa
– Yksi kampanjan isoista eduista oli myös siinä, että pystyimme hyödyntämään samoja materiaaleja integroimalla niitä Facebook-mainonnan ympärille. Lisäksi nostimme samoja aiheita myös Instagramin puolella. Oikeastaan koko kuvamateriaali meni uusiksi, kiitos ohjelmayhteistyön, Pellikka kertoo tyytyväisenä. 

Hänkin tietää, että visuaalisuus on tärkeää ja että helposti lähestyttävä sisältö myös houkuttelee ostamaan.

– Digimainonta on kokonaisuudessaan todella monipuolista, sillä materiaaleja pystytään hyödyntämään useilla eri alustoilla, myös uudelleenmarkkinoinnissa. Tämä on myös ehdottomasti se suuntaus, jota kohti haluamme kulkea.

Kampanja suunniteltiin yhdessä Sanoma Markkinointi Roudan kanssa

“Tiivistalon tuotteilla takaat turvallisen kodin” toimi mainonnan sloganina ja tiivisti nimensä mukaisesti sen, mihin yritys panostaa, eli tietenkin turvalliseen asumiseen.

– Näyttävä mainosmateriaali ja  yhdessä hiotut viestikulmat rakennettiin tukemaan tärkeää sanomaa. Tuotteillamme asiakas varmistaa kodin ja asumisen turvallisuuden. Koko kampanja nojaa vahvasti ihmisten terveyteen, johon puolestaan tiiviys vaikuttaa, eli kun talo on tiivistetty kunnolla, ei kosteusvaurioitakaan synny, Pellikka summaa.

Kampanjasuunnittelussa myös Tiivistalon markkinointitiimi pääsi vaikuttamaan lopputulokseen. Timanttisiksi hiotut markkinointiviestit muotoiltiin sopimaan omaa taloa rakentavan tai remontoijan tarpeisiin. 

Toisin sanoen, hyvin mietityn mainonnan avulla samat tuotteet tuotiin teknisemmältä ammattilaissektorilta lähelle yksityisasiakasta.

– Sanoma Markkinointi Roudan asiantuntijoiden ja asiakaspäällikkö Maria Waltarin kanssa kampanjan suunnittelu tähän malliin on ollut todella hedelmällistä! Samalla kynnys laadukkaiden ja järkevien tuotteiden hankintaan on madaltunut ostajien keskuudessa, Pellikka iloitsee.

Uskalla kokeilla uutta!

Vaikka tv-mainonta on lehtimainontaa ja digimainontaa arvokkaampaa, panostus maksaa itsensä takaisin.

– Aiempi yhteistyö sosiaalisen median kampanjoinnin puolella yhdessä Roudan kanssa oli jo tuonut sen verran hyviä tuloksia, että tv-mainontaa oli helppo uskaltaa lähteä kokeilemaan. Ammattilaisen vinkkeihin ja suosituksiin kannattaa uskaltaa luottaa.

Entä jatkuvatko tv-kamppikset myös tulevaisuudessa? – Kyllä! Uskon tähän vahvasti, Pellikka naurahtaa iloisesti.

Räätälöidyllä ohjelmayhteistyöllä tavoitat tehokkaasti tietystä aihepiiristä kiinnostuneet katsojat

Ohjelmayhteistyön mahdollisuudet ovat nykyään monipuolisempia kuin koskaan, ja vaihtoehtoja löytyy niin ohjelman kumppanuudesta omiin TV-ohjelmiin asti.

Ohjelmayhteistyö sopii etenkin niille, joilla on tarve vahvistaa tai muuttaa mielikuvia, ja jotka haluavat tavoittaa katsojan kotisohvalta oman lempiohjelman ääreltä. Tutkimuksemme perusteella voimme sanoa, että kun katsoja kuluttaa aikaa oman mieliaiheensa parissa, hän on myös vastaanottavaisempi mainosviesteille. Lisäksi ohjelmayhteistyökumppani on myös helpompi muistaa. 

Kiinnostuitko TV-mainonnasta? Ota yhteyttä niin jutellaan lisää televisiomainonnan mahdollisuuksista!

Ota yhteyttä