#

Ei ole yhdentekevää millaiselle mullalle istutat.

Torpanpihalla tiedetään tämä kantapään kautta, sillä alunperin yritys syntyi Hyvinkään Tieluiska Oy:n sivutuotteena. Kun maa- ja ympäristörakennusta varten ei ollut saatavilla riittävän tasalaatuista ja hyvää multaa, päättivät he ruveta seulomaan sitä itse. 

Näin syntyi Torpanpiha, laadukasta puutarhamultaa tuottava tuotebrändi.

Kuluttajille mullan laadun merkitys ei kuitenkaan ole yhtä selkeä. Vuoden 2019 alussa multabrändistä oli B2B-puolella muotoutunut jo Uudenmaan alueen markkinajohtaja, mutta kuluttajapuolella tunnettuudessa oli edelleen haasteita. 

Harva kuluttaja nimittäin vaivautuu vertailemaan multaa, vaan sen sijaan valitsee ensimmäisen tutulta näyttävän säkin.

Siksi Torpanpiha päätti panostaa tunnettuuden kasvattamiseen. Keinoksi tähän valikoitui alueellinen mainonta joka näkyi ja kuului Ruudussa, radiossa ja bannereissa Uudenmaan alueella.

Torpanpihan tunnettuus kuluttajapuolella oli lähempänä nollaa

Torpanpihan markkinointipäällikkö Sanna Kopola-Hirsimäki  tiivistää haasteen seuraavasti.

Multa ei ole millään tavalla kaunista, seksikästä tai houkuttelevaa. Eihän se kiinnosta ketään vaan se, mitä mullassa kasvaa eli mitä sen avulla saa.

Koska alussa ei vielä tiedetty kuinka hyvin Torpanpiha tunnetaan kuluttaja-asiakkaiden keskuudessa, lähtökohdaksi otettiin se, että tunnettuus on nolla. Samalla todettiin, että myöskään toisella puolen pöytää ei tiedetty potentiaalisista asiakkaista vielä tarpeeksi.

Kopola-Hirsimäen ensimmäinen askel olikin selvittää keitä kuluttajapuolen asiakkaat ovat ja mikä heitä motivoi hankkimaan multaa. 

- Lähdin tuumailemaan asiakkaan ostomotiiveja ja sitä, millaisessa elämäntilanteessa multa saattaa tulla mieleen. Sen jälkeen mietin sitä, miten tätä tarinaa saadaan kerrottua asiakkaalle oikeassa ostovaiheessa.

Kyselytutkimuksen lopputuloksena syntyi segmentointi kolmesta erilaisesta ostajapersoonasta. Nämä persoonat toimivat kaiken markkinoinnin lähtökohtana. 

Alueellisella mainonnalla haluttiin jättää Torpanpihan multa kuluttajien mieleen

Kun tiedossa oli keitä tavoiteltiin ja miksi, seuraava askel oli valita oikeat keinot asiakkaiden tavoittamiseen.

- Tavoitteena meillä oli saada tunnettuutta sekä ihmiset tutustumaan meihin verkkosivujen kautta, Kopola-Hirsimäki  tiivistää.

Apuna tähän päätettiin hyödyntää alueellista mainontaa eli mainontaa joka kohdistetaan tiiviisti alueelle jossa Torpanpiha toimii.

Kanavaksi tähän valikoitui Roudan tarjoama Ruutu-suoratoistopalvelu. Sen lisäksi Torpanpiha nosti kampanjavideota omin voimin myös somemainonnassa.

Siro Creativen suunnittelemassa ja toteuttamassa videossa haluttiin keskittyä siihen, mikä on kuluttajan mielestä oleellista: siihen, mitä hyvän mullan avulla saadaan aikaiseksi.

Mainonta Ruudussa ja somessa kasvattivat kuluttajamyyntiä 24 % jo ensimmäisessä vaiheessa

Koska kampanjan tavoitteena oli puhtaasti tunnettuus, onnistumista seurattiin orgaanisen liikenteen ja brändihakujen määrän kasvulla.

- Ruutu-kampanjassa oli tiukka rajaus sekä alueellisesti että kiinnostuksen kohteiden perusteella. Siihen nähden, että mainos kesti vain kymmenen sekuntia ja kamppis kaksi viikkoa, tulokset ovat oikein hyvät, Kopola-Hirsimäki  kertoo.

Orgaanisessa liikenteessä nähtiinkin kasvua 25 prosenttia, ja kampanja sekä taustalla pyörinyt hakusanamainonta kasvattivat brändisanojen kautta saapunutta liikennettä jopa 36 prosenttia.

Tavoitteiden saavuttamisen lisäksi Kopola-Hirsimäki  kertoo yllättyneensä positiivisesti myös muista tuloksista.

- Click-through-rate kampanjassa oli jopa 0,4 prosenttia, joka tarkoittaa noin 168 klikkiä verkkosivuillemme. Kun tavoitteena oli puhtaasti tunnettuus, tämä oli meille extraa varsinaisten tavoitteiden päälle. Myös kuluttajamyynnin kasvu 24% oli mukava lisäsaavutus.

Tulokset Ruutu- & somekampanjasta:
24 % kasvua kuluttajamyynnissä
25 % orgaanisen liikenteen kasvu
36 % brändillisen hakusanamainonnan kautta tulleen liikenteen kasvu
51 000 loppuun asti katseltua mainosta
53 000 aloitettua katselukertaa

Jatkoa menestykselle alueellisella radiomainonnalla

Alun alkaen Kopola-Hirsimäki olisi halunnut Ruudussa näkyvän kampanjan tueksi myös alueellista radiomainontaa, mutta keväällä 2019 tämä ei vielä ollut mahdollista.

Vuoden alussa hän sai mukavan yllätyksen, kun Roudan yhteyshenkilö Mari Lindfors pirautti hänelle ja kertoi että nyt olisi saatavilla sitäkin.

- Tämä on sitä asiakaskokemusta. Mari on ymmärtänyt meidän bisneksen tosi hyvin ja jos olen joskus kertonut että jokin asia kiinnostaisi niin myöhemmin hän on kertonut että hei, nyt olisi tarjolla palvelu tähän sun tarpeeseen, Kopola-Hirsimäki  iloitsee.

Radiomainonta päädyttiin toteuttamaan omana kampanjanaan jota jälleen tuettiin somemainonnalla. Tavoitteet olivat pitkälti samat kuin edellisessäkin.

- Halusimme alueellisella radiomainonnalla jatkaa tunnettuuden kasvattamista ja rakentaa brändimielikuvaa. Olen määritellyt meille tone of voicea eli sitä, miten meidän brändi puhuu ja halusimme tuoda tämän myös radioon: rehellinen, maanläheinen, vähän humoristinen suomalainen työmies, Kopola-Hirsimäki  kertoo.

Mainoksen viestikärki muotoutui Marin kanssa yhdessä sparratessa, josta Kopola-Hirsimäki  myös kiittelee Routaa.

Multaa ei juuri muuta - Kuuntele spotti tästä

Kampanjan onnistumista seurattiin suoran liikenteen ja brändihakujen kasvun kautta. Suora liikenne kasvoikin kampanjan aikana 13 prosenttia ja hakusanamainonnan kautta tullut liikenne jopa 54 prosenttia.

Tulokset radio- ja somekampanjasta:
13 % kasvu suorassa liikenteessä
54 % brändillisen hakusanamainonnan kautta tulleen liikenteen kasvu
540 000 bruttokontaktit
210 000 nettokontaktit
35,9 TRP kohderyhmässä
2,6 OTH

Radiomainonnan ostaminen oli helppoa ja opettavaista

Kopola-Hirsimäen mukaan hän sai ennen kaikkea radiomainonnasta hyviä oppeja jatkoa varten.

- Radiomainonnan ostaminen Roudalta oli helppoa ja sujuvaa. En ollut aiemmin ostanut radiota, mutta sain mainokset suoraan Roudalta ja kaiken hyvin valmiiksi tehtynä, Kopola kertoo. Routa lähetti meille kaksi erilaista ääniversiota mainoksesta ja sain valita niistä sen, joka istui meidän brändiimme parhaiten.

Uusista äänistä tulikin sen verran osuvat, että samaa tunnelmaa haluttiin käyttää myös somessa pyörivissä videoissa. Siispä Ruutu-kampanjan video spiikattiin uudestaan saman puhujan toimesta.

Kaikki ei kuitenkaan sujunut aivan kuin Strömsössä, sillä koronan aiheuttama poikkeustilanne ja takatalvi aiheuttivat pari mutkaa matkaan.

Kopola-Hirsimäki epäileekin, että poikkeustilanteesta johtunut etätyöaalto vaikutti työmatkailijoiden määrään ja siihen kuinka moni mainoksen lopulta kuuli. Tästä huolimatta hän on sitä mieltä, että tärkeintä ovat ne opit joita kampanjasta saatiin.

- Jos nyt tekisin kampanjan uudestaan, tiivistäisin vielä kampanja-aikaa tai sitten lisäisin budjettia, Kopola-Hirsimäki miettii.

Bannerimainonta kruunaa kombon

Alunperin suunnitelmissa oli tukea radiomainontaa bannerimainoksilla. Aiemmin mainitut yllättävät käänteet pistivät kuitenkin suunnitelmat uusiksi, ja bannerimainonnan aloitus päätettiin siirtää myöhemmälle. Onni onnettomuudessa, sillä odotellessa Routa laajensi jälleen valikoimaansa.

- Olin jo aiemmin halunnut tehdä bannerimainontaa alueen ja kiinnostuksen kohteiden perusteella kohdennettuna, mutta silloin se ei ollut mahdollista klikkihintaisena. Mutta jokin aika sitten Mari taas soitti että nyt se on mahdollista, Kopola-Hirsimäki  kertoo.

Kohdennus tehtiin Sanoman kanavissa Sanoman uuden CPC-tuotteen avulla, ja apuna tässä ja viesteissä käytettiin Kopola-Hirsimäen aiemmin määrittämiä ostajapersoonia.

Olen saanut hyvää palvelua Roudalta ja koen että minua ymmärretään ja kuunnellaan.

Kaiken kaikkiaan Kopola-Hirsimäki  on tyytyväinen kampanjoiden tuloksiin ja Routaan.

Haluatko kasvattaa yrityksesi tunnettuutta omalla alueellasi?

 
Tutustu alueelliseen radiomainontaan!

Routa Ajassa -uutiset

Kiinnostuitko lukemaan lisää? Tilaa uutiskirjeemme, niin saat kerran kuussa sähköpostiisi vinkkejä mainonnan parantamiseen ja tietoa ajankohtaisista aiheista helposti ja vaivattomasti.

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tietosuojaseloste.
Mainontaa palveluna
6

Mainontaa palveluna

Saat meiltä mutkattomasti kaikki markkinointiin ja mainontaan liittyvät kokonaisuudet – niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin.
Tutustu palveluihin
Markkinoinnin ROI -laskuri
17

Markkinoinnin ROI -laskuri

Markkinointi on aina investointi, ei kuluerä. Millaisia tuloksia markkinointisi tuottaa?
Laske markkinointisi ROI
Radiomainonnan opas

Radiomainonnan opas

Oppaassa käydään läpi 5 tärkeintä asiaa, joilla syntyy onnistunut radiokampanja.
Lataa radiomainonnan opas
Tuloksellisen mainonnan käsikirja

Tuloksellisen mainonnan käsikirja

Käsikirja sinulle, joka haluat tehdä kassavirrassa näkyvää mainontaa.
Lataa Käsikirja


Jaa tämä sivu

Piditkö lukemastasi?