Haaste: 
Laadukas ja perinteikäs vaatemyymälä Tonelle sijaitsee Helsingin keskustan ulkopuolella. Miten yrityksen valtit – yksilöllinen valikoima ja henkilökohtainen palvelu – tuodaan laajan yleisön tietoon?

Ratkaisu: 
Pitkäjänteinen markkinointi oikealla maantieteellisellä säteellä. Mainonnan visuaalisuus ja eri tyyppisistä palveluista muistuttaminen sekä henkilökohtainen palvelu. 

Vaateliike Tonelle on palvellut asiakkaitaan Munkkiniemessä jo 82 vuotta. Nyt perheyrityksen ruorissa on tehokas äiti-tytär -kaksikko.

– Äitini osti kaupan 26 vuotta sitten, itse olen ollut täysipäiväisesti mukana nyt nelisen vuotta, kertoo Tonellen markkinoinnista vastaava Mari Ilomäki.

– Olen itse työskennellyt pitkään aivan eri aloilla, mutta samalla ollut mukana Tonellen toiminnassa: auttanut mallistojen valinnassa, matkustanut messuilla ja sisäänostotapahtumissa ympäri Eurooppaa. 

Kivijalkaliikkeiden markkinointi on muistuttamista laadusta ja yksilöllisyydestä

Kivijalkaliikkeiden vahvuuksia ja myös tärkeitä mainonnassa toimivia viestejä ovat laatu ja henkilökohtainen palvelu sekä mallistot. Myös Tonellessa yksi tärkeimmistä tehtävistä on tarjota henkilökohtaista palvelua, yksilöllisiä tuotteita sekä laatua isojen ostoskeskittymien ulkopuolella. 

tonelle liike.jpg

– Meillä on vaatetusta ja vaatemerkkejä, joita ei muualta Suomesta saa. Yksilöllisen vaatteen ei tarvitse olla erikoinen tai huomiota herättävä, vaan usein asiakas on onnellinen tietäessään, ettei vaikkapa samanlaista takkia tule usein kadulla vastaan, kuvailee Mari. 

– Ekologisuus ja kestävä kehitys taas on meillä alati läsnä tuotteiden laadun kautta. Esimerkiksi vegaanista vaatetusta on löytynyt valikoimistamme jo usean vuoden ajan, sekä miehille että naisille. 

– Tonellen pitkä historia tuo myös vaatteiden kestävyyden esiin: asiakkailla on kerrottavanaan uskomattoman hienoja vaatetarinoita esimerkiksi siitä, miten esimerkiksi 90-luvulla ostetusta jakkupuvusta on vieläkin muokkaamalla saatu tuleviin juhliin sopivaa vaatetusta.

Korona-aikana asiakkaita palvellaan yksilöllisesti ja turvallisesti

Kevään korona-aalto vaati yrityksiä löytämään uusia tapoja asiakkaiden palveluun. Tonellessa päätettiin muistuttaa asiakkaita private shopping -mahdollisuudesta: Siitä, että liike avataan sovitusti vain tiettyä asiakasta varten. 

– Asiakkaamme ovat aiemminkin saattaneet soittaa meille, että “pääsen töistä vasta puoli tuntia sulkemisajan jälkeen, että olisiko mitenkään mahdollista tulla silloin käymään?”, ja aina olemme sen pyrkineet järjestämään, Mari kertoo.

Koronakriisin aikana tästä mahdollisuudesta kerrottiin mainonnassa entistä tehokkaammin ja laajemmin.

– Koska toimintamalli oli jo olemassa ja vakioasiakkaamme sen jo tunsivat, totesimme, että sitä pitää mainostaa myös laajemmalle yleisölle. Kerroimme mahdollisuudesta Tonellen Facebook- ja Instagram-tileillä sekä näyteikkunassa ja nostimme sen Helsingin Sanomien ilmoituksiimme mukaan. Kaupunginosan paikallislehti teki asiasta myös jutun.

Vaateliikkeen mainontaa tehdään pitkäjänteisesti, napakalla budjetilla ja visuaalisuus edellä

Tonellen mainoksia nähdään säännöllisesti Helsingin Sanomissa: käytössä on jo pitkään ollut HS Paikallislehdet -kokonaisuus. Lisäksi Tonellen sivustolla käyneitä muistutetaan Sanoman verkossa näkyvillä remarketing-bannereilla

– Olemme mainostaneet Hesarissa tämän vuoden aikana useasti ja jatkamme mainontaa myös vuonna 2021. Vaihdamme aineistot vähintään kahden viikon välein, välillä jopa viikoittain. 

– Mainosten aiheet ja kuvitukset valitaan aina tilanteen mukaan: esimerkiksi juuri nyt kesävaatteet on jätetty unholaan ja mainoksissa nähdään syksyn ja talven lämmintä vaatetusta, kuten pipoja ja takkeja ynnä muuta.

Ajankohtaiset aiheet ja esille nostetut tuotteet ovat selkeästi hyvä linja: ne tuovat liikkeeseen suoria yhteydenottoja. 

– Juuri siksi ilmoitusten visuaalisuus on tärkeää: mainoksen tekijän on huomioitava, että vaate esiintyy kuvissa edukseen. Ja tietysti liikkeen nimen ja yhteystietojen täytyy näkyä siinä hyvin. 

– Olisi hienoa pystyä laajentamaan mainontaa vielä suuremman piirin nähtäville. Kivijalkayrityksen markkinointibudjetti on kuitenkin rajallinen, ja siksi pienemmillä mainoksilla useammin toistoja tuottanee parempaa tulosta.

Markkinoinnin kumppani tuo yhteiseen pöytään tietoa ja tehoa

Viisas mediasuunnittelu ja mainonnan budjetointi on tärkeää etenkin silloin, kun pelimerkkejä on käytössä rajallinen määrä. Mari kertookin, että luotettava kumppani auttaa myös hahmottamaan mainonnan tavoittavuutta.

Ammattilainen osaa laskea, miten mainosta tai mainoksia täytyy ajaa ja sijoitella medioihin, jotta se tavoittaa riittävästi ihmisiä. Mediaa myyvillä tahoilla on käytössään tilastoja ja tietotaitoa siitä, miten mainontaa kannattaa tehdä ja ajaa. Yrittäjä ei pysty itse opiskelemaan kaikkea, joten on tärkeää hankkia myös tällaista apua. 

On myös hyvä muistaa, että markkinointi on pitkäjänteistä työtä eikä pikavoittoja ole luvassa. 

– Sekä yrittäjyydessä että mainonnassa pitää ymmärtää, että pohjatyö on tehtävä huolellisesti. Yksikään talo ei rakennu kuukaudessa, vaan vaatii hyvät perustukset, jotta talosta voi rakentaa kestävän ja sellaisen, jota voi tarvittaessa muokata. Yrityksen omat vahvuudet ovat se tärkein perustus, jota ei kannata muuttaa. 

Yhteistyö ja oman yrityksen ulkopuoliset näkemykset ovat myös tärkeä voimavara. 

– Kannattaa myös kysyä mielipiteitä ja apua muualta. Kaikkea ei voi eikä kannata tehdä itse. Tästä hyvänä esimerkkinä Roudan yhteistyö kanssamme. Vahva verkosto ja hyvät yhteistyökumppanit auttavat myös muotoilemaan yrityksen vahvuudet viesteiksi mainontaan.

Haluatko varmistaa seuraavan printtikampanjasi onnistumisen? Printtimainonan oppaan avulla suunnittelet toimivan ja onnistuneen mainoksen!

Lataa opas