Mainoksen tarkoitus on herättää katsojassa tarpeen lukea lisää. Näyttävä, selkeä ja toimintakehoitteen (CTA, call to action) sisältävä banneri tuottaa klikkejä. Banneri siis toimii, kun se huomataan, sitä klikataan ja päädytään verkkosivulle tai haluttuun laskeutumissivuun (landing page).

Bannerimainonta, verkkomainonta, Display-mainonta ja digitaalinen mainonta: Nimi ja formaatti vaihtelee riippuen siitä missä mainos julkaistaan, millä alustalla ja mitä nimeä on totuttu käyttämään. Mainosaineistoilla on paljon erilaisia vaatimuksia riippuen missä niitä näytetään. Bannerimainos eli banneri näkyy siis verkkosivuilla, joista voi ostaa mainospaikkoja, kuten vaikkapa is.fi.

Sana, ilmoitus, puolestaan liitetään sanomalehtiin. Printtimainos voi sijaita sanomalehdissä mutta yhtä hyvin myös aikakauslehdissä. Mainosspotista tai spotista puhutaan radion ja television yhteydessä. 

Mainosaineiston on syytä olla toimiva & houkutteleva, muutoin heität hukkaan koko kamppanjan!

Bannerimainontaa voidaan käyttää brändin tunnettuuden kasvattamiseen, uuden tuotteen lanseeraamiseen, moniin erityyppisiin mainoskampanjoihin.  Verkkomainonnasta on moneksi ja lisäksi se on äärimmäisen hyvin kohdennettavissa juuri oikealle kohderyhmälle. 

Bannerin on herätettävä huomiota muutamassa sekunnissa, sillä verkkosivujen katselu on luonteeltaan nopeampaa kuin painetun lehden lukeminen. Painetussa lehdessä mainos voi sisältää enemmän elementtejä ja asiaa, koska lehtiä luetaan keskittyneesti.

Tässä muutama vinkki toimivaan mainokseen:

  • Ulkoasultaan bannerin tulee olla selkeä ja helposti luettava.
  • Tee otsikosta mahdollisimman lyhyt ja ytimekäs, sekä mielenkiintoa herättävä.
  • Ingressissä, eli otsikon tukitekstissä voidaan avata lauseella tai kahdella paremmin mistä mainoksessa on kyse. Kerro tässä mikä saa lukijan haluamaan ko. tuotteen tai palvelun. Ingressi voi sisältää tarjouksen, tilaajalahjan, kilpailun tai muun aktivoivan viestin tai se voi sisältää yrityksen brändiä vahvistavan viestin vaikkapa sloganin.
  • Bannerissa tulee olla klikkaukseen kehottava painike (Call-to-action tai CTA). Painikkeessa voi lukea esim. "Tutustu tästä", "Klikkaa lisätietoja", tms. Näin yleisö ymmärtää, että kyseessä on linkki sivustolle.
  • Luo bannerille visuaalinen yhteneväisyys. Kuvita banneri niin, että kuvat tukevat tekstiä. Älä täytä koko tilaa kuvilla ja teksteillä,  lopputuloksesta tulee helposti tunkkainen. Bannereiden tehtävä on saada mahdollinen asiakas kotisivuille lukemaan aiheesta lisää.
  • Tarkista vielä kerran, että kokonaisuus on selkeä ja eheä, tekstit ovat puhuttelevia ja  ymmärrettäviä eivätkä sisällä kirjoitusvirheitä.

Miten banneri syntyy ja kauan siihen menee aikaa?

Bannerin työstämiseen käytettävä aika riippuu idean monimutkaisuudesta. Yleisesti voidaan sanoa, että suuren mainoskoon bannerin suunnittelemiseen ja tekemiseen menee ammattilaiselta keskimäärin 2,5 tuntia. Suunnittelun jälkeen bannerit vedostetaan asiakkaalle nähtäväksi, jonka aikana voidaan vielä keskustella bannerien visuaalisesta sekä sisällöllisistä yksityiskohdista.  Asiakas hyväksyy loppuvedoksen aina ennen bannerin käyttöönottoa. Roudan graafiset suunnittelijat tekevät kekseliäitä ja yllättäviä ratkaisuja, joista usein kuullaan kiitoksia asiakkailta. 

Tässä muutama esimerkki toimivista bannerimainoksista jotka on toteutettu asiakkaillemme

erpakkaus.JPGER-Pakkaus Oy on Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva pakkausalanyritys, jonka päätuotteita ovat kartonki-, paperi,- muovi ja aaltopahvipakkaukset. Toiveena banneriin oli saada kartonkia näkyville. www.er-pakkaus.fi

"Mietin mitä kartongista voikaan valmistaa, jos mielikuvituksen antaisi lentää pakkauksia pidemmälle." - Roudalta suunnittelija Pasi Vainonen

mvsoftware.JPGM&V Software tekee ohjelmistoja seurakunnille, urheiluseuroille ja yrityksille. Yrityksen omien sanojen mukaan: ”ihmisille eikä kasvottomille organisaatioille.” www.m-vsoftware.fi

"Bannerisuunnittelu lähti tällä kertaa yrityksen filosofian pohdinnasta. Halusin konkretisoida kasvottoman organisaation. Päädyin inhimillistämään sen bannereissa näkyvänä kasvottomana miehenä, joka elää pilvilinnoissa. Ulkoasussa en halunnut korostaa kasvottomien organisaatioiden tyrannimaista olomuotoa, vaan korvata sen lempeällä ja mukaansa kutsuvalla värimaailmalla. Pohdiskeleva, hieman mystinenkin graafinen kokonaisuus korostaa asiakkaan positiivista asennetta omia tuotteitansa kohtaan. " - Roudalta suunnittelija David Sarmas.

lampokarelia.JPGLämpökarelia Itä-Suomi Oy tarjoaa LVI-huolto-, asennus-, saneeraus- ja urakointipalveluja. www.lampokarelia.fi

"Banneritilaukseen oli liitetty graafinen ohjeistus lehtimainoksiin, missä kerrottiin fonttien, värimaailman ja graafisten muotojen käytöstä. Rakensin näitä ohjeita soveltaen Remarketing -bannerit, mistä asiakas ei pitänyt lainkaan. Hän ei halunnut hajutonta tai mautonta banneria, vaan herättää enemmän huomiota. Näiden ohjeiden saattelemana hylkäsin graafisen ohjeistuksen. Banneriin tuli seikkailemaan hahmo, jonka taloudessa vesivahinko on enemmän kuin todellinen. - Roudalta suunnittelija Pasi Vainonen

Tarvitsetko apua mainosaineistojen kanssa?

OTA YHTEYTTÄ